TOSFOS DH A'MAN D'MEHADER A'MAYA B'IDAN KERIAS SHEMA
תוספות ד"ה אמאן דמהדר אמיא בעידן ק"ש
(SUMMARY: Tosfos rejects alternative text.)
ויש ספרים דגרסי 'הני מילי לק"ש, אבל לתפלה לא ...
Alternative Text: Some have the text 'That speaks with reference to K'ri'as Sh'ma, but not with regard to Tefilah
דקאמר רשב"ל (פסחים דף מו.) 'לגבל ולתפלה ד' מילין'.
Source: Since Resh Lakish said in Pesachim (Daf 46.) 'For mixing and for Tefilah - four Milin'.
ונראה דלא גרסינן ליה, דהוא הדין לענין צלותא נמי, מטעם שלא יעבור זמן תפלה, דמאי שנא ק"ש מתפלה?
Refutation: It seems however, that one should not accept that text, since the same really will apply to Tefilah ('in order that the Z'man Tefilah should not pass'). So what is the difference between K'ri'as Sh'ma and Tefilah?
וגם יש לקמן פרק מי שמתו (ד' כב.) 'בטלוה לנטילותא, כדרב חסדא דלייט א'מאן דמהדר א'מיא בעידן צלותא' ...
Proof: Moreover, we will learn later in Perek Mi she'Meiso (Daf 22.) that 'They negated washing the hands - like Rav Chisda,wo cursed whoever looks for water when the time to Daven arrives.
ומדלא הזכיר שם ק"ש, משמע דבכל ענין מותר.
Proof (cont.): And since it does not mention K'ri'as Sh'ma, it seems that it speaks about all cases (even Tefilah).
וההיא דרשב"ל, דאמר 'ולתפלה ד' מילין' פירש רש"י להתפלל שם במנין.
Refutation of Initial Source: And as for the initial source (from Resh Lakish in Pesachim) Rashi there explains that Resh Lakish is speaking with reference to Davening with a Minyan.
TOSFOS DH DILMA REBBI YEHUDAH HI
תוספות ד"ה דילמא ר' יהודה היא
(SUMMARY: Tosfos explains how we can say this even though Rebbi Yehudah's name is not mentioned in the Reisha.)
וא"ת, והלא אין נזכר ר' יהודה ברישא?
Question: Then why is Rebbi Yehudah not mentioned in the Reisha?
וי"ל, דפשיטא, מדסיפא ר' יהודה, רישא נמי ר' יהודה.
Answer: It is obvious that since the Seifa goes according to Rebbi Yehudah, the Reisha goes according to him, too.
TOSFOS DH L'HODIACHA KOCHO D'REBBI YOSSI
תוספות ד"ה להודיעך כחו דרבי יוסי
(SUMMARY: Tosfos explains it does not rather teachus the Ko'ach of Rebbi Yehudah.)
וא"ת, לשמעינן כחו דרבי יהודה, דכח דהתירא עדיף?
Question: Why does it not rather teach us the 'Ko'ach' of Rebbi Yehudah, seeing as we have a principle 'Ko'ach de'Heteira Adif'.
וי"ל, כיון דרבי יהודה לא דריש 'השמע לאזנך', אין כאן שום חדוש, ופשיטא דלכתחלה שרי, ומהיכא תיתי לאוסרו; אי שרי דיעבד, הוא הדין לכתחלה.
Answer: Since Rebbi Yehudah does not Darshen 'Hear with your ears', there would be no Chidush (in telling us that it is permitted even Lechatchilah), as it would be obvious. Since why would iteven enter our minds to forbid it? If it is permitted Bedi'eved, it is obviously permitted Lechatchilah too.
TOSFOS DH I REBBI YOSSI DI'EVED NAMI LO
תוספות ד"ה אי ר' יוסי דיעבד נמי לא
(SUMMARY: Tosfos explains we cannot it cannot go like Rebbi Yossi, only Birchas ha'Mazon is different.)
וא"ת, לעולם אימא לך רבי יוסי היא ...
Question: I will tell you that the author is really Rebbi Yossi ...
וברכת המזון שאני - דלא כתיב ביה "שמע", דבשלמא תרומה דלעיל ומגילה דלקמן, שהן מדרבנן, יש לדמותם לק"ש, שתקנו שצריך שישמיע לאזנו כמו בק"ש, ותקנו ממש שלא יצא, כמו בק"ש.
Question (cont.): Only Birchas ha'Mazon is different, in that the Torah does not write "Sh'ma" in connection with it. It is fine with regard to Terumah (mentioned earlier) and Megilah (mentioned later), because since they are both de'Rabanan, the Chachamim instituted that one should hear what one is saying (and that one is otherwise not Yotzei), like K'ri'as Sh'ma.
אבל בבהמ"ז שהיא מדאורייתא, כיון דלא כתיב ביה "שמע", למה יש לנו לתקן שלא יצא אם לא השמיע לאזנו, כיון דמה"ת יצא?
Question (cont.): But Birchas ha'Mazon, which is mi'd'Oraysa, since the Torah does not write by it "Sh'ma", why should the Chachamim institute that someone who does not hear what he says should not be Yotzei, seeing as ,om ha'Torah he is Yotzei?
וי"ל, כיון שתקנו שצריך להשמיע לאזנו כמו בק"ש, הואיל ומדרבנן מיהא צריך להשמיע, אין לחלק בין ק"ש ובין בהמ"ז, דאפילו בדיעבד אית לן למימר שלא יצא.
Answer: Since they instituted that, like K'ri'as Sh'ma, Lechatchilah, one should hear what one is saying, there is no longer any difference between K'ri'as Sh'ma and Birchas ha'Mazon, and one is not Yotzei even Bedi'eved.
TOSFOS DH V'REBBI YEHUDAH MACHSHIR B'KATAN
תוספות ד"ה ורבי יהודה מכשיר בקטן
(SUMMARY: Tosfos explains which kind of Katan they are arguing over.)
וא"ת, באיזה קטן מיירי? אי בקטן שלא הגיע לחנוך, הא אמרינן בפרק ראוהו בית דין (ר"ה ד' כט.) ש'כל שאינו מחוייב בדבר, אינו מוציא את הרבים, ומ"ט דר' יהודה דמכשיר
Question: What sort of Katan are they referring to? If it is a Katan who has not yet reached the age of Chinuch, we say in Perek Ra'uhu Beis-Din (Rosh ha'Shanah 29.) that 'Whoever is not himself Chayav, cannot render the public Yotzei, so why does Rebbi Yehudah permit it here?
ואי בהגיע לחנוך, מאי טעמייהו דרבנן דאסרי ...
Question (cont.): And if, on the other hand, they are speaking about a Kayan who has reached the age of Chinuch, then why do the Rabbanan forbid it ...
הרי קריאת מגילה דרבנן, ואמרי' קטן שהגיע לחנוך הוה מדרבנן כגדול, ופוטר דרבנן ...
Question (cont.): Bearing in mind that K'ri'as Megilah is mi'de'Rabbanan, and we rule that a Katan who has reached the age of Chinuch is mi'de'Rabbanan, like a Gadol, and renders Yotzei mi'de'Rabbanan
כדאמר לקמן בפ' מי שמתו (ד' כ:) ד'קטן מוציא אביו שלא אכל אלא כזית - דהיינו דרבנן?
Question (cont.): As we will learn later in Perek Mi she'Meiso (Daf 20:) 'A Katan renders Yotzei his father who only ate a k'Zayis - and whose obligation (to recite Birchas ha'Mazon) is therefore only mi'de'Rabbanan?
וי"ל, שאני ברכת המזון שהיא חומרא יתירתא יותר מדאורייתא, ובקל נפטרים ממנה כדאמרי' לקמן (שם) - 'והם החמירו על עצמם עד בכזית עד בכביצה.
Answer #1: Birchas ha'Mazon is different, inasmuch as it is an additional Chumra over and above the Torah's obligation, and which thereforeeasilybe Yotzei; as we will learn later (Ibid.) 'And they took upon themselves (to Bensch) after just a k'Zayis or a k'Beitzah'.
א"נ, התם ליכא בקטן אלא חד דרבנן, דמיירי שהקטן אכל כדי שביעה, לכך אתי דרבנן ומוציא דרבנן.
Answer #2: Alternatively, there the Katan is only one de'Rabbanan,since it speaks where he ate enough tom make him satisfied, in which case, one de'Rabanan can be Motzi one de'Rabbanan ...
אבל הכא, דגבי קטן איכא תרתי דרבנן, דהמגילה דרבנן, והקטן דרבנן, אינו יכול להוציא היכא דליכא אלא חד דרבנן.
Answer #2 (cont.): Whereas in our case, the Katan is a double de'Rabbanan, since Megilah itself is de'Rabbanan, and a Katan is de'Rabbanan too. Consequently, he cannot be Motzi a Gadol, whois only one de'Rabbanan.
15b----------------------------------------15b
TOSFOS DH DILMA REBBI YEHUDAH V'CHASUREI MECHSIRA
תוספות ד"ה דילמא ר' יהודה וחסורי מחסרא וכו'
(SUMMARY: Tosfos explains why the Gemara changes the wording in order to establish the Mishnah like Rebbi Yehudah.)
תימה, דאין זה בשום מקום דקאמר 'חסורי מחסרא', ולאוקמי אליבא דחד תנא?
Question #1: Nowhere do we find that the Gemara says 'Chasurei Mechs'ra in order to establish a Mishnah/Beraisa like a certain Tana?
ועוד, לוקמיה כר' יוסי ובלא חסורי מחסרא?
Question #2: Moreover, why not rather establish the author as Rebbi Yossi, without having to say 'Chasurei Mechs'ra'?
וי"ל, משום דלקמן פסקינן כר' יהודה; לכך ניחא לאוקמיה אליבא דר' יהודה.
Answer: Because we will establish the Halachah like Rebbi Yehudah, we therefore prefer to establish the Mishnah like Rebbi Yehudah.
TOSFOS DH AVAL B'SHA'AR MITZVOS YATZA
תוספות ד"ה אבל בשאר מצות יצא
(SUMMARY: Tosfos explains the discrepancy between this statement and the earlier Sugya, which learns the other Mitzvos from K'ri'as Sh'ma.)
וא"ת, הא לעיל אמר דשאר מצות ילפינן מק"ש, כגון תרומה ומגילה וברכת המזון?
Question: But did we not say earlier that we learn the other Mitzvos, such as Terumah, Megilah and Birchas ha'Mazon, from K'ri'as Sh'ma?
וי"ל, דרב יוסף פליג א'סוגיא דלעיל.
Answer: Rav Yosef disagrees with the earlier Sugya.
TOSFOS DH BEIN HA'DEVEIKIM
תוספות ד"ה בין הדבקים
(SUMMARY: Tosfos, citing the Rif, adds a number of examples of words that one should read with care - though the last case that he cites, is really a Yerushalmi.)
רב אלפס מוסיף 'כגון "וחרה אף", דאם לא יתן ריוח, אז נראה כמו 'וחרף'...
Adendum #1: Rav Alfas adds "ve'Charah Af", which, unless one makes a break between the words, sounds like 've'Charaf ' (which means 'and he will blaspheme)...
וכן מוסיף "וראיתם אותו", "וזכרתם את", "ועשיתם את", שצריך ליתן ריוח בין מ"ם שבסוף תיבה לאל"ף שבתחלת תיבה שאחרי'.
Addendum #2: Likewise, he adds "u'Reisem Oso" and "u'Zechartem es", where one needs to makea break between the 'Mem' at the end of the one word and the 'Alef' at the beginning of the following one.
וכן צריך להתיז 'זיי"ן' של "תזכרו", שלא ישמע 'שי"ן - למען שיהיה לנו שכר מצות, ואין לנו לעשו' על מנת לקבל פרס.
Addendum #3: And similarly, one needs to stress the 'Zayin' in "Tizk'ru', which will otherwise sound like a 'Siyn' ('Tisk'ru') - which will then mean 'in order that you will receive reward (for the Mitzvos)', when in reality, we are allowed to do Mitzvos in order to receive reward.