TOSFOS DH RAV ASHI AMAR ASYA TACHAS TACHAS MI'SHOR
תוס' ד"ה רב אשי אמר אתיא תחת תחת משור
(Summary: Tosfos points out in which point the other Amora'im disagree with Rav Ashi.)
ושאר אמוראי סברי דאותה ג"ש אצטריך לענין מיטב, ואין להוציא מג"ש "עין תחת עין" מפשטיה דמשמע עין ממש...
The Other Amora'im: The other Amora'im maintain that that Gezeirah Shavah is needed with regard to Meitav (See Daf 5a), in which case we cannot use it to detract from the literal interpretation of "Ayin Tachas Ayin".
אלא מדרשא אחריתא.
The Other Amora'im (cont.): Only from a different source.
TOSFOS DH ELA BE'DE'MAZIK
תוס' ד"ה אלא בדמזיק
(Summary: Tosfos explains the Machlokes between Rebbi Eliezer and the Tana'im who argue with him.)
דס"ל לרבי אליעזר דהוי ככופר דמשלם דמי מזיק, דרחמנא קרייה 'כופר ...
Clarification: Because Rebbi Eliezer holds that it is like Kofer, who pays the value of the Mazik, since the Torah refers to it as 'Kofer' ...
'אבל אתה לוקח כופר' ... '
Source: ... (as we learned on the previous Amud) 'But you may take Kofer (for damaged limbs)'.
ותנאי דלעיל ס"ל דדוקא בכופר משלם דמי מזיק משום פדיון נפשו.
The Other Tana'im: Whereas the other Tana'im above (See Maharsha) hold that it is by Kofer exclusively that one pays the value of the Mazik, since it is a redemption of his soul.
TOSFOS DH ZILU SHUMU LEIH ARBA'AH DEVARIM
תוס' ד"ה זילו שומו ליה ד' דברים
(Summary: Tosfos explains Rav Papa bar Shmuel's mistake, and clarifies the case.)
היה סבור דאדם הזיקו, ואותו קטן כל כך גדול היה דמכלמי ליה ומכלם.
Clarification: He (Rav Papa bar Shmuel) thought that it was a person who had wounded him, and that the Katan was old enough to feel the embarrassment.
84b----------------------------------------84b
TOSFOS DH K'NASA KMAGBIS BE'BAVEL
תוס' ד"ה קנסא קמגבית בבבל
(Summary: Tosfos explains the term 'K'nas in the current case.)
לאו דוקא קנס, אלא משום דלית ביה חסרון כיס, קרי ליה 'קנס'.
Clarification: La'av Davka K'nas, only since there is no loss of pocket, he refers to it as 'K'nas.
TOSFOS DH I NAMI IS BEIH CHESARON KIS VE'LO SHECHI'ACH LO AVDINAN SH'LICHUSAIHU
תוס' ד"ה אי נמי אית ביה חסרון כיס ולא שכיח לא עבדינן שליחותייהו
(Summary: Tosfos explains why Gezeilos and Chavalos require Mumchim and elaborates.)
וגזלות וחבלות דבעי מומחים, כדאמר בפרק קמא דסנהדרין (דף ב:) ...
Clarification: And Gezeilos and Chavalos require Mumchim, as the Gemara says in the first Perek of Sanhedrin (Daf 2b) ...
איכא למימר דגזלות וחבלות מילתא דלא שכיח היא (טפי), אבל הודאות והלואות שכיחי.
Reason: This may be because they are not common, whereas Hoda'os and Halva'os are.
וכן יש בהמגרש (גיטין דף פח: ושם).
Precedent: And so the Gemara says in 'ha'Megaresh' (Gitin, Daf 88b [See Tosfos DH 'I').
ותימה, דבכמה מקומות שהיו דנין דיני גזלות...
Question: There are many places (in Shas) where they judged the Dinim of Gezeilos?
בהגוזל (לקמן דף צו:) 'ההוא גברא דגזל פדנא דתורא' .
Example #1: In ha'Gozel Kama (later, on Daf 96b) in the case of the man who stole a pair of oxen, and ...
ובהגוזל בתרא (לקמן דף קטו.) 'נרשאה גנב ספרא' ו'ההוא דגנב גלימא' ובהרבה מקומות
Example #2: ... in ha'Gozel Basra, (on Daf 115a) in the case of the man from Narsha'ah who stole a Seifer', and in many other places ...
ויש לדחות דכל הנהו איירי בתפס...
Answer 1: One can refute all those proofs however, by establishing the case where the owners seized the stolen articles ...
או ע"י דא"ל 'אקבעו לי דינא לא"י', כדאמר בפרק קמא (דף טו:).
Answer #1 (cont.): ... or where they declared that they would fix a Din Torah in Eretz Yisrael, as the Gemara explains in the first Perek (Daf 15b).
וי"מ, דדוקא גזילות שע"י חבלות...
Answer #2: Some commentaries explain that it is specifically Gezeilos that come about through Chavalos that are not so common ...
כגון דמנצו בי תרי ומחו אהדדי עד שתקף אחד מהן וגזל את חבירו, דכי האי גוונא לא שכיח [טפי], ולא עבדינן שליחותייהו.
Example: ... such as where the quarrel that two people are having turns into a fight, until one of them grabs his friend's article and steals it. That is a case which is not common and where Beis-Din do therefore not 'carry out their Shelichus'.
ומעשים בכל יום שאנו דנין דיני גזילות.
Refutation: There are cases every day however, where we judge Dinei Gezeilos.
TOSFOS DH TZA'AR SHE'LO BE'MAKOM NEZEK DE'MISHTALEM MA'AN TANA
תוס' ד"ה צער שלא במקום נזק דמשתלם מאן תנא
(Summary: Tosfos refers to his explanation in the second Perek.)
פירשתי בסוף פרק ב' (דף כו: ושם ד"ה האי).
Reference: Tosfos already explained this at the end of the second Perek Daf 26b DH 'Hai').