TOSFOS DH ha'Dolfanim Parin v'Rabin mi'Bnei Adam
תוספות ד"ה הדולפנין פרין ורבין מבני אדם
(SUMMARY: Tosfos affirms the text of Rashi and the Tosefta.)
כן גירסת הקונטרס וכן מוכח בתוספתא [פ''א] יולדין ומגדלין מבני אדם
Remark: This is Rashi's text, and so it is proven in the Tosefta (1:5). They give birth and raise [children] from people.
TOSFOS DH Eimar Yatzesah Rubah v'Chazrah
תוספות ד"ה אימר יצתה רובה וחזרה
(SUMMARY: Tosfos derives from here a Heter on second day Yom Tov.)
מכאן מתירין לקנות ביצים (בליל שני של יו''ט של גליות חוץ משני) [צ"ל מו הגויים בליל יו"ט שני של גליות אבל לא בשני - שיטה מקובצת] ימים טובים של ראש השנה לפי שקדושה אחת הן
Pesak: From here we permit to buy eggs from Nochrim on the second night of Yom Tov Sheni of Chutz la'Aretz (surely they came out during the day), except for the two days of Rosh Hashanah, for they are one Kedushah (and an egg laid on Yom Tov is forbidden on that day).
TOSFOS DH Tarnegoles Chaf Alaf Yom Kenegdah b'Ilan Luz
תוספות ד"ה תרנגולת כ''א יום כנגדה באילן לוז
(SUMMARY: Tosfos gives three explanations.)
פי' הקונטרס קורדל''א שגדלים בו אגוזים קטנים
Explanation #1 (Rashi): This is a hazel tree, on which small nuts grow.
וריב''א מפרש [צ"ל אילן שגדלים בו - שיטה מקובצת] שקדים שקורין אמנדליי''ד דבטנים ושקדים (בראשית מג) (מתרגם ירושלמי לוזים מקל שקד (ירמיה א) מתרגם) [צ"ל בתרגום ירושלמי לוזים וכן מקל שקד מתרגמינן - שיטה מקובצת] חוטרא דלוזא
Explanation #2 (Riva): This is the tree on which almonds grow, called Amandlid (in old French). The Targum Yerushalmi of "Betenim u'Shekedim" is Luzim, and similarly the Targum of Makel Shaked is Chutra d'Luza.
(וי''מ) [צ"ל ויש מדרש - צאן קדשים] מקל שקד (אחד לכ''א אף מי''ז בתמוז לתשעה) [צ"ל אני רואה מה שקד הויא כ''א יום משעת חניטתו עד גמר פירותיו אף מי''ז בתמוז עד - שיטה מקובצת] לט' באב
Citation (Midrash): "Makel Shaked Ani Ro'eh" - just like almonds, there are 21 days from Chanatah (budding) until the Peros are finished, there are 21 days from the 17th of Tamuz (on which the wall of Yerushalayim was breached) until [the Churban, on] Tish'ah b'Av;
)כן וינאץ השקד מתרגם שיגדא מתרגם שיגדא ויגמל שקדים מתרגם וכפית שגדין) [צ"ל ובתרגום קהלת וינאץ השקד (קהלת יב) ותציץ ריש שקדותא בבחשותא מן שגדיא ותרגום ויגמל שקדים (במדבר יז) וכפית שגדין - שיטה מקובצת]
And in the Targum of Koheles "va'Yin'atz ha'Shaked" is translated "va'Satzitz Reish Shakdusa b'Vachshusa Min Shagdiya", and the Targum of "va'Yigamel Shekedim" is "v'Chapis Shegedin."
עוד (אמרינן וינאץ השקד זה לוז של שדרה ממנה עתידים מתים להחיות לעתיד לבא לוז תרגום של שקד) [צ"ל אמרו במדרש וינאץ השקד זהו לוז של שדרה ובמדרש מפורש גבי וינאץ השקד שממנה עתידים מתים להחיות לעתיד לבא והיא קליבוסת דשבת פרק שואל (קנב.) אלא שבמדרש קרי ליה לוז על שם - שיטה מקובצת השקד] (ויקרא רבה)
Further, they said in the Midrash "va'Yin'atz ha'Shaked" - this is Luz of the spine, and it is explicit in the Midrash regarding "va'Yin'atz ha'Shaked" that from it the future the dead will be revived from it. It is Klivoses [mentioned] in Shabbos (152a), but in the Midrash it is called Luz due to Shaked.
TOSFOS DH b'Ilan Tut
תוספות ד"ה באילן תות
(SUMMARY: Tosfos discusses when the Brachah is Borei Peri ha'Etz.)
אין ראיה מכאן שמברכין עליהן בורא פרי העץ
Implied suggestion: This proves that one blesses Borei Peri ha'Etz on them. .
דהכי )אמרינן באילן דגן) [צ"ל נמי אמרינן באילן תבואה - שיטה מקובצת]
Rejection: We say also "the Ilan on which grain grows" (and we never bless on grain Borei Peri ha'Etz).
(דאתיא) [צ"ל אע"פ שפי' הקונטרס - שיטה מקובצת] כמ''ד (ברכות דף מ.) עץ שאכל ממנו אדם הראשון חטה היתה אלמא קרי לתבואה (אילן ולא מברכין בהם) [צ"ל מין אילן מ"מ לענין ברכה לא משטמט בשום דוכתא שיברכו בכוסס חטה בורא - שיטה מקובצת] פרי העץ
And even though Rashi explained like the opinion that the tree from which Adam ha'Rishon ate was wheat, this shows that grain is called a kind of tree, in any case regarding Brachah we do not find anywhere that one who eats wheat blesses [Borei] Peri ha'Etz!
ומיהו תותים הגדלים באילן מברכין פרי העץ אבל לא אתותי שדה דאי שקלת לפירא לא הדר גווזא ומפיק ואין מברכין פרי העץ אלא כי הדר גווזא ומפיק
Distinction: However, Tut that grow on a tree, one blesses Borei Peri ha'Etz, but not on Tut Sadeh (strawberries), for if you take the fruit, the branch will not produce more. One blesses Borei Peri ha'Etz only when the branch returns to produce more.
TOSFOS DH Bardelas
תוספות ד"ה ברדלס
(SUMMARY: Tosfos discusses what this is.)
פ''ה אפא
Explanation #1 (Rashi): This is Afa.
ופ''ק דסנהדרין (דף טו:) פ''ה פוטו''ש
Explanation #2 (Rashi in Sanhedrin 15b): It is Putush (a polecat).
וסוף פ''ק דב''ק (דף טז.) [אמרינן] ברדלס [זו] אפא (ואמרינן צבוע זה אפא וגיא) [צ"ל וצבוע זהו אפעה שהרי גיא - צאן קדשים] הצבועים (ש''א יג) מתרגם מישר אפעיא
Support (for Explanation #1): In Bava Kama (16a) we say that Bardelas is Afa, and we say that Tzavu'a is Af'ah, for the Targum of Gei ha'Tzevu'im is Mishor Af'aya. (Tosfos holds that Afa and Af'ah are the same, for he showed that Tzavu'a is Af'ah, and it says in Bava Kama 16a that Tzavu'a is Afa. Tosfos explicitly said so in Sanhedrin 15b.)
מיהו ברדלס דהכא משמעו דהוא כעין פוטו''ש ויולד לשלש שנים מדשינה אפעה לשבעים שנה וב' מיני ברדלס הן
Retraction (of support): Here, Bardelas connotes that it is like Putush, and it gives birth after three years, since it changed (after initially teaching Bardelas, it teaches that) Af'ah give birth after 70 years. (If it is Af'ah, why did it use two different names?! Rather, there are two kinds of Bardelas.
TOSFOS DH ha'Kuf veha'Kifuf
תוספות ד"ה הקוף והקיפוף
(SUMMARY: Tosfos explains that there is a Chayah and birds called Kifuf.)
מין חיה הוא מדחשיב )להו) [צ"ל ליה - גמרא עוז והדר] בהדי פיל
Explanation: [Kifuf] is a kind of Chayah, since it was taught with an elephant.
ואמר פ' הרואה (ברכות דף נז:) כל מיני חיות יפין לחלום חוץ מן הפיל והקיפוף
Support #1: It says in Brachos (57b) that all kinds of Chayos are good [if one sees them] in a dream, except for an elephant or Kifuf.
ופ' המפלת (נדה דף כג.) אמרינן ל''א ר''מ [צ"ל בקראי וקיפופא - צאן קדשים, חק נתן] אומר הואיל ועיניהם הולכים לפניהם כשל אדם והוא כוס וינשוף (ויקרא יא) מתרגם קריא וקפופא
Support #2: In Nidah (23a) we say that R. Meir said [that there is Tum'as Leidah for non-human forms] only for Karya and Kifufa, since their eyes face forward, like those of people. This is Kos and Yanshuf; the Targum of them is Karya and Kifufa.
ויש קפוף אחר מין עוף פרק אלו טריפות (חולין דף סג.) אמר תנשמת באות שבעופות ואמר באות שבעופות קפוף
Observation: There is another Kifuf that is a kind of bird. In Chulin (63a, a Beraisa) says that Tinshames is the ugliest of the birds, and [Abaye] says that the ugliest of the birds is Kifuf.
ויש גרס קיפוד בדל''ת ע''ד וירשוה קאת וקיפוד (ישעיה לד)
Disclaimer: Some texts [there] say Kipod with a Dalet, like "vi'Yreshuha Ka'as v'Kipod."
ואי גרס קיפוף ותרי גווני קיפוף יש בעופות א''כ כי מפרש באות שבעופות קפוף והיכי ידענא בהו אי איירי בינשוף או בתנשמת
Question: If the text is Kifuf, and there are two kinds of birds called Kifuf, if so, when [Abaye] explains that the ugliest of the birds is Kifuf, how do we know that if this is Yanshuf or Tinshames? (Do not say that he relies on the Beraisa, and merely teaches that Tinshames is Kifuf. If so, why did he mention "the ugliest...."?)
TOSFOS DH Benos Shu'ach
תוספות ד"ה בנות שוח
(SUMMARY: Tosfos distinguish different species of figs.)
על משנה דשביעית שלהן בשניה (שביעית פ''ה מ''א) פי' בירושלמי בכל שנה חונטין בה פירות ופירות שחונטין בשנה אחת אין נגמרין עד שלש שנים
Reference: Regarding the Mishnah "Shevi'is of Benos Shu'ach is the second year", the Yerushalmi explains that every year fruits have Chanatah (budding) on the tree, and fruits that burned in one year are not finished until the third year. (Therefore, Benos Shu'ach that finished two years into the Shemitah cycle, they budded in Shemitah.)
ולא כפי' ר''ח שפירש גבי ל' אילנות לא מפקין בכל שתא אלא (עשרים) [צ"ל עשרה - שיטה מקובצת, צאן קדשים] מנייהו כגון בנות שוח לג' שנים
This is unlike R. Chananel, who explained 30 trees, and each year only 10 of them produce [Peros], e.g. Benos Shu'ach in three years.
ופ''ק דע''ז (דף יד.) גרס מוכססים בנות שוח מין אחד וכן שמו
Citation: In Avodah Zarah 14a, the text says [that they added to species to which Shemitah applies] "Muchsasim Benos Shu'ach." It is one species. This is its name. (Yad Binyamin says that our text of Tosfos is errant. Shitah Mekubetzes (Mahaduras Rav Ilan) brings that Tosfos' text was Muchsasim u'Benos Shu'ach; the prefix Vav shows that they are two species. He brings the text without a Vov in the name of Rashi and R. Tam. Tosfos brings below a source that Benos Shu'ach are not esteemed, and a source that they are esteemed. According to R. Tam, we can say that Stam Benos Shu'ach are esteemed, but the subspecies Muchsasim is not.)
וקשה במסכת דמאי (פ''א מ''א) תנן הקלין שבדמאי לא נחשדו עמי הארץ עליהן משמע דלאו פירי חשוב נינהו
Question: In Demai (1:1), a Mishnah teaches "the leniencies of Demai - Amei ha'Aretz are not suspected about them." This connotes that they are not important Peros;
ופ''ק דמסכת ע''ז (דף יד.) מפרש תאיני חיורתא ופרק ג' דנדרים (דף כז.) (בנות שבע ותאנים לבנים שני מינין דאמר אילו הייתי יודע שבנות שבע בתוך כלכלה) [צ"ל משמע בנות שבע ותאנים לבנים שני מינין הם דאמר אילו הייתי יודע שבנות שבע הם בתוך הכלכלה - שיטה מקובצת] הייתי אומר תאנים לבנות ושחורות אסורות בנות שבע מותרות)
And in Avodah Zarah (14a), it explains white figs, and in Nedarim (27a) it connotes that Benos Sheva and white figs are two species, for it says "had I known that Benos Sheva are in the basket, I would have said 'white and black figs are forbidden, and Benos Sheva are permitted'"! (I.e. people desire them.)
ונראה בנות שוח ושבע מיני תאנים הן אלא שבנות שוח רעות כדמשמע במתני' דהקלין שבדמאי ובההיא דשביעית כסבור שאין שביעית נוהג בהן
Answer: Benos Shu'ach and [Benos] Sheva are kinds of figs, but Benos Shu'ach are bad, like the Mishnah "the leniencies of Demai" connotes, and the [teaching about] Shevi'is shows that [initially, Chachamim] held that Shemitah does not apply to them;
ובנות שבע יפות כדמשמע )בשביעית פ''ה) [צ"ל בשבועות יב. - שיטה מקובצת] ובנדרים (דף כז.) ומסתמא אדם מן היפות אכל
Benos Sheva are good, like it connotes in Shavu'os (12a) and Nedarim (27a) (it says that Adam ha'Rishon ate from them), and presumably, he ate from the good ones;
ונקראו שבע מן שבעת ימי אבלות (ושוח) [צ"ל ומה שנקראו הרעות בנות ושוח על שם - שיטה מקובצת] שגרמו שוחה ותולין הקלקלה במקולקל
They are called Sheva due to the seven days of Aveilus that they caused. The bad ones are called Bnos Shu'ach because they caused Shuchah (a pitfall). We attribute the ruin to what is ruined.
TOSFOS DH u'Mai Ninhu Chamor mi'Chatul
תוספות ד"ה ומאי נינהו חמור מחתול
(SUMMARY: Tosfos explains why we do not learn from a dog.)
דחתול לנ''ב יום
Explanation: A cat's [gestation] is 52 days.
ותימה למ''ד כלב מין חיה כדאיתא במסכת ביצה (דף כה:) שלשה עזין הן כלב [בחיות] לנקוט חמור מכלב דמקולקל טפי שהכלב לנ' יום
Question: According to the opinion that a dog is a kind of Chayah, like it says in Beitzah (25b) "there are three brazen [animals] - a dog among Chayos...", it should mention a donkey, [and then the snake will be] even more ruined, for a dog's[gestation] is only 50 days!
י''ל מנין זה מכוון טפי דהוי שנים:
Answer: This calculation [based on a cat] works out to be [an even number of] years.
8b----------------------------------------8b
TOSFOS DH Echad l'Shalosh u'Mai Ninhu Ez mi'Chatul
תוספות ד"ה אחד לשלש ומאי נינהו עז מחתול
(SUMMARY: Tosfos explains why we did not use the ratio of a goat to a dog.)
הכא ניחא טפי למנקט עז מכלב למ''ד (כלאים פ''ח מ''ו) מין חיה לפי שהחשבון שלהן מכוון טפי אחד לשלש
Implied question: Here it would be better to say a goat [is three times more cursed ]than a dog, according to the opinion that [a dog] it is a kind of Chayah, for the calculation would be more precise (a dog is 50 days, and a goat is five months, i.e. 150 days)!
אלא ניחא ליה למיפרך ככולי עלמא:
Answer: He prefers to ask according to everyone (i.e. even if a dog is a Behemah).