1)

TOSFOS DH Eimar d'Amar R. Meir l'Chashasha v'Chulei

תוספות ד"ה אימר דא''ר מאיר לחששא כו'

(SUMMARY: Tosfos resolves Abaye with his opinion in Sanhedrin.)

מתוך הלשון משמע דאליבא דר' מאיר קאמר ולא סבירא לן כוותיה אלא אפילו במוחזק עובר על דבר א' לא הוי חשוד על כל התורה כולה

(a)

Inference: The wording connotes that [Abaye] says according to R. Meir, but he disagrees. Rather, even if he is Muchzak to transgress one matter, he is not suspected about the entire Torah.

ואע''ג דבפרק זה בורר (סנהדרין דף כז.) אמר אביי עבריין אוכל נבילות להכעיס פסול לעדות ומוקים לה כרבי מאיר וקיימא לן כוותיה דהוא מיע''ל קג''ם

(b)

Implied question: In Sanhedrin (27a), Abaye said that one who eats Neveilos to anger is disqualified from testimony, and we establish [his opinion] like R. Meir, and we hold like him, for this is among YA'AL K'GAM (an acronym of the six laws in which the Halachah follows Abaye against Rava)!

היינו דוקא לענין עדות דרחמנא אמר אל תשת רשע עד אבל בשאר מילי לא חשיד

(c)

Answer: [We hold like Abaye] only regarding testimony, for the Torah said "Al Tashes Rasha Ed", but for other matters he is not suspected.

ומיהו ר' מאיר דקאמר התם עד זומם פסול לכל התורה כולה ה''נ הוה מצי למינקט אחד משאר דברים

(d)

Implied question: However, R. Meir said there that an Ed Zomem is Pasul for [testimony about anything in] the entire Torah. Indeed, he could have another matter [that he transgressed]!

ולא נקט עד זומם אלא לאפוקי מדר' יוסי דאפילו עד זומם נמי מכשר לדיני נפשות כשהוזם בדיני ממונות:

(e)

Answer: He mentioned Ed Zomem to teach unlike R. Yosi, who is Machshir even an Ed Zomem for capital cases if he was Huzam in monetary cases.

2)

TOSFOS DH v'Amar Rava Mah Lo Leshaker

תוספות ד"ה ואמר רבא מה לו לשקר

(SUMMARY: Tosfos changes the text to Rabah.)

רבה גרסינן שהיה רבו של אביי ולא רבא דרבא אית ליה בהדיא בחזקת הבתים (ב''ב דף לג:) דמה לו לשקר במקום עדים לא אמרינן

(a)

Correction: The text says Rabah, who was the Rebbi of Abaye (and his opinion is normally brought before Abaye's), and not Rava, for Rava explicitly holds in Bava Basra (33b) that we do not say Mah Lo Leshaker (Migo) against witness!

דאמר דאביי ורבא לא סבירא להו הא דרב חסדא כו'

1.

It says [there] "Abaye and Rava do not hold like Rav Chisda..."

3)

TOSFOS DH Ba Lifnei R. Gamliel Amar Lei Lav

תוספות ד"ה בא לפני רבן גמליאל אמר ליה לאו

(SUMMARY: Tosfos rules like this.)

והלכה כן הוא דאין חילוק בין חבר לעם הארץ

(a)

Pesak: This is the Halachah. There is no distinction between a Chaver and an Am ha'Aretz;

דבפרק בתרא דיומא (דף עח.) גבי ר' יוסי בן זימרא דכהן הוה ומיבעיא ליה אי הלכה כר' מאיר דאמר חשוד על הדבר לא דנו ולא מעידו אי כרשב''ג דאמר נאמן על של חבירו ש''מ דלרבי מאיר לא היה מתיר אע''פ שהיה חבר

1.

Source: In Yoma (78a) regarding R. Yosi ben Zimra, who was a Kohen, and he asked whether the Halachah follows R. Meir, who says that one who is suspected about a matter may not judge it or testify about it, or if it follows R. Shimon ben Gamliel, who says that he is believed about his colleague. This shows that R. Meir would not permit, even though he was a Chaver!

4)

TOSFOS DH Amad ha'Sho'el v'Sha'al

תוספות ד"ה עמד השואל ושאל

(SUMMARY: Tosfos explains why he stood.)

בפ' נערה בנדרים בירושלמי דריש מדכתיב ועמדו שני האנשים בוי''ו דשואל הלכות ואגדות צריך לעמוד

(a)

Citation: In the Yerushalmi in Nedarim, it expounds from "v'Amdu Shnei ha'Anashim" with a Vov, that [also] one who asks Halachos or Agados must stand.

5)

TOSFOS DH Amod Al Raglecha v'Ya'idu Becha

תוספות ד"ה עמוד על רגליך ויעידו בך

(SUMMARY: Tosfos deletes this from the text.)

לא גרסי' ויעידו בך לא כאן ולא בפרק תפלת השחר ברישיה (ברכות כז:) דמה עדות שייך כאן

(a)

Correction: The text does not say "and they will testify about you", not here and not in Brachos (27b), for testimony does not apply here;

אלא בסנהדרין בריש פרק כהן גדול (דף יט.) גרסינן ליה גבי עובדא דינאי ואגב (פשטא) [צ"ל שיטפא] דהתם נכתב כאן

1.

Rather, the text says so in Sanhedrin (19a) regarding the episode with Yanai [ha'Melech] "and they will testify about you", and amidst the flow of there it was [mistakenly] written here.

6)

TOSFOS DH Hei'ach ha'Chai Yachol Lehachchish ha'Chai

תוספות ד"ה היאך החי יכול להכחיש החי

(SUMMARY: Tosfos prefers to explain that R. Yehoshua did not retract.)

כלומר סבור הייתי להעלים ואיני יכול

(a)

Explanation #1: I thought to conceal (what I said), but I cannot.

ובקונט' פירש דודאי כך אמרתי וחזרתי בי

(b)

Explanation #2: Surely I said so, and I retracted.

וא''א [צ"ל לפרש - שיטה מקובצת] כן (דבפרק תפלת השחר (ברכות דף כז:) פסק) [צ"ל בפרק תפלת השחר שפסק - דפוס ויניציה] שם הלכה כמותו

(c)

Observation: One cannot explain so in Brachos (27b), for there [Rav] rules like [R. Yehoshua].

7)

TOSFOS DH Rebbi Chutzpis ha'Meturgeman

תוספות ד"ה רבי חוצפית המתורגמן

(SUMMARY: Tosfos explains that he was among the 10 Harugei Malchus.)

מעשרה הרוגי מלכות:

(a)

Explanation: He was one of the 10 [Chachamim] that [the Roman] king killed (like is brought in the Piyut Eleh Ezkerah in Musaf of Yom Kipur, and in Kinah 21 on Tish'ah b'Av, in Nusach Ashkenaz).

36b----------------------------------------36b

8)

TOSFOS DH v'Hilchesa Afilu k'Lishna Kama

תוספות ד"ה והלכתא אפילו כלישנא קמא

(SUMMARY: Tosfos resolves the law of Edus Ishah with both opinions.)

ואע''ג דהכא פסקינן דמילתא דעבידא לאגלויי לא משקר מ''מ לא הימניה לע''א (אלא משום דדייקא ומנסבא א''נ דלמא כיון דרחמא לה לא דייקא( [צ"ל שישאנא משום דכיון דרחמא לה לא דייק - צאן קדשים]

(a)

Observation: Even though here we rule that something Avida l'Igluyei (prone to become known), people do not lie about it, [Chachamim] did not believe one witness [who says that a man died, for he himself] to marry [the widow] because [sometimes] he loves her, and he is not meticulous.

ולמ''ד הכא אינו נאמן אפי' במילתא דעבידא לאיגלויי יש לחלק בין האי כהן לעד

1.

And according to the opinion that he is not believed even about something Avida l'Igluyei, we can distinguish between this Kohen and a witness (we believe a witness to permit the widow to marry others).

א''נ גבי אשה הקילו משום עיגונא ועוד דדייקא

2.

Alternatively, regarding a woman they were lenient due to Iguna (lest she be unable to remarry, if we do not accept the testimony about her husband's death). Also, she checks carefully [that he truly died before she remarries].

9)

TOSFOS DH Chazyei b'Shakrei

תוספות ד"ה חזייה בשקריה

(SUMMARY: Tosfos explains that he recognized it.)

פי' ראהו והכיר בו דבשקריה הוא לשון הכרה כמו מאן דבעל עובדת כוכבים דמשכה ליה עורלתיה ולא מבשקר ליה בפ' עושין פסין (עירובין יט.) וכמו חלף קמייהו ולא בשקריה בפרק בתרא דיבמות (דף קכ.)

(a)

Explanation #1: He saw it and recognized it. "B'Shakrei" is an expression of recognition, like "one who had Bi'ah with a Nochris, his Orlah extends, and [Avraham] Lo Mivshaker (does not recognize) him", in Eruvin (19a), and like "he passed in front of them, and Lo b'Shakrei (they did not recognize him - Yevamos 120a)."

ובקונטרס לא פירש כן

(b)

Explanation #2: Rashi did not explain like this. (Rather, he explained that he saw the Sheker.)

10)

TOSFOS DH Mishum Kevodo d'Chacham

תוספות ד"ה משום כבודו דחכם

(SUMMARY: Tosfos gives a source that we are concerned for the Chacham's honor.)

כדאמר לקמן ג' מתירין את הבכור במקום שאין מומחה ובמקום שיש מומחה לא

(a)

Explanation: This is like it says below that three permit a Bechor in a place where there is no expert, but not in a place where there is an expert.

11)

TOSFOS DH Pesak (this is all one Dibur according to Shitah Mekubetzes and Tzon Kodoshim)

תוספות ד"ה )פסק - שיטה מקובצת, צאן קדשים מחקוהו, והכל דיבור אחד)

אבל הא פשיטא דבלא התרה אינו נשחט אפילו יש בו מום מובהק אלא ע''פ ג' או מומחה

(a)

However, obviously it may not be slaughtered without a Heter, even if it has an overt Mum. It must be permitted through three, or an expert.

12)

TOSFOS DH Al Kevodo d'Chacham Lo Avar Isura Avad

תוספות ד"ה על כבודו דחכם לא עבר איסורא עבד

(SUMMARY: Tosfos distinguishes Kohanim from Yisraelim.)

וא''ת מהאי טעמא לישתרו בלא עדות כל בכורות שהכהנים מביאין לפנינו שיש בהם מום מובהק

(a)

Question: For this reason we should permit without testimony all Bechoros that Kohanim bring in front of us with a Mum Muvhak!

וי''ל דשאני כהן שירא לאוכלו בלא התרת חכם פן יתגלה הדבר מתוך כך שהטיל בו מום

(b)

Answer: A Kohen is different, for he is afraid to eat without a Chacham's Heter, lest amidst this the matter be revealed that he made a Mum;

אבל האי ישראל אין לומר שמביא לפני חכם פן יודע שרוצה לאוכלו ולגוזלו לכהן שהרי גם עתה בשביל כך לא יתברר שלא יאכלנו הוא עצמו

1.

However, this Yisrael, do not say that he brings it in front of the Chacham lest it become known that he wants to eat it and steal from the Kohen, for also now, due to this (testimony) it will not be clarified, for he himself will not eat it.

13)

TOSFOS DH Hataras Bechor b'Chutz la'Aretz Al Pi Sheloshah Bnei ha'Keneses

תוספות ד"ה התרת בכור בחוצה לארץ על פי שלשה בני הכנסת

(SUMMARY: Tosfos explains why we do not know this from our Mishnah.)

ממתניתין לא שמעינן ליה

(a)

Implied question: We learn this from our Mishnah! (What is the Chidush of R. Simlai...? Even if the Mishnah discusses in Eretz Yisrael, all the more so three commoners can permit in Chutz la'Aretz! Below, Rava teaches that they permit only for obvious Mumim, and the Gemara asks what is the Chidush, for the Mishnah discusses only obvious Mumim.)

דאיכא לאוקמה בזמן הזה אבל בזמן שבית המקדש קיים ה''ל למיגזר חוצה לארץ אטו ארץ ישראל שלא [צ"ל יבא - שיטה מקובצת] להקל להתיר על פי שלשה בני הכנסת

(b)

Answer #1: We could establish [our Mishnah] nowadays, but while the Mikdash stood, they should decree in Chutz la'Aretz due to Eretz Yisrael, lest one come to be lenient to permit based on three commoners.

ועוד משום דאיכא למאן דאמר בתמורה פרק אלו קדשים (דף כא.) דבכורות חוצה לארץ אם באו תמימים יקרבו

(c)

Answer #2: There is an opinion in Temurah (21a) that Bechoros of Chutz la'Aretz, if they came to Eretz Yisrael Tam, they are offered. (One might have thought that our Mishnah discusses while the Mikdash stands, but it is unlike this opinion, for this opinion would be stringent in Chutz la'Aretz, just like in Eretz Yisrael. R. Simlai... teach that this is not so.)

14)

TOSFOS DH Tanina Harei Zeh Yishachet v'Chulei

תוספות ד"ה תנינא הרי זה ישחט כו'

(SUMMARY: Tosfos explains why we did not say that he comes to rule like Rabanan.)

הא דלא משני הכא לאפוקי מדרבי יוסי אע''ג דנימוקו עמו כדאמר בסמוך

(a)

Implied question: Why doesn't it answer here that [Rava] needs to teach that the Halachah does not follow R. Yosi, even though Nimuko Imo (R. Yosi always gave reasons for his laws), like it says below (37a)?

משום דא''כ הוה ליה לרב יהודה למימר הלכה כרבנן או אין הלכה כר' יוסי

(b)

Answer: If so, Rav Yehudah should have said "the Halachah follows Rabanan", or "the Halachah does not follow R. Yosi."

אבל ר' חייא דבסמוך נקט שני דברים מענין אחד התרת בכור והתרת נדרים

(c)

Distinction: However, R. Chiya below (37a) taught two matters - one about permitting a Bechor, and one about permitting a vow. (This is why he did not simply say "the Halachah does not follow R. Yosi", even though this is the only Chidush of his first teaching.)

15)

TOSFOS DH bi'Makom she'Yesh Mumcheh Lo

תוספות ד"ה במקום שיש מומחה לא

(SUMMARY: Tosfos explains that the expert need not have Semichah.)

לאו דוקא מומחה (שהמחוהו ב''ד) [צ"ל שסמכוהו ברבי - שיטה מקובצת] דהא על רב אשי דלעיל אמרי' דאתיוה לקמיה ההוא שרוע משום כבודו דחכם

(a)

Explanation: "Expert" does not necessary mean that he received Semichah with the title "Rebbi", for it says about Rav Ashi above "they brought in front of him a Sharu'a, due to the Chacham's honor;

וכל מופלג בחכמה ומומחה ראוי להתיר בכור ונדר ביחידי כדמשמע מדרב אשי דלעיל

1.

Anyone outstanding in Chachmah and he is expert, he is proper to permit a Bechor or a vow alone, like it connotes from Rav Ashi above.

ובפ''ק דנדרים (דף ח:) גבי רבינא דהוה ליה נדרא לדביתהו ואתא לקמיה דרב אשי וכו' וקאמר ש''מ תלת כו' ויחיד מומחה שרי שמתא משמע קצת דיחיד מומחה הוי כרב אשי

2.

And in Nedarim (8b) it says that Ravina's wife had a vow, and he came in front of Rav Ashi, and it says "we learn from this three matters... and a lone expert can permit Niduy." This connotes that a lone expert is [someone] like Rav Ashi.

וכן ההיא דבפ''ק דסנהדרין (דף ה:) (אא''כ) [צ"ל ואם - שיטה מקובצת] היה מומחה לרבים דן אפי' יחידי לאו דוקא מומחה הנסמך (כו') [צ"ל ברבי - שיטה מקובצת] כדאמר ר''נ התם כגון אנא דן דיני ממונות [נראה שצ"ל ביחידי - ע"פ הגמרא שם]:

3.

And also in Sanhedrin (5b) "and if he was Mumcheh for the Rabim, he judges even alone - this is not necessarily an expert with Semichah with the title Rebbi, like Rav Nachman said there "someone like me can judge monetary cases alone."

16)

TOSFOS DH Pesak (this is all one Dibur according to Shitah Mekubetzes)

תוספות ד"ה )פסק - שיטה מקובצת מוחקו, והכל דיבור אחד)

ומיהו בזמן הזה אין נראה שיהא שום אדם חשיב מומחה להתיר בכור ונדר ביחידי ולדון דיני ממונות [צ"ל ביחידי - שיטה מקובצת]

(a)

Pesak: However, nowadays it seems that no one is considered an expert to permit a Bechor or vow alone, or to judge monetary cases alone.

17)

TOSFOS DH Sheloshah Matirin Es ha'Neder b'Makom she'Ein Chacham

תוספות ד"ה שלשה מתירין את הנדר במקום שאין חכם

(SUMMARY: Tosfos cites a related law of Hataras Nedarim.)

בענין זה דפ''ק דנדרים (ח:) [דאמרי'] לא שרי ליה לאיניש למישרי נדרא באתרא דרביה

(a)

Observation: Similar to this, in Nedarim (8b) we say that one may not permit a vow in his Rebbi's locale.

ומיהו ההיא אפי' יש שם מומחה אחר אין לאותו מומחה להתיר במקום רבו כמו רבינא במקום רב אשי:

(b)

Distinction: However, that is even if there is another expert. That expert may not permit in his Rebbi's locale, like Ravina in Rav Ashi's locale.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF