בכורות דף יד. א
קדשים שהיה בהם מום כדלהלן, מה הם ח' חילוקי דינים שמצאנו בהם?
קדם מום קבוע להקדשן [1] | קדם הקדשן למומן (או היה מום עובר קודם הקדשן) | |||
קודם פדיון | אחר פדיון | |||
א. | ילדו בכור | אינו קדוש [2] | קדוש בבכורה | אינו קדוש |
ב. | מתנות זרוע לחיים וקיבה | פטורים | חייבים | פטורים |
ג. | להגזז ולהעבד | אסורים מדרבנן | מותרים | אסורים |
ד. | וולדן ושנולד... | קדושת דמים [3] | מותר | אסור (קודם פדיון) |
ה. | חלָבָן | אסור | מותר | אסור בהנאה |
ו. | שחטן חוץ לעזרה | פטור מכרת כשוחט חולין | חייב כרת [4] | |
ז. | עשה מהם תמורה | אינה מתקדשת | מתקדשת | |
ח. | מתו קודם שנפדו | צריכים להפדות | יקברו כדין איסורי הנאה [5] |
בכורות דף יד: א
השוחט בהמה שקדם מום קבוע להקדשה בחוץ מה דינו?
כרת משום שחוטי חוץ | מלקות משום לאו דבעל מום | |
בזמן איסור הבמות | פטור | פטור |
בזמן היתר הבמות בבמת יחיד | פטור | חייב [6] |
מה דין קדשים דלהלן שמתו - האם בעינן העמדה והערכה ויקברו, או לא בעינן ויפדו?
קדשי בדק הבית [7] | קדם מום קבוע להקדשן | |
לר' שמעון | לא בעינן - ואם מתו יפדו | |
לתנא דבי לוי | בעינן - ואם מתו יקברו | |
לרבנן דפליגי אר"ש | בעינן - ואם מתו יקברו | לא בעינן - ואם מתו יפדו |
[1] שכל קדושת הבהמה היתה רק להמכר ולהביא בדמיה קרבן אחר. ומבואר במשנה שכל זה נוהג בכל הקרבנות חוץ מן הבכור ומער בהמה, שאפי' היו בעלי מומים מהתחלה - חלה עליהם קדושת הגוף, ודינם כאילו קדם הקדשן למומן, והטעם משום שבכור מתקדש מעצמו כשפטר את הרחם, וכן במעשר בהמה כתיב "כל אר יעבור תחת השבט - לא יבקר בין רע לטוב" ואפי' שיש בו מום קבוע הוא קדוש. ודינם הוא, שאף שאינם קרבים למזבח במומם, הבכור ניתן לכהן, והמעשר נאכל לבעלים.
[2] דסבר קדושת דמים מדחה מן הבכורה ומן המתנות.
[3] ונפדים בלא מום, ומטעם שלא יהיה טפל (ולד) חמור מן העיקר (אמו בעלת מום - שהוקדשה).
[4] ובאופן שהמום היה רק בדוקין שבעין - שאינו מום שכל כך ניכר, אבל במום הניכר כיון שפסול לגבי מזבח לא שייך לחייב אותו כרת. וכאן יש חילוק שאחר פדיון פטור מכרת.
[5] אכן זה רק כשלא פדה אותם שאי אפשר לפדות אותן אחרי שמתו משום דבעינן העמדה והערכה, אולם אם פדה אותן ומתו מותרים.
[6] וכך ר' אלעזר תני במשנתנו - "השוחטן בחוץ חייב" - וכוונתו שחייב מלקות (אבל פטור מכרת, רש"י).
[7] דין קדשי מזבח יתבאר בעמוד הבא.