SELLING TO AN UNTRUSTWORTHY PERSON (Yerushalmi Ma'asros Perek 5 Halachah 2 Daf 22b)
משנה לא ימכור אדם את פירותיו משבאו לעונת המעשרות למי שאינו נאמן על המעשרות ולא בשביעית למי שהוא חשוד על השביעית. ואם ביכירו נוטל את הבכורות ומוכר את השאר.
(Mishnah): After the season of tithing has arrived, a person should not sell his fruit to someone who isn't trusted in Ma'asros; nor in Sheviis to someone who isn't trusted in Sheviis. And if some of his produce has ripened, he should retain the ripened produce and he may sell the rest.
לא ימכור אדם את תבנו ואת גפתו ואת זגיו למי שאינו נאמן על המעשרות להוציא מהן משקין [דף מא עמוד ב (עוז והדר)] ואם הוציא חייב במעשרות [דף כג עמוד א] ופטור מן התרומה. שהתורם בלבו על הקוטעים ועל הצדדין ועל מה שבתוך התבן.
A person should not sell his straw, his olive dregs or his grape dregs from pressing, to someone who is not trusted in Ma'asros. And if the buyer did press them, he must tithe but is exempt from Terumah - because when he separates Terumah, he has in mind to include the unthreshed stalks, the grain at edges of the pile and the grain mixed with the straw.
הלוקח שדה ירק בסוריא אם עד שלא באו לעונת המעשרות חייב משבאו לעונת המעשרות פטור ולוקט כדרכו והולך.
One who buys a vegetable field in Suria, if the season of tithing hadn't arrived, he is obligated to tithe. If it had already arrived, he is exempt and he may harvest in the regular way.
רבי יהודה אומר אף ישכור פועלין וילקט.
(R. Yehuda): He may even hire workers and have them harvest.
אמר רבן שמעון בן גמליאל במה דברים אמורים בזמן שקנה קרקע אבל בזמן שלא קנה קרקע אף על פי שלא באו לעונת המעשרות פטור.
(Rabban Shimon ben Gamliel): When is this? When he bought a field; but if not, even if the season of tithing had not arrived, he is exempt.
רבי אומר אף לפי חשבון:
(Rebbi): He should tithe according to the calculation. (The Gemara will explain this.)
גמרא כיני מתניתא לא ימכור אדם את שדהו
(Gemara): The meaning of the Mishnah is - A person shouldn't sell his field to someone who isn't trusted in Ma'asros, if the season of tithing has arrived and it contains produce.
ר''ש מתיר מפני שהוא אומר לו הרי מכרתי את שלי צא ותבע את שלך.
(Baraisa): R. Shimon permits it because he could tell the Kohen or Levi, "I've sold my field. Go and claim from him what is yours (i.e. Terumah and Maaser)''.
[דף מב עמוד א (עוז והדר)] עבר ומכר מעשר ואוכל ואינו מעשר מה שהוא מוכר ואין אנו אחראין לרמאין.
(According to the first Tanna) if he transgressed and sold the field, he should tithe any produce that remained in his hands; but that which he sold is exempt, and we aren't concerned for tricksters (meaning that he need not be concerned whether or not the buyer will tithe).
תני לא יתרום
(Baraisa): (The Mishnah taught - 'because when he separates Terumah, he has in mind the unthreshed stalks...') (When he comes to eat from the unthreshed stalks) he should not separate Terumah.
עבר ותרם רבי ברכיה אמר יפה כחו רבי מנא אמר לא יפה כחו. אותה התרומה שהוא מפריש טובלה למעשר.
If he did, R. Berachya said that it takes effect. R. Mana said that it does not - that Terumah that he separated (that is not valid Terumah) is obligated in Maaser.
רבי חנניה חברון דרבנין בעי תרם אחד (בששים)[מששים] שהיא אחד מששים ואחד על הקוטעין ועל הצדדין ועל מה שבתוך התבן.
Question (R. Chananya, colleague of the Rabbanan): If he separated 1/60th of the pile as Terumah (which is valid, since it is the amount given by a miserly person, as listed in the Mishnah in Terumos 4:3), but it was only 1/61st of the pile when including the unthreshed stalks, the grain at edges of the pile and the grain mixed with the straw; is the Terumah valid?
א''ר יוסי ולא מתני' היא שהתורם בלבו על הקיטעין ועל הצדדין ועל מה שבתוך התבן. כלום צריכה אלא ביתר.
Answer (R. Yosi): Isn't it answered by our Mishnah - '...because when he separates Terumah, he has in mind to include the unthreshed stalks, the grain at edges of the pile and the grain mixed with the straw' - this ruling is only needed in a case like our question, when the Terumah is less than 1/60th - and this shows that it is valid.