1)

PROTESTING AFTER THE FIRST THREE YEARS (Yerushalmi Halachah 3 Daf 9b)

גידול בר מיניימין הוה ליה עובדא והוו דייניה חלקיה בר טובי ורב הונא וחייה בר רב.

(a)

Answer to previous question: Gidul bar Minyamin experienced such a case, that a person took possession of his land. He protested during the first three years, but not after that. He came to Beis Din with his claim. The Dayanim there were Chilkiyah bar Tuvi, Rav Huna and Chiya bar Rav.

אמר לון חייה בר רב כן אמר אבא מכיון שערר עמו שלשה שנים הראשונות עוד אין צריך לעורר עליו.

(b)

Chiyah bar Rav: My father said that if he protested during the first three years, he does not need to protest any more.

ותני כן היה אוכל שלו שש שנים ערר שלש שנים הראשונות

(c)

Support (Beraisa): If a person was consuming the product of a field for six years and the owner protested about the first three...

אמר לו אתה מכרתה לי אתה נתתה לי מתנה אינה חזקה

1.

If the person replies, "(But after you protested) you sold it to me'' or "You have it to me as a gift'', it is not a chazakah.

[אם] מחמת טענה הראשונה (הרי זו) [אינה] חזקה [דף י עמוד א] שכל חזקה שאין עמה טענה אינה חזקה.

2.

If he claims that he was relying on his original claim, that he had not been told to leave; he has no basis for his current claim whatsoever; as any chazakah that does not have a (real) claim, is not a chazakah.

שמואל אמר אם בזו אין אנו מניחין לגדולי ארץ ישראל כלום:

(d)

Shmuel: If we behave this way, since people only keep their documents for the first three years after a protest, if the owner does not need to protest after that, the rich of Eretz Yisrael will not be able to live.