בבא בתרא דף ב' ע"א* א

נהגה המדינה כאחד מהאופנים הבאים האם יעשה כן או לא? [תד"ה בגויל]

האם יעשה?
לא יעשה נהגו ביותר מששה טפחים בגויל
יעשה [1] נהגו בפחות מששה טפחים בגויל
יעשה נהגו בהוצא ודפנא
לא יעשה נהגו בפחות מהוצא ודפנא

דף ב' סע"א רע"ב א

ביאור השותפין שרצו לעשות מחיצה

פי' מחיצה פי' רצו
כותל לבנות כותל [2] למ"ד היזק ראיה לאו שמיה היזק
חלוקה לחלוק חצר שאין בה דין חלוקה [3] למ"ד היזק ראיה שמיה היזק
-------------------------------------------------

[1] כן היא שיטת תד"ה בגויל, אולם הרא"ש בסי' א' חולק, וס"ל דהוא מנהג גרוע, דבדוקא נתנה המשנה שיעורים הללו דבפחות מהם לא יעמוד הכותל, ולכך לא הולכים אחרי מנהג זה, וראה במהרש"א וחת"ס.

[2] והקשתה הגמ' למה נקטה המשנה שוב מחיצה [כותל], הרי כשנתרצו ביניהם דברו על כותל. ותי' הגמ' דהו"א במסיפס בעלמא.

ופירש"י בד"ה הוה, שלולי שכתבה המשנה להדיא מחיצה שהוא כותל, הו"א שמה שנתרצו הוא רק על עצם החלוקה ובמסיפס, קמ"ל תיבת מחיצה שמה שנתרצו הוא בכותל.

ובתד"ה הוה חולק, דהרי גם בלא נתרצו כופין אחד על השני לפחות במסיפס, אלא דהו"א שנתרצו הוא שיעשו מסיפס של גזית (והיינו עם חלונות או בנמוך מי' טפחים), קמ"ל מחיצה שהנתרצו הוא לעשות כותל.

[3] דבזה שנתרצו לחלוק יצאו מדין שותפין ושייך בהם היזק ראיה, ולכך כופין אותו לבנות את הכותל אפי' שלא נתרצה מתחילה לבנות כותל. וכך כתבו תד"ה וכיון, שזה גוף החידוש שבכאן, שלא יכול לומר לו שנתרצה רק לחלוק ולא נתרצה לבנות כותל.

-------------------------------------------------