1)

TOSFOS DH Maskif Lah Abaye v'Dilma Boltin k'Tarnegolin

תוספות ד"ה מתקיף לה אביי ודלמא בולטין כתרנגולין

(SUMMARY: Tosfos justifies the question.)

ואם תאמר אכתי בנס היו עומדים דעשרים בעשרים היכי יתיב

(a)

Question: Still, they stood miraculously! How can something 20 [wide] stand in a gap of 20?

וי''ל מ''מ פריך אביי שהגוף לא היה עומד בנס.

(b)

Answer: In any case, Abaye asks that it did not stand miraculously. (The miracle was only that they were able to enter it, but not that it stood there.)

2)

TOSFOS DH di'Metzadedei Atzdudei

תוספות ד"ה דמצדדי אצדודי

(SUMMARY: Tosfos explains why we could not give a simpler answer.)

לא ה''מ למימר כאן בזמן שישראל עושין רצונו של מקום

(a)

Implied question: Why couldn't we say that here is when Yisrael do Hash-m's will?

דמסתמא העמידום תחלה לפי מה שהיו עושין רצונו של מקום:

(b)

Answer: Presumably, they initially stood them up according to (the situation at that time), when they were doing Hash-m's will.

99b----------------------------------------99b

3)

TOSFOS DH Nosen Lo Shtei Amos l'Socho

תוספות ד"ה נותן לו שתי אמות לתוכה

(SUMMARY: Tosfos resolves this with texts that say "and an Amah.")

לפי ספרים דגרסי ואמה יש לפרש ב' אמות לתוכה היינו להרחיב אמת המים שתהא רחבה שתי אמות

(a)

Explanation: According to texts that say "and an Amah", we can explain "two Amos inside", i.e. to widen the irrigation channel so it will be two Amos wide.

ומה שהיא קרויה אמה משום דעומקה אמה:

1.

It is called "Amah" because it is one Amah deep.

4)

TOSFOS DH v'Amah mi'Kan v'Amah mi'Kan

תוספות ד"ה ואמה מכאן ואמה מכאן כו'

(SUMMARY: Tosfos explains that this is not Nigra.)

אמה לאו היינו ניגרא

(a)

Implied Suggestion: Amah is Nigra (mentioned in Bava Metzi'a 107b).

דבניגרא משמע בהמקבל (ב''מ דף קז:) דבעינן ד' אמות

(b)

Rejection #1: It connotes in Bava Metzi'a (107b) that we require four Amos for Nigra.

ועוד דהכא קאמר דלמ''ד נוטען ולמ''ד זורען והתם פ''ה דאין זורעין אותן

(c)

Rejection #2: Here it says that according to one opinion, we plant trees, and according to [the other] opinion, we seed it, and there Rashi explained that we do not seed [the banks of Nigra]!

אלא ניגרא היינו יאור כדפ''ה לעיל בפרק קמא (דף יג. ושם) וגדול יותר שכל בני הבקעה משקין ממנו שדות וצריך ארבע אמות:

(d)

Explanation: Rather, Nigra is a river, like Rashi explained above (13a), and it is bigger, for everyone in the valley irrigates fields from it, so four Amos are needed.

5)

TOSFOS DH Shma Minah d'Lo Avid Inish Dina l'Nafshei

תוספות ד"ה שמע מינה דלא עביד איניש דינא לנפשיה

(SUMMARY: Tosfos points out that if so, there are unnecessary words in the Mishnah.)

לפי זה בחנם נקט במתני' שהיתה עוברת דרך הרבים תוך שדהו ונתן להם כו'

(a)

Observation: Based on this, there was no reason for our Mishnah to say that a public path went through his field, and he gave to them...

דאפילו נטלו לו בחנם נמי כיון דלא עביד אינש דינא לנפשיה:

1.

The same applies even if he gave to them for no reason, since one may not take the law into his own hands.