בכורות דף כט. א
לרבינו תם, מתי סגי לילך בבית הפרס ע"י כברה, ומתי צריך דוקא ניפוח? [תוד"ה היכי].
ע"י כברה | ע"י ניפוח | |
לעושי פסח | מהני [1] | מהני |
לאוכלי תרומה, ושאר מצות עשה | לא מהני | מהני |
בכורות דף כט: א
החשוד על הבכורות (דחשוד להטיל מום בבכור), האם מותר ליקח ממנו דברים דלהלן?
בשר | עורות לא מעובדים | עורות מעובדים | צמר/בגדים | |
לתנא קמא | לא לוקחים, גם לא בשר צבאים [2] |
אין לוקחים | לוקחים, דאם היה של בכור לא היה טורח בהם [3] | צמר: אפי' מלובן מצואתו - אסור בגדים: לוקחים [4] |
לר' אליעזר |
זכרים: אין לוקחים נקבות: לוקחים |
החשוד להיות מוכר תרומה בתורת חולין, האם מותר ליקח ממנו דברים דלהלן?
דברים שאין בהם זיקת תרומה | דברים שיש בהן זיקת תרומה | |
לר' יהודה | אין לוקחים - משום קנס | אין לוקחים |
לר' שמעון | לוקחים | אין לוקחים [5] |
[1] דכיון שיש במניעת עשיית פסח חיוב כרת, לכן הקילו שיספיק רק בדיקה ע"י כברה.
[2] דכיון שהוא אדום ודומה לבשר עגל - הרי הוא מתחלף בו, ואם נתיר בשר צבאים יבואו ליקח ממנו גם בשר עגלים.
[3] דהוא חושש שמא ישמעו רבנן על מעשיו ויפסידו אותו את העורות, ולכן לא משקיע לעבד עורות של בכורות, והעורות המעובדים שאצלו הם של בהמות מותרות.
[4] ומותר אפי' בגדים שאינם טווים - כגון לבדים, כי ודאי לא היה טורח בצמר בכור לעשות ממנו בגדים כי חושש שישמעו רבנן במעשיו ויפסידוהו, ולכן לא טורח בזה.
[5] ואפי' קרבי דגים - אסור, ומשום שמערבין בהן שמן זית.