ברכות דף כט. א
שליח ציבור שהתפלל וטעה באחת הברכות האם מעלים (-מסלקים) אותו?
בהתחיל בה | בלא אמרה בכלל | |
בכל אחת מהי"ח ברכות | לא מסלקים אותו [1] | |
בברכת המינים | לא מסלקים אותו | מסלקים אותו [2] |
האם יש לנו לחוש על אדם צדיק שמא חזר בו והרשיע בדעתו?
בצדיק מעיקרו | ברשע מעיקרו | |
לאביי | אין לחוש - "גמירי טבא לא הוי בישא" | יש לחוש - כדכתיב "ובשוב צדיק מצדקתו" וגו' |
לרבא | יש לחוש - כדכתיב "ובשוב צדיק מצדקתו" וגו' |
מספר הברכות בתפלות דלהלן כנגד מי, ומדוע?
כנגד מי? | ומדוע? | |
שבע דשבת | כנגד ז' קולות שאמר דוד על המים | דזה המזמור שכנגד י"ח אזכרות שלו תיקנו תפלת י"ח |
תשע דר"ה | כנגד ט' אזכרות שאמרה חנה בתפלתה | שגם היא נפקדה ביום זה |
כ"ד דתענית | כנגד כ"ד רננות שאמר שלמה כשהכניס הארון לק"ק |
דהיה יומא דרחמי - כתענית |
הטועה בתפלה במקומות דלהלן מה דינו [3], ומדוע?
מה הדין? | ומדוע? | |
לא הזכיר "משיב הרוח" | מחזירין אותו | דאינה תפלה ואינו יכול לומר בשומע תפלה [4] |
לא שאל "ותן טל ומטר" | קודם שומע תפלה: אין מחזירין אותו - דיאמר אותה שם אחר שומע תפלה: מחזירין אותו - דהיכן יאמר [5] |
|
לא הזכיר "אתה חוננתנו" | אין מחזירין אותו | שיכול לאומרה על הכוס |
ברכות דף כט: א
היה עומד בחורף או בקיץ וטעה בהזכרתו [6] באופנים דלהלן מה דינו? [תוד"ה הא].
הזכיר להיפך | לא הזכיר כלום | הזכיר שניהם | |
היה עומד בקיץ | חוזר - דהוא מקלל | לא מחזירים אותו | חוזר - דהוא מקלל |
היה עומד בחורף [7] | אינו חוזר - דלפחות הזכיר טל |
מחזירים אותו - דלא הזכיר כלום |
אינו חוזר - דהא הזכיר גשם |
טעה ולא הזכיר ר"ח באופנים דלהלן מה דינו?
בלא עקר רגליו | בעקר רגליו | |
ברגיל לומר אלהי נצור | חוזר לעבודה | ללישנא קמא: חוזר לעבודה ללישנא בתרא: חוזר לראש |
בלא רגיל לומר אלהי נצור | ללישנא קמא: חוזר לעבודה ללישנא בתרא: חוזר לראש |
חוזר לראש |
[1] וכתב המאירי, וז"ל: ש"ץ שטעה באחת הברכות וגמגם ולא התחיל בברכה הראויה אלא שדילגה אין מסלקין אותו אלא ממתינים לו עד שנראה אם יוכל לחזור עליה או מעצמו או כשנזכירהו.
[2] ומה שהמתינו לשמואל הקטן הוא משום שהוא תיקנה, או משום שהתחיל בה. - מאירי.
[3] ודינים אלו הם ביחיד (דהזכרת משיב הרוח ושאלת טל ומטר), אולם בציבור יכול לשמוע מש"ץ ולכוון לכל מילה, (וע' תוס' בעמוד ב' בד"ה טעה).
[4] ודוקא צרכיו שואל אדם בשומע תפלה, אבל להזכיר גבורות גשמים אינו תפלה ואינה הזכרת צרכיו. אכן כתבו התוס' (בעמוד ב' ד"ה הא), שהירושלמי פליג - וס"ל שכן אומרה בשומע תפלה.
[5] אכן כתבו התוס' (בעמוד ב' ד"ה הא), דאם לא עקר את רגליו לא מחזירים אותו לראש, אלא מחזירים אותו לשומע תפלה. (ושאר פוסקים כתבו שחוזר לברך עלינו).
[6] ר"ל בהזכרת משיב הרוח ומוריד הגשם או במוריד הטל. אולם לענין שאלת גשמים בברך עלינו, לא מהני מה שהזכיר רק טל.
[7] הנה בחורף יותר חשוב שיהיה מזכיר גבורות גשמים, אכן יצא ידי חובה אפי' אם הזכיר רק טל או הזכיר שניהם, אולם אם לא הזכיר כלום גרע טפי ולא יצא וצריך לחזור.