1)

BRACHOS FOR VARIOUS PHENOMENA (Yerushalmi Perek 9 Halachah 2 Daf 64a)

מתני' על הזיקים ועל הזועות ועל הברקים ועל הרעמים ועל הרוחות הוא אומר ברוך שכחו מלא עולם.

(a)

(Mishnah): On shooting stars, earthquakes, lightning, thunder, and winds one says "blessed is He Whose might fills the world";

על ההרים ועל הגבעות ועל הימים ועל הנהרות ועל המדברות הוא אומר ברוך עושה בראשית.

(b)

One mountains, hills, seas, rivers, and wildernesses, he says "blessed is He Who makes [Ma'aseh] Bereishis";

רבי יהודה אומר הרואה את הים הגדול אומר ברוך שעשה את הים הגדול בזמן שהוא רואה לפרקים

(c)

R. Yehudah says, if one sees the Great Sea, he says "blessed is He Who made the Great Sea", if he sees it sporadically;

על הגשמים ועל בשורות טובות הוא אומר ברוך הטוב והמטיב

(d)

On rain and good tidings, one says "Baruch ha'Tov veha'Metiv";

ועל שמועות הרעות הוא אומר ברוך דיין אמת:

(e)

On bad tidings, one says "Baruch Dayan ha'Emes".

גמ' תני בר קפרא מתריעין על הזועות.

(f)

(Gemara - Bar Kapara - Beraisa): We are Masri'a (blow the Shofar - R. SHLOMO SIRILIYO) (to arouse people to Tefilah) due to earthquakes.

שמואל אמר אין עבר ההן זיקא בכסיל מחריב העולם.

(g)

(Shmuel): If a shooting star would pass through the constellation Kesil, it would destroy the world.

מתיבון לשמואל ואנן חמין ליה עבר

(h)

Question (against Shmuel): We see that it passes [through, and the world persists]!

אמר להון לית איפשר או לעיל מינה או לרע מינה.

(i)

Answer (Shmuel): It is impossible that it is not above it or below it.

שמואל אמר חכים אנא בשקקי שמיא כשקקי נהרדעי קרתי. בר מן ההן זיקא לית אנא ידע מה הוא.

(j)

Shmuel: I know the 'markets' (trajectories of heavenly bodies) in Shamayim like [I know] the markets of Nehardai, my city, except for shooting stars. I do not know what are [their trajectories].

וכי שמואל עלה לשמים

(k)

Question: Did Shmuel ascend to Shamayim?! (How does he know them?)

אלא על שם [שם לח לז] מי יספר שחקים בחכמה.

(l)

Answer: It is due to "Mi Yesaper Shechakim b'Chachmah" (he understood through Chachmah).

אליהו ז"ל שאל לר' נהוריי מפני מה באין זועות לעולם

(m)

Question (Eliyahu, to R. Nehurai): Why do earthquakes come to the world?

אמר ליה בעון תרומה ומעשרות.

(n)

Answer #1 (R. Nehurai): It is due to the Aveirah of [not giving] Terumos and Ma'aseros;

כתוב אחד אומר [דברים יא יב] תמיד עיני ה' אלהיך בה וכתוב אחד [תהילים קד לב] המביט לארץ ותרעד יגע בהרים ויעשנו. הא כיצד יתקיימו שני כתובין הללו

1.

Contradiction: One verse says "Tamid Einei Hash-m Elokecha Bah" (to bless Eretz Yisrael), and one verse says "ha'Mabit la'Aretz va'Tir'ad Yiga be'Harim v'Ye'eshanu"! How can we resolve these two verses?

בשעה שישראל עושין רצונו של מקום ומוציאין מעשרותיהן כתיקונן תמיד עיני ה' אלהיך בה מראשית השנה ועד אחרית השנה ואינה ניזוקת כלום.

2.

Resolution: When Yisrael do Hash-m's will, and separate their Ma'aseros properly, "Tamid Einei Hash-m Elokecha Bah me'Reishis ha'Shanah v'Ad Acharis ha'Shanah", and they are not damaged at all;

בשעה שאין ישראל עושין רצונו של מקום ואינן מוציאין מעשרותיהן כתיקונן המביט לארץ ותרעד.

3.

When Yisrael do not do Hash-m's will, and they do not separate their Ma'aseros properly, "ha'Mabit la'Aretz va'Tir'ad."

[דף פט עמוד א (עוז והדר)] אמר ליה בני חייך כך היא סברא דמילתא. אבל כך עיקרו של דבר אלא בשעה שהקב"ה מביט בבתי תיטריות ובבתי קרקסיות יושבות בטח ושאנן ושלוה ובית מקדשו חרב הוא אפילון לעולמו להחריבו.

(o)

Answer #2 (Eliyahu): My son, [I swear by] your life, that is the most logical reason for the matter! However, [in truth] the primary reason is that when Hash-m looks at the theaters and drinking houses sitting serenely, and His Beis ha'Mikdash is destroyed, He wants to destroy His world! (Earthquakes reveal that he had such a desire);

הה"ד [ירמי' כה ל] שאוג ישאג על נוהו. בשביל נויהו.

1.

We learn from "Sha'og Yish'ag Al Navehu" - due to His abode.

אמר ר' אחא בעון משכב זכר. אמר הקדוש ברוך הוא אתה זיעזעתה איברך על דבר שאינו שלך. חייך שאני מזעזע עולמי על אותו האיש.

(p)

Answer #3 (R. Acha): It is due to the Aveirah of homosexuality. Hash-m says, you moved your Ever on something that is not yours - [I swear] in your life, I will agitate My world on (or due to) that man!

ורבנן אמרו מפני המחלוקת. [זכריה יד ה] ונסתם גיא הרי כי יגיע גיא הרים אל אצל.

(q)

Answer #4 (Rabanan): It is due to feuding - "v'Nastem Gei Harai Ki Yagi'a Gei Harim El Eztel [Ka'asher Nastem Mipnei ha'Ra'ash bi'Ymei Uziyah", when he contested the Kehunah].

אמר רבי שמואל אין רעש אלא הפסק מלכות. כמה דאת אמר [ירמי' נא כט] ותרעש הארץ ותחל. מפני מה [ירמי' נא כט] כי קמה על בבל מחשבות ה'

(r)

Rebuttal (R. Shmuel): 'Ra'ash' refers to an end of the kingship (and not earthquakes), like it says "va'Tir'ash ha'Aretz va'Tachol" What is the reason? "Ki Kamah Al Bavel Machshevos Hash-m" (He decided to destroy it).

אליהו ז"ל שאל לר' נהוריי מפני מה ברא הקדוש ברוך הוא שקצים ורמשים בעולמו.

(s)

Question (Eliyahu, to R. Nehurai): Why did Hash-m create vermin in His world?

אמר לו לצורך נבראו בשעה שהבריות חוטאין הוא מביט בהן ואמר מה אלו שאין בהן צורך הרי אני מקיימן אלו שיש בהן צורך לכ"ש

(t)

Answer #1 (R. Nehurai): They were created for a need. When people sin, He looks at [the vermin] and says 'there is no need for these, and I sustain them. These (people), that there is a need for them, all the more so I will sustain them!'

אמר ליה עוד הן יש בהן צורך זבוב לצירעה פשפש לעלוקתה נחש לחפפית שבלון לחזיות סממית לעקרב:

(u)

Rebuttal (and Answer #2 - Eliyahu): There is a need for them! A fly is for [curing a sting of] a wasp, a bedbug is for (driving away) a leech [biting him - R. SHLOMO SIRILIYO], a snake is for boils, a worm is for a sore on the back of the hand or foot, and a spider is for [curing a sting of] a scorpion.