1)

TOSFOS DH KOL PARSHAH SHE'HAYSAH CHAVIAH AL DAVID ETC.

תוספות ד"ה כל פרשה שהיתה חביבה על דוד כו'

(SUMMARY: Tosfos amends the word "Ashrei" so as not to clash with the words 'Kol Parshah'.)

וא"ת, מאי 'כל פרשה', והא לא אשכחן שום פרשה אחרת שמתחלת ב"אשרי" ומסיימת ב"אשרי" אלא היא"

(a)

Question: Why does he say 'Kol Parshah', seeing as we do not find any Parshah, other than this one that both begins and ends with "Ashrei"?

וי"ל, דלאו דוקא פתח ב"אשרי" וסיים ב"אשרי" - אלא חתימה מעין פתיחה ...

(b)

Answer: He does not mean that it begins and ends specifically with "Ashrei", but rather that the conclusion of the chapter is similar to its opening ...

כמו "תהלה" שפתח ב"תהלה", וסיים ב'תהלה' - "תהלת ה' ידבר פי".

1.

Answer (cont.): Such as "Tehilah (le'David)", which begins with "Tehilah" and concludes with "Tehilas Hash-m Yedaber Pi".

וכן הרבה פרשיות שמתחילות ב"הללויה" ומסיימות ב"הללויה".

2.

Answer (cont.): Similarly, there are many Parshiyos which begin with "Halelukah" and which also conclude with "Halelukah"

10b----------------------------------------10b

2)

TOSFOS DH GADOL HA'KOREI KERI'AS SH'MA B'ONASAH YOSER ME'HA'OSEK BA'TORAH

תוספות ד"ה גדול הקורא ק"ש בעונתה יותר מהעוסק בתורה

(SUMMARY: Tosfos explains why it mentions Sh'ma and not Tefilah.)

תימה, אפי' תפלה נמי ...

(a)

Question: But the same applies even to Tefilah ...

דהא אמרינן פ"ק דשבת (ד' יא.) 'כגון אנו, מפסיקין בין לק"ש בין לתפלה'?

1.

Source: Based on the statement in the first Perek in Shabbos (11.) 'For example we, must stop (learning) both for Keri'as Sh'ma and for Tefilah?

וי"ל, דהכי קאמר יותר מהעוסק בתורה פעם אחרת, שלא בשעת ק"ש.

(b)

Answer: What the Gemara means is that Keri'as Sh'ma is greater than someone who studies Torah at another time (not during the time when one is due to recite the Sh'ma ...

אבל העוסק בתורה בשעת ק"ש לא מיירי, ואפי' בתפלה פוסק.

(c)

Conclusion: But it is not talking about Torah-study during the time of Sh'ma, where one is even obligated to stop for Tefilah.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF