בבא קמא דף יח. א

מה הן האוקימתות של המחלוקת גבי "הידוס והתיז"?

הידוס אינו מועד - וחצי נזק וי"א הידוס מועד - ונזק שלם
לעיל סוף עמוד ב' התיז כלי אזלינן בתר תבר מנא [1] אזלינן בתר מעיקרא [2]
לדחיה התיז צרורות - וכרבנן דחצי נזק כסומכוס דנזק שלם בצרורות
בבעי רבא חצי נזק צרורות משלם מגופו משלם מעליה כדין מועד
לדחיה התיז צרורות - וכרבנן דחצי נזק כסומכוס דנזק שלם בצרורות
לקמן ע"ב בבעי רבא אף שנעשה מועד לצרורות ח"נ יש עדאה לצרורות ונזק שלם
לדחיה התיז צרורות - וכרבנן דחצי נזק כסומכוס דנזק שלם בצרורות

כיצד מתפרשת המחלוקת גבי כלב שנטל חררה והלך לגדיש והדליקו, כמה משלם על הגדיש?

לת"ק משלם חצי נזק מגופיה לר' אלעזר משלם נזק שלם מגופיה
להו"א [3] דהוי צרורות ומשלם ח"נ מגופיה ----
ל"תסברא" בנזק משונה וחייב ח"נ מגופו כקרן כר' טרפון דמשונה קרן בחצר הניזק נ"ש
ל"ולא היא" דהוי צרורות ומשלם ח"נ מגופיה כסומכוס דבצרורות נ"ש, וכר' יהודה [4]
ל"כי קאמר" בצרורות משונים וח"נ מגופו כקרן [5] דאייעד בצרורות ג' פעמים, וכר' יהודה [6]

בבא קמא דף יח: א

בהמה שהטילה גללים לעיסה במה נחלקו האמוראים (כפירש"י) דהלהלן?

לרב יהודה משלם נזק שלם לר' אלעזר חצי נזק
בהו"א, בעשתה כן ג' פעמים דיש עדאה לצרורות אין עדאה לצרורות
בדחיה, בעשתה כן פעם א' כסומכוס דצרורות נזק שלם [7] כרבנן דצרורות חצי נזק
-------------------------------------------------

[1] ובאופן זה אינו חשוב הזיק בגופו אלא בכחו, והוי צרורות שמשלם חצי נזק.

[2] דהיינו דאזלינן בתר שעה שדחפו בגופו - ולכן משלם נזק שלם.

[3] כשרצתה הגמ' לפשוט את האיבעיא של רבא האם חצי נזק צרורות משלם מגופו או מעלייה.

[4] דהנה ר' יהודה חידש דבשור שנעשה מועד שהדין שצריך לשלם נזק שלם ומעלייה, אין הכוונה שמשלם הכל מעלייה אלא רק את הצד מועדות שנוסף, אבל "צד תמות במקומה עומדת" - דהיינו החצי נזק הראשון שהיה חייב תור תם - אותו משלם מגופו. וא"כ ה"ה כאן בנזק צרורות אף דסברינן כסומכוס שמשלם נזק שלם, מ"מ הצד תמות - דהיינו החצי נזק הוא משלם אותו מגופו, ועל זה אמרה הברייתא לעיל שמשלם מגופו. אלא שהקשה על זה רב סמא בריה דרב אשי לרבינא, דאימור דשמעת ליה לר' יהודה בתם ונעשה מועד - שאז י"ל שצד תמות הראשון נשאר במקומו לשלם מגופו, משא"כ לסומכוס שבצרורות חשיב מועד מתחילתו, שם מנלן לומר צד תמות כלל, וא"כ צריך לשלם הכל מעלייה. ונדחית לכאורה האוקימתא להעמיד את מחלוקת ת"ק ור"א בצרורות כאורחייהו.

[5] ואפי' שאייעד בהו כמה פעמים משלם רק חצי נזק, דכמו כל צרורות שכאורחייהו שהוא מועד עליהם מתחילתם משלם עליהם חצי נזק, כך כשהועד בצרורות משונים ג"כ משלם חצי נזק ותו לא.

[6] דהיינו על החלק של צד תמות. וסובר ר' אלעזר שבצרורות משונים הם יוצאים מתולדה דרגל לתולדה דקרן ואם אייעד עלייהו משלם נזק שלם.

[7] ומקשה הגמ' שיאמר ר"א הלכה כסומכוס, ומתרצת שהחידוש שגללים הוי צרורות ולא גוף הבהמה.

-------------------------------------------------