בכורות דף ב. א
מה דינו של פטר חמור כשיש יד נכרי באמצע באופנים דלהלן?
הקונה או המוכר לנכרי | המשתתף או המקבל [1] | הנותן לו בקבלה | |
לרבנן | פטור | פטור | פטור |
לר' יהודה | פטור | חייב לתת לכהן דמי חלקו [2] | קונסים אותו לקנותו לכהן |
האם מותר למכור לעכו"ם בהמה גסה?
בהמה גסה שלמה | שבורה שאינה יכולה להתרפא | |
לרבנן | אסור [3] | אסור [4] |
לר' יהודה | אסור | מותר [5] |
לבן בתירא | בסוס מותר [6] | ---- |
בכורות דף ב: א
מה הם שני צדדי הספק האם מותר למכור לגוי בהמה רק לעובריה שאינה עומדת למלאכה?
הטעם שאסור | הטעם שמותר | |
לר' יהודה שמתיר בשבורה |
דדוקא בשבורה התיר שלא יבוא להחליף אבל לעובריה שהיא שלמה יבוא להחליף |
אם התיר שבורה אף שהיא במכירה גמורה כ"ש לעובריה שאינה מכירה גמורה |
לרבנן שאוסרים בשבורה |
דוקא בשבורה אסרו שהוא מכירה גמורה אבל לעובריה שאינה מכורה גמורה מותר |
אם אסרו בשבורה דלא אתי לאחלופי כ"ש לעובריה שהיא שלימה דיבוא לאחלופי |
האם מותר לעשות שותפות עם העכו"ם או לקבל מהם שבועה כשנתחייבו לו? [תוד"ה שמא].
לעשות שותפות | לקבל ממנו שבועה | |
לרבינו שמואל | אסור מן הדין שמא יבוא לידי שבועה | כ"ש שאסור |
לרבינו תם | הוא הנהגה טובה | מותר [7] |
[1] פי', שהיתה האֵם של הגוי, וקיבל הישראל מן הנכרי אותה לפטמה ויחלוק עמו בוולדות. וכן להיפך שהאֵם של הישראל, והוא נותן לנכרי לפטמה וחולק עמו בוולדות.
[2] זהו בשותפות ובמקבל ממנו, אבל אם נתן לו בהמה בקבלה, לר' יהודה קנסוהו לפדות העובר מהנכרי כדי ליתן כל דמיו לכהן.
[3] ואם מכר קונסים אותו עד עשרה בדמיו, וכתבו התוס' (בד"ה קנסו) שדוקא בגסה קנסו, אבל דקה כיון דליכא איסורא אלא מנהג במקום שחשודים העכו"ם על הרביעה לא קנסו.
[4] דגזרו שלמה אטו שבורה, [שכשיראו את בהמת ישראל בבית העכו"ם אפי' שיראו שהיא שבורה, יחשבו שנמכרה שלמה ונשברה בבית העכו"ם ויבואו להתיר למכור גם שלמה].
[5] אולם עובר, אפי' שהוא כבהמה שבורה, אסור. ומשום שדרכו להיות שבור בתחילה. ועוד שסופו להרפא.
[6] משום דסתם סוס לרכיבה עומד, והרוב בשבת אינו חייב אלא משום שבות - דחי נושא את עצמו.
[7] מפני שהוא מציל מידם, ועוד שכל האיסור אינו מן הדין. ובזמן הזה שהם נשבעים בקדשיהם ולא תופסין אותן לאלהות מותר, ואף שמזכירים גם שם אלהים, לא הוזהרו על השיתוף.