בבא בתרא דף קס"ב ע"א א
הרחיקו העדים את חתימתם מן הכתב באופנים דלהלן, האם השטר כשר?
כשכתוב בו שריר וקיים [1] | כשלא כתוב בו שריר וקיים | |
כשהרחיקו שיטה אחת | כשר | כשר [2] |
כשהרחיקו שתי שיטות | כשר | פסול [3] |
שטר שנכתב בו קיום המחקין במקומות דלהלן, האם כשר? [תד"ה לפי].
במקום שנוהגים לכתוב שריר וקיים | במקום שאין נוהגים כן תמיד | |
כתב קיום מחקין קודם שיטה אחרונה | כשר | כשר |
כתב קיום מחקין בשיטה אחרונה | כשר [4] | פסול |
כתב כדלהלן בשיטה אחרונה בגט, וכתוב בגט בסופו כדת משה וישראל [5], האם כשר? [תד"ה לפי].
כשכתב שם דברים חדשים | כשכתב שם דברים שנכתבו [6] | |
לשיטת ר"ת בקיום הגט | פסול | כשר |
לשיטת ר"י ור"ת בתחילה | כשר [7] | כשר |
בבא בתרא דף קס"ב ע"ב
הניח בין השטר לעדים שיטה אחת באופנים דלהלן, מה דין השטר? [תד"ה איבעיא].
כשחתמו העדים בתחילת השיטה | כשחתמו העדים באמצע השיטה | |
כשסיימו לשטר בסוף שיטה | כשר | כשר [8] |
כשסיימו לשטר באמצע שיטה | פסול | פסול |
אמר חזקיה: מלאהו בקרובים כשר, בגיטין ושטרות דלהלן האם כשר? [רשב"ם].
בב' שיטין שנכתבו חלק בשטר רגיל | גט קרח (=מקושר שרבו קשריו מעדיו) | |
לפי' א' דרבינו חננאל | כשר | כשר |
לפי' ב' דרבינו חננאל | פסול [9] | כשר |
סוכות דלהלן שיש בהם אויר ג' טפחים או סכך פסול ד' טפחים על פני אורך דופן שלימה,
מתי הן פסולות? [תד"ה שהרי].
סוכה בת ג' דפנות | סוכה בת ד' דפנות | |
כשהיא סוכה גדולה [10] | פסולה | כשרה |
כשהיא סוכה קטנה | פסולה | פסולה |
[1] בזה אין שום חשש זיוף אם יוסיף משהו אחרי השריר וקיים, דהא בין כה לא ילמד מזה - רשב"ם ד"ה הרחיק.
[2] דכיון שאין למדין משיטה אחרונה, אפי' אם יזייף ויכתוב בין סיום השטר לחתימה עוד שיטה, בין כה לא ילמדו מזה כלום.
[3] כאן חיישינן שמא יזייף ב' שיטות, והגם שלא נלמד מהאחרונה מ"מ נלמד מזו שלפניה. וא"כ שטר זה לא נעשה כתיקון חכמים והוא חספא בעלמא, אפי' אם יש עדים שלא הוסיף.
[4] דכיון שכתוב אחר זה שריר וקיים, ודאי שלא זייף להוסיף זאת אחר כתיבת השטר. ורק במקום שלא כותבים שריר וקיים תמיד, בזה יש לחוש שמא חתמו העדים רחוק שיטה אחת מן הכתב, ומחק אדם זה בשטר איזה תנאי וכתב משהו אחר, והוסיף לקיום המחקים ולשריר וקיים בשיטה האחרונה.
[5] דזה כמו שכתב ושריר וקיים בשאר שטרות.
[6] וה"ה קיום מחקים בדברים שכבר נכתבו קודם או שאין עיקר הגט תלוי בזה.
[7] דס"ל שכל מה שתקנו לחזור בשיטה האחרונה מענין השטר, ולא למדים ממנה לדבר חדש, הוא דוקא כשלא כתב שריר וקיים, או בגט כדת משה וישראל, אבל אם כתב כן אין שום חשש זיוף וכשר.
[8] בתחילה רצו תוס' לבאר שזה המקרה של האיבעיא בגמ', ודחו דבזה פשיטא שכשר, דהרי הטעם שלא למדים משיטה אחרונה הוא משום שחיישינן שמא הרחיקו העדים חתימתן שורה וכתב בשורה זו מה דבעי, וא"כ גם כאן שחתמו באמצע שיטה הרי כיון שהרחיקו שורה מהכתב יש לנו לחשוש שהוא יכתוב בה מאי דבעי, וודאי שלא נלמד ממנה, וא"כ אין מה לחשוש וכשר.
[9] לפי' השני לא מיירי חזקיה בשאר שטרות אלא רק בגט קרח, וקאי על מחלוקת ר"ע ובן ננס האם אפשר למלא בקרובים או אפי' בפסולים, ופסק כר"ע שרק בקרובים הראויים להעיד במקום אחר אפשר למלא.
[10] פירוש סוכה גדולה, כל שיש בסכך הכשר ז' על ז' טפחים, שהוא הכשר סוכה, מלבד האויר או הסכך הפסול.