1)

TOSFOS DH Ki Al Zeh Bacharta me'Oni

תוספות ד"ה כי על זה בחרת מעוני

(SUMMARY: Tosfos explains that Iyov was not poor.)

טוב לך במכות הללו ממה שהיית עני דעשיר היה דלא מצינו שהפסיד איוב אלא בהמות אבל קרקעות וכסף וזהב לא הפסיד

(a)

Explanation: These afflictions are better for you than if you were poor. He was wealthy, for we find that Iyov lost only animals, but he did not lose land, silver and gold.

אע''ג דקאמר ערום יצאתי מבטן אמי וערום אשוב שמה (איוב א)

(b)

Implied question: He said "I left my mother's womb empty, and I will return there (i.e. leave the world) empty"!

מתנחם היה על הפסדו שלא היה לו לחוש שבמותו לא יוליך כלום עמו כדכתיב בקהלת ומאומה לא ישא בעמלו שיולך בידו

(c)

Answer: He consoled himself about his loss, that he should not be concerned for it, for in his death he will not take anything with him, like it says in Koheles "u'Me'umah Lo Yisa b'Amalo she'Yolech b'Yado."

והא דכתיב (הגהת מהרש"א) (איוב מב) ויתנו לו איש קשיטה אחת ונזם זהב אחד

(d)

Question: It says "va'Yitnu Lo Ish Keshitah Achas v'Nezem Zahav Echad"!

לא מפני שהיה עני אלא דורון היו מביאין לו:

(e)

Answer: This is not because he was poor. Rather, they brought to him a gift.

2)

TOSFOS DH Avi ha'Av v'Echav (pertains to Amud B)

תוספות ד"ה אבי האב ואחיו (שייך לעמוד ב)

(SUMMARY: Tosfos explains a consequence of Rava's mistake.)

כגון אברהם ויעקב בנכסי עשו מהו אמר רבא תא שמע האב קודם לכל יוצאי ירכו (הגהת הרש"ש) בן ש''מ שאברהם קודם

(a)

Explanation: E.g. Avraham and Yakov in Esav's property. What is the law? Rava said that we learn from [our Mishnah] "the father precedes all his descendants." This teaches that Avraham is first.

לפי טעותו לא היה בן יורש את אביו אלא אב קודם כל שעה לבן

(b)

Observation: According to [Rava's] mistake, a son would not inherit his father. Rather, the father [of the father] would be always precede the son;

שהיה סבור שאברהם יורש כשימות עשו ויפלו הנכסים לפני יצחק ולדבריו שהיה סבור שאברהם קודם ליעקב אין בן יורש את אביו:

1.

[Rava] thought that Avraham inherits when Esav dies and the property falls to Yitzchak. According to his words, that he thought that Avraham precedes Yakov, a son would not inherit his father.

116b----------------------------------------116b

3)

TOSFOS DH veshe'Hayah Bechor Notel Shnei Chalakim

תוספות ד"ה ושהיה בכור נוטל שני חלקים

(SUMMARY: Tosfos explains unlike the Rashbam.)

כאן לא דקדק הקונטרס יפה דפי' אע''ג דכשמת חפר לא היה צלפחד קיים אפ''ה בנותיו נוטלות חלק בכורה של צלפחד בנכסי חפר כדתניא בתוספתא דבכורות

(a)

(Poor) Explanation #1 (Rashbam): Even though when Chefer died, Tzlafchad was not alive, even so his daughters receive Tzlafchad's [extra] portion of Bechorah in Chefer's property, like the Tosefta in Bechoros teaches;

כיצד אין הבכור נוטל בראוי כבמוחזק מת אביו בחיי אביו נוטל פי שנים בנכסי אביו ואינו נוטל פי שנים בנכסי אבי אביו

1.

Citation (Tosefta): How does a Bechor not receive Ra'uy like [he receives] Muchzak? If his father died in the life of his father, [the son] receives two portions in his father's property, but he does not receives two portions in his father's father's property;

כגון יעקב שמת בחיי יצחק היה ראובן בכור נוטל פי שנים בנכסי יעקב אבל לא בנכסי יצחק זקנו שהרי [אפילו] אם היה יעקב קיים כשמת יצחק לא היה יעקב נוטל פי שנים שהרי פשוט הוא

2.

E.g. if Yakov died in the life of Yitzchak, Reuven, the Bechor, receives two portions in Yakov's property, but not in the property of his grandfather Yitzchak, for even if Yakov was alive when Yitzchak died, Yakov would not receive two portions, for he was Pashut (not a Bechor);

הלכך ראובן הבא לירש מכח יעקב בנכסי יצחק לא יטול אלא חלק פשיטות של אביו ע''כ

3.

Therefore, Reuven, who comes to inherit through the power of Yakov in Yitzchak's property, he receives only the Pashut portion of his father. Until here is from the Rashbam.

ולא היה לו לפרש כן דלא קרי ראוי כי האי גוונא מה שאין ראובן נוטל פי שנים מעשו בנכסי יצחק

(b)

Rebuttal: He should not have explained so. Such a case is not called Ra'uy, this that Reuven does not receive two portions in Yitzchak's property!

אלא הא קרי ראוי מה שאין ראובן נוטל פי שנים מאחיו בנכסי יצחק שלא הוחזק בהן מעולם יעקב והוה ליה ראוי:

(c)

Explanation #2: Rather, we call Ra'uy this that Reuven does not receive twice as much as his brothers in Yitzchak's property, for Yakov was never Muchzak in it, and it is Ra'uy.