1)

USING MAASER SHENI AS A SHELAMIM OFFERING (Yerushalmi Ma'aser Sheni Perek 1 Halachah 2 Daf 5a)

התמד עד שלא החמיץ אינו ניקח בכסף מעשר ופוסל את המקוה משהחמיץ ניקח בכסף מעשר ואינו פוסל את המקוה:

(a)

(Mishnah in Maseches Chulin 1:8): Before Tamad has fermented, it may not be bought with Ma'aser Sheni money (see earlier Bechoros 23 (d)) and it disqualifies a Mikveh (as drawn water). After it has fermented, it may be bought with Maaser money and it does not disqualify a Mikveh.

מתני' דרבי יודה [היא] [דף ז עמוד ב (עוז והדר)] דתנינן תמן המתמד ונתן מים במידה ומצא כדי מידתו פטור ורבי יודה מחייב.

(b)

This Mishnah is the opinion of R. Yehuda, as it's taught (in a Mishnah in Ma'asros 5:6), "One who makes Tamad wine by pouring a measured amount of water (on un-tithed grape sediment) and then found the same measure as he had added, it is exempt (as it's water rather than wine) R. Yehuda obligates it.

א''ר אבהו זימנין אמר לה בשם רבי לעזר וזימנין אמר לה בשם רבי יוסי בי רבי חנינא והוא שהחמיץ.

(c)

(R. Abahu, sometimes in R. Elazar's name and sometimes in R. Yosi bei R. Chanina's name): This ruling of R. Yehuda is only when the Tamad had fermented.

אמר רבי יוסי דברי הכל היא שכן אפילו מי מלח ניקחין בכסף מעשר.

(d)

(R. Yosi): (Disagreeing with the statement that the Mishnah in Chulin is the opinion of R. Yehuda) All agree (to the Mishnah in Chulin), as even salt water may be acquired with Ma'aser Sheni money (since it can be used as a dip). (So too for fermented Tamad, even if it's not considered wine, it can be acquired with Maaser money since it can be used as a dip).

אמר רבי לעזר לא קנה מעשר.

(e)

(R. Elazar): (The Mishnah taught that if one buys an animal for its flesh, the skin does not become Chulin.) This in fact means that the Ma'aser Sheni is not transferred at all to the animal (and the money still retains its Kedushah).

א''ר יוסי בקדמייתא הוינן מרין הלוקח בהמה לבשר תאוה על כרחו [דף ה עמוד ב] נתפס השם לשלמים ולא הוינן אמרין כלום מן הדא דאמר רבי לעזר לא קנה מעשר.

(f)

(R. Yosi): Originally we said that if one buys an animal for its flesh, even if he didn't consecrate it as a Shelamim, it automatically becomes Shelamim (because of a decree of Chazal) and the skin would not become Chulin. However, our words were proved worthless, from the teaching of R. Elazar that the Ma'aser Sheni money didn't acquire it at all (so the money still has Kedushah).

רבי יוסה בשם רבי יוחנן בהמת מעשר שני בירושלים כרבי מאיר פטורה מן הבכורה כרבי יהודה חייבת בבכורה.

(g)

(R. Yosa citing R. Yochanan): An animal of Ma'aser Sheni in Yerushalayim, according to R. Meir (that Ma'aser Sheni is 'elevated money' - meaning that it belongs to Hash-m), if it gave birth, it is exempt from the laws of Bechor. According to R. Yehuda (that Ma'aser Sheni is 'regular money' - meaning that it belongs to the owner), if it gave birth, it would be obligated in the laws of Bechor.

רבי ירמיה בעי קומי רבי זעירא ילדה בכור אימוריו מהו שיקרבו לגבי מזבח.

(h)

Question (R. Yirmiyah to R. Zeira): (According to R. Yehuda) if it gave birth, must its parts (Eimurim) be brought on the altar?

[דף ח עמוד א (עוז והדר)] ולא חל מעשר שני על אימוריו ולא נמצא מבריחו מן האכילה.

(i)

Answer: (R. Zeira to R. Yirmiyah): Doesn't the Kedushah of Ma'aser Sheni fall on the limbs and now their burning prevents them from being eaten!

א''ל וכי הלוקח בשר בהמה לבשר תאוה לא חל מעשר שני על אימוריה ולא נמצא מבריחה מן האכילה.

(j)

Question (R. Yirmiyah to R. Zeira): And if one buys animal flesh to consume, doesn't the Kedushah of Ma'aser Sheni fall on its Eimorim, thereby also preventing it from being eaten?

אמר ליה בלקיחתה פקעה ממנה קדושת מעשר.

(k)

Answer (R. Zeira to R. Yirmiyah): That's different, because when he buys it, when the Kedushah of Shelamim comes, the Kedushah of Maaser comes off of it (so the Eimorim can therefore be brought up on the altar).

אמר רבי יוסי ואנן לא הוינן אמרין כן אלא לא התירה התורה ליקח בכסף מעשר אלא שלמים בלבד.

(l)

Answer #2 (R. Yosi): We ourselves didn't say that. Rather, the Torah specifically permitted buying a Shelamim with Ma'aser Sheni money (thereby requiring the Eimorim to be burned).

מה נפקה מביניהון

(m)

Question: What's the practical difference between these two answers?

ילדה בכור והקדישה שלמים מאן דאמר לא התירה התורה ליקח בכסף מעשר אלא שלמים בלבד קריבה מאן דאמר בלקיחתה פקעה ממנה קדושת מעשר אינה קריבה.

(n)

Answer: If it gave birth to a firstborn and he consecrated it as a Shelamim. According to R. Yosi, it should be sacrificed; according to R. Zeira, it should not (since there was no acquisition done that would have removed the Kedushah of Ma'aser Sheni).

אמר רבי יוסי כל אילין מילייא אנן מרין ומתני' מסייעא לר' זעירא [דף ח עמוד ב (עוז והדר)] לא יביא מחיטי מעשר [שני] אלא ממעות מעשר שני.

(o)

(R. Yosi): Despite all of my words, the Mishnah (in Maseches Menachos 7:5) supports R. Zeira - '(If a person vows to bring both a Todah sacrifice and its breads from Ma'aser Sheni, he should do so, but) he should bring the breads from Ma'aser Sheni money but not Ma'aser Sheni wheat.'...

מה בין חיטין מה בין מעות אלא בלקיחתה פקעה ממנה קדושת מעשר.

1.

What's the difference between wheat and money? Through buying the breads with Ma'aser Sheni money, the Kedushah of Ma'aser Sheni is removed. (This supports R. Zeira's explanation.)

אמר רבי חיננא קומי רבי מנא ויביא מן החיטין התרומה לכהן והשאר לבעלים מפני מה אינו מביא.

(p)

Question (R. Chinana to R. Mana): Let him use Ma'aser Sheni wheat since all of the breads are consumed, including those that are given to the Kohen as Terumas Lachmei Todah...?

אמר ליה הגע עצמך שנשפך הדם לא נפסל הלחם.

(q)

Answer (R. Mana to R. Chinana): They might be disqualified from eating if the blood of the sacrifice was accidently spilled rather than thrown on the altar.