1)

ONE WHO LOST HIS PLACE WHILE SAYING SHEMA

הקורא למפרע לא יצא וכו':
(a)

(Mishnah): If one said it out of order, he was not Yotzei... [if one erred...]

רבי אמי ורבי אסי הוו קא קטרין ליה גננא לר' אלעזר אמר להו אדהכי והכי איזיל ואשמע מלתא דבי מדרשא ואיתי ואימא לכו אזל אשכחיה לתנא דקתני קמיה דר' יוחנן קרא וטעה ואינו יודע להיכן טעה
(b)

(A reciter of Beraisos): If one erred (while saying Shema) and does not know exactly where:

באמצע הפרק יחזור לראש
1.

If he was in the middle of a Perek, he should return to the beginning of that Perek;

בין פרק לפרק יחזור לפרק ראשון
2.

If he was between Perakim, he should begin with the second Perek;

בין כתיבה לכתיבה יחזור לכתיבה ראשונה
3.

If he knows that he must say "u'Chesavtam," but is unsure which, he returns to "u'Chesavtam" in the first Perek;

אמר ליה ר' יוחנן לא שנו אלא שלא פתח בלמען ירבו ימיכם אבל פתח בלמען ירבו ימיכם סרכיה נקט ואתי אתא ואמר להו אמרו ליה אלו לא באנו אלא לשמוע דבר זה דיינו:
(c)

(R. Yochanan): This is only if he did not begin to say "Lema'an Yirbu Yemeichem" -- but if he began to say this, we assume that he said it as he normally does (and he finished the second Perek).

2)

LENIENCIES FOR WORKERS

האומנין קורין בראש האילן ובראש הנדבך מה שאינן רשאין לעשות כן בתפלה
(a)

(Mishnah): Workers may say Shema on top of a tree or wall, but they may not pray there.

חתן פטור מק"ש לילה הראשונה ועד מוצאי שבת אם לא עשה מעשה
(b)

A Chasan is exempt from Shema from the wedding night until Motzei Shabbos, if he did not yet have relations;

ומעשה בר"ג שנשא אשה וקרא לילה הראשונה אמרו לו תלמידיו למדתנו רבינו שחתן פטור מק"ש
(c)

R. Gamliel said Shema on his wedding night; his Talmidim asked, "You taught that a Chasan is exempt!"

אמר להם איני שומע לכם לבטל הימני מלכות שמים אפילו שעה אחת:
(d)

R. Gamliel: I refuse to exempt myself from accepting Ol Malchus Shamayim, even for a moment!

ת"ר האומנין קורין בראש האילן ובראש הנדבך ומתפללין בראש הזית ובראש התאנה
(e)

(Gemara - Beraisa): Workers may say Shema on top of a tree or wall; they may pray on top of an olive tree or fig tree;

ושאר כל האילנות יורדים למטה ומתפללין
1.

From any other tree, they must come down to pray.

ובעל הבית בין כך ובין כך יורד למטה ומתפלל לפי שאין דעתו מיושבת עליו
(f)

A Ba'al ha'Bayis (one who does not work for someone else) must come down from any tree to pray, for his mind is not settled on top.

רמי ליה רב מרי ברה דבת שמואל לרבא תנן האומנין קורין בראש האילן ובראש הנדבך
(g)

Question (Rav Mari - Mishnah): Workers may say Shema on top of a tree or wall;

אלמא לא בעי כונה
1.

This implies that intent is not needed for Shema;

ורמינהי הקורא את שמע צריך שיכוין את לבו שנאמר שמע ישראל ולהלן הוא אומר (דברים כז) הסכת ושמע ישראל
2.

Contradiction (Beraisa): Intent is required for Shema -- it says "Shema Yisrael," similar to "Haskes u'Shema Yisrael";

מה להלן בהסכת אף כאן בהסכת
i.

Just like there it refers to intent, also here!

אשתיק א"ל מידי שמיע לך בהא
(h)

Rava could not answer; he asked Rav Mari if he had heard anything about this.

א"ל הכי אמר רב ששת והוא שבטלין ממלאכתן וקורין
(i)

(Rav Mari citing Rav Sheshes): Workers cease working so that they can say Shema with intent.

והתניא בית הלל אומרים עוסקין במלאכתן וקורין
(j)

Question (Beraisa - Beis Hillel): We may say Shema while working.

לא קשיא הא בפרק ראשון הא בפרק שני
(k)

Answer: They cease working to read the first Perek (for it needs intent), they may read the second Perek while working (it does not need intent).

(l)

(Tzelach - we do not resolve the contradiction (i:2) this way, for if the Mishnah allows workers to say only the second Perek of Shema on a wall, it should distinguish between the Perakim of Shema, rather than between Shema and Tefilah.)

ת"ר הפועלים שהיו עושין מלאכה אצל בעל הבית קורין ק"ש ומברכין לפניה ולאחריה ואוכלין פתן ומברכין לפניה ולאחריה ומתפללין תפלה של שמונה עשרה אבל אין יורדין לפני התיבה ואין נושאין כפיהם
(m)

(Beraisa #1): One who works for someone else says Shema with the Berachos before and after, says the Berachos before and after eating, and prays Shemoneh Esreh, but he may not lead the prayer nor recite Birkas Kohanim.

והתניא מעין י"ח
(n)

Contradiction (Beraisa #2): He prays an abridged form of Shemoneh Esreh.

אמר רב ששת לא קשיא הא ר"ג הא ר' יהושע
(o)

Resolution #1 (Rav Sheshes): Beraisa #1 is like R. Gamliel, Beraisa #2 is like R. Yehoshua.

אי ר' יהושע מאי איריא פועלים אפילו כל אדם נמי
(p)

Objection: R. Yehoshua permits anyone to say the abridged Shemoneh Esreh, not only workers!

אלא אידי ואידי ר"ג ולא קשיא
(q)

Resolution #2: Rather, both are like R. Gamliel;

כאן בעושין בשכרן כאן בעושין בסעודתן
1.

Beraisa #2 discusses a worker who receives wages (and a meal), Beraisa #1 discusses a worker who receives only a meal.

והתניא הפועלים שהיו עושים מלאכה אצל בעל הבית קורין קריאת שמע ומתפללין
(r)

Support (Beraisa): One working for someone else says Shema and prays;

ואוכלין פתן ואין מברכים לפניה אבל מברכין לאחריה שתים
1.

He eats bread without blessing beforehand, but he makes two Berachos afterwards;

כיצד ברכה ראשונה כתקונה שניה פותח בברכת הארץ וכוללין בונה ירושלים בברכת הארץ
i.

The first Berachah (ha'Zan) is like normal, then he begins Birkas ha'Aretz, and includes in it Boneh Yerushalayim.

במה דברים אמורים בעושין בשכרן אבל עושין בסעודתן או שהיה בעל הבית מיסב עמהן מברכין כתיקונה:
2.

This applies to a worker who receives wages, but if he receives only a meal, or if the employer eats with him, he says the full Birkas ha'Mazon.

3)

PEOPLE EXEMPT FROM SHEMA

חתן פטור מק"ש:
(a)

(Mishnah): A Chasan is exempt from Shema.

תנו רבנן בשבתך בביתך פרט לעוסק במצוה
(b)

(Beraisa): "B'Shivtecha b'Veisecha" -- this exempts one engaged in a Mitzvah;

ובלכתך בדרך פרט לחתן
1.

"Uv'Lechtecha va'Derech" -- this exempts a Chasan;

מכאן אמרו הכונס את הבתולה פטור ואת האלמנה חייב
2.

This exempts one who marries a virgin, and obligates one who marries a widow.

מאי משמע
(c)

Question: How do we learn this from the verse?

אמר רב פפא כי דרך
(d)

Answer (Rav Papa): Sitting in your house (i.e. the time when you are obligated) is equated to going on the road;

מה דרך רשות אף הכא נמי רשות
1.

Just like going on the road is Reshus (voluntary), the obligation to say Shema applies only when one is engaged in Reshus.

מי לא עסקינן דקאזיל לדבר מצוה ואפילו הכי אמר רחמנא ליקרי
2.

Question: Perhaps the Torah obligates even one who is travelling to do a Mitzvah!

אם כן לימא קרא בלכת
3.

Answer: If so, it should have said "b'Leches";

מאי בלכתך שמע מינה בלכת דידך הוא דמחייבת הא דמצוה פטירת
i.

Rather, "uv'Lechtecha" refers to when you are pursuing your pursuing your own affairs, but one engaged in a Mitzvah is exempt.

16b----------------------------------------16b
(דף טז ב) אי הכי מאי איריא הכונס את הבתולה אפי' כונס את האלמנה נמי
4.

Question: If so, even one who marries a widow should be exempt!

הכא טריד והכא לא טריד
5.

Answer: One who marries a virgin is distracted (he cannot concentrate), one who marries a widow is not distracted.

אי משום טרדא אפילו טבעה ספינתו בים נמי
6.

Question: If distraction exempts, then one who heard that his ship sank should be exempt (but this is not so)!

אלמה אמר רבי אבא בר זבדא אמר רב אבל חייב בכל מצות האמורות בתורה חוץ מן התפילין שהרי נאמר בהן פאר שנאמר (יחזקאל כד) פארך חבוש עליך וגו'
i.

(R. Aba bar Zavda): An Avel (mourner) is obligated in all Mitzvos except for Tefilin, for Tefilin are called "Pe'er" (glory) -- "Pe'ercha Chavosh Alecha."

אמרי התם טרדא דרשות הכא טרדא דמצוה:
7.

Answer: Distraction of a Mitzvah (such as a Chasan) exempts, distraction of Reshus (a loss of money, or mourning) does not.

4)

CONDUCT OF MOURNING

רחץ לילה הראשון שמתה אשתו
(a)

(Mishnah): R. Gamliel bathed on the night after his wife died.

אמרו לו תלמידיו למדתנו רבינו שאבל אסור לרחוץ
(b)

His Talmidim: But you taught us that a mourner is forbidden to bathe (for seven days)!

אמר להם איני כשאר בני אדם אסטניס אני
(c)

R. Gamliel: I am an exception, I am an Istenis (not bathing causes pain to me).

וכשמת טבי עבדו קבל עליו תנחומין
(d)

When R. Gamliel's slave Tavi died, he accepted consolation.

אמרו לו תלמידיו למדתנו רבינו שאין מקבלין תנחומין על העבדים
(e)

His Talmidim: But you taught us that we do not accept consolation for slaves!

אמר להם אין טבי עבדי כשאר כל העבדים כשר היה
(f)

R. Gamliel: Tavi was not a regular slave, he was proper.

חתן אם רוצה לקרות קרית שמע לילה הראשון קורא
(g)

If a Chasan wants to say Shema on the first night, he may;

רבן שמעון בן גמליאל אומר לא כל הרוצה ליטול את השם יטול:
(h)

R. Shimon ben Gamliel says, not everyone is fitting to flaunt his piety.

מ"ט דרבן <שמעון בן> גמליאל
(i)

(Gemara) Question: What is R. Gamliel's reason?

קסבר אנינות לילה דרבנן דכתיב (עמוס ח) ואחריתה כיום מר
(j)

Answer: He holds that Aveilus (mourning) on the night after death is only mid'Rabanan -- "va'Acharisah k'Yom Mar" (mid'Oraisa, it is only during the day);

ובמקום אסטניס לא גזרו ביה רבנן:
1.

Chachamim did not decree to forbid an Istenis (to bathe).

וכשמת טבי עבדו וכו':
(k)

(Mishnah): When his slave Tavi died...

ת"ר עבדים ושפחות אין עומדין עליהם בשורה ואין אומרים עליהם ברכת אבלים ותנחומי אבלים
(l)

(Beraisa): When a slave dies, we do not make a line (to console mourners), say Birkas Aveilim, or say consolation of mourners (lest people will think that the family of the deceased has proper lineage);

מעשה ומתה שפחתו של רבי אליעזר נכנסו תלמידיו לנחמו כיון שראה אותם עלה לעלייה ועלו אחריו נכנס לאנפילון נכנסו אחריו נכנס לטרקלין נכנסו אחריו
1.

When R. Eliezer's slave died, his Talmidim came to console him. To avoid them, he went to the attic, then to the reception room and to the banquet room -- they kept following him.

אמר להם כמדומה אני שאתם נכוים בפושרים עכשיו אי אתם נכוים אפילו בחמי חמין לא כך שניתי לכם עבדים ושפחות אין עומדין עליהם בשורה ואין אומרים עליהם ברכת אבלים ולא תנחומי אבלים
2.

R. Eliezer: You don't know how to take a hint! I taught you, when a slave dies, we do not make a line (to console mourners), say Birkas Aveilim, or say consolation of mourners;

אלא מה אומרים עליהם כשם שאומרים לו לאדם על שורו ועל חמורו שמתו המקום ימלא לך חסרונך כך אומרים לו על עבדו ועל שפחתו המקום ימלא לך חסרונך
i.

Rather, we relate to it as if an animal died -- "Hash-m should replace your loss."

תניא אידך עבדים ושפחות אין מספידין אותן
(m)

(Beraisa): We do not eulogize slaves;

ר' יוסי אומר אם עבד כשר הוא אומרים עליו הוי איש טוב ונאמן ונהנה מיגיעו
(n)

R. Yosi says, we say about a proper slave, "He was good, trustworthy and ate from his own labor."

אמרו לו אם כן מה הנחת לכשרים:
(o)

Rabanan: If so, what more can we say about proper Yisraelim?!

ת"ר אין קורין אבות אלא לשלשה ואין קורין אמהות אלא לארבע
(p)

(Beraisa): There are only three Avos (patriarchs) and four Imahos (matriarchs).

אבות מאי טעמא אילימא משום דלא ידעינן אי מראובן קא אתינן אי משמעון קא אתינן
(q)

Question: Why do we say that there are only three Avos (and exclude the Shevatim) -- because most people (except for Leviyim) do not know if they are from Shevet Reuven or Shimon...?

אי הכי אמהות נמי לא ידעינן אי מרחל קא אתינן אי מלאה קא אתינן
1.

We count four Imahos, even though most people do not know if they are from Rachel or from Leah!

אלא עד הכא חשיבי טפי לא חשיבי
(r)

Answer: The Avos were more important.

תניא אידך עבדים ושפחות אין קורין אותם אבא פלוני ואמא פלונית
(s)

(Beraisa): We do not call slaves "Aba Ploni" or "Ima Plonis" (Me'iri - lest people will think that the slave has proper lineage; Shitah Mekubetzes -- lest people will think that the one who says this is the son of the slave).

ושל ר"ג היו קורים אותם אבא פלוני ואמא פלונית
(t)

Slaves of R. Gamliel's house were called this way.

מעשה לסתור
(u)

Question: This contradicts the Halachah!

משום דחשיבי:
(v)

Answer: They were more important (Me'iri - the slaves were well known; Shitah - R. Gamliel's household), therefore the above concern did not apply.

5)

REQUESTS AFTER PRAYER

א"ר אלעזר מאי דכתיב (תהילים סג) כן אברכך בחיי בשמך אשא כפי כן אברכך בחיי זו ק"ש בשמך אשא כפי זו תפלה
(a)

(R. Elazar): "Ken Avarechecha v'Chayai" -- this refers to Keri'as Shema; "b'Shimcha Esa Chapai" -- this refers to Tefilah;

ואם עושה כן עליו הכתוב אומר (תהילים סג) כמו חלב ודשן תשבע נפשי
1.

If one does so, "Kemo Chelev va'Deshen Tisba Nafshi" (it is as if he offered a Korban).

ולא עוד אלא שנוחל שני עולמים העוה"ז והעולם הבא שנאמר (תהילים סג) ושפתי רננות יהלל פי:
2.

Additionally, he inherits two worlds, this world and the World to Come -- "v'Sifsei Renanos Yehalel Pi."

ר' אלעזר בתר דמסיים צלותיה אמר הכי יהי רצון מלפניך ה' אלהינו שתשכן בפורינו אהבה ואחוה ושלום וריעות ותרבה גבולנו בתלמידים ותצליח סופנו אחרית ותקוה ותשים חלקנו בגן עדן ותקננו בחבר טוב ויצר טוב בעולמך ונשכים ונמצא יחול לבבנו ליראה את שמך ותבא לפניך קורת נפשנו לטובה.
(b)

After R. Elazar finished Shemoneh Esreh, he would say "Yehi Ratzon... that You will cause to dwell in our portion love, brotherhood, and peace; and fill our borders with disciples... and put our portion in Gan Eden... give us good colleagues... help our heart to desire to fear Your name."

רבי יוחנן בתר דמסיים צלותיה אמר הכי יהי רצון מלפניך ה' אלהינו שתציץ בבשתנו ותביט ברעתנו ותתלבש ברחמיך ותתכסה בעזך ותתעטף בחסידותך ותתאזר בחנינותך ותבא לפניך מדת טובך וענותנותך.
(c)

R. Yochanan (after Shemoneh Esreh) would request from Hash-m to look at our shame and troubles, and arouse His mercy, kindness, and humility.

ר' זירא בתר דמסיים צלותיה אמר הכי יהי רצון מלפניך ה' אלהינו שלא נחטא ולא נבוש ולא נכלם מאבותינו.
(d)

R. Zeira would request from Hash-m to help us avoid sin, and not be shamed and embarrassed from (Aruch - more than) our fathers.

ר' חייא בתר דמצלי אמר הכי יהי רצון מלפניך ה' אלהינו שתהא תורתך אומנותנו ואל ידוה לבנו ואל יחשכו עינינו.
(e)

R. Chiya would request that Torah be our expertise, that our hope not falter and that our vision not wane.

רב בתר צלותיה אמר הכי יהי רצון מלפניך ה' אלהינו שתתן לנו חיים ארוכים חיים של שלום חיים של טובה חיים של ברכה חיים של פרנסה חיים של חלוץ עצמות חיים שיש בהם יראת חטא חיים שאין בהם בושה וכלימה חיים של עושר וכבוד חיים שתהא בנו אהבת תורה ויראת שמים חיים שתמלא לנו את כל משאלות לבנו לטובה.
(f)

Rav would request that we have long life of peace, goodness, blessing, income, health, fear of sin, free of shame, life of honor and wealth, fear of Shamayim, and that our requests be answered for the good.

רבי בתר צלותיה אמר הכי יהי רצון מלפניך ה' אלהינו ואלהי אבותינו שתצילנו מעזי פנים ומעזות פנים מאדם רע ומפגע רע מיצר רע מחבר רע משכן רע ומשטן המשחית ומדין קשה ומבעל דין קשה בין שהוא בן ברית בין שאינו בן ברית
(g)

Rebbi would request from Hash-m to save us from brazen people and brazenness, from evil people and evil happenings, the Yetzer ha'Ra, an evil companion or neighbor, an inciting Satan, a harsh judgment or harsh opponent, whether Yisrael or Nochri;

ואע"ג דקיימי קצוצי עליה דרבי
1.

He requested this even though the emperor's guards watched over him.