1)

TOSFOS DH ZOS OMEREWS RIDAYAH ALIYAH DE'MARAH HU

תוס' ד"ה זאת אומרת רידייא עלייה דמרה הוא

(Summary: Tosfos explains why the Nizak cannot claim the animal itself.)

תימה, ליגבו את השור לגמרי לניזק, ולא תקרי יותר 'עלייה דמרה' ?

(a)

Question: Let the Nizak claim the ox completely, in which case it will no longer be called the Aliyah (best property) of the owner?

וי"ל, דאם הוא גובהו לגמרי, לא היו ממתינין לו עד שישתלם מן הרידיא...

(b)

Answer: Were he to claim it completely, we would not wait until he has been fully compensated from the plowing ...

כמו שאין ממתינין לבעלים אם היו אומרים 'המתינו לי עד שאחרוש בו מעט, ואח"כ תסקלוהו '.

1.

Precedent: ... just as we would not wait for the owner, if he were to request to wait until he has plowed with the animal before stoning it.

2)

TOSFOS DH LO MISHUM DE'AMRINAN IHU DE'IV'IS ANAFSHEIH

תוס' ד"ה לא משום דאמרי' איהו דאבעית אנפשיה

(Summary: Tosfos queries a. why the Beraisa says specifically 'on his eye' and 'on his ear', and b. the reason that the Gemara gives.)

תימה, א"כ אמאי נקט 'על עינו ועל אזנו' ,אפילו כנגד עינו ואזנו נמי, אם אחזו?

(a)

Question #1: Then why does the Tana say 'on his eye' and 'on his ear', seeing as, if he seized him, he is Chayav even next to his next to his eye and his ear?

ועוד תניא בתוספתא (פ"ט) 'הכהו כנגד אזנו ועינו, לא יצא בן חורין, שנאמר "וכי יכה," עד שיעשה בו מעשה' .

(b)

Question #2: Moreover, we learned in the Tosefta (Perek 9) that if he struck next to his ear and his eye, he does not go free, as the Torah says "ve'Chi Yakeh", 'until he performs an act on the Nizak' ...

משמע דטעמא משום גזירת הכתוב היא, ולא משום דאיבעית אנפשיה.

1.

Question #2 (cont.): ... implying that it is because of a Gezeiras ha'Kasuv, and not because 'he scared himself'.

3)

TOSFOS DH CHAMISHAH DEVARIM OMDIM VE'NOSNIN LO MIYAD RIPUY VE'SHEVES AD SHE'YISRAPEI

תוס' ד"ה חמשה דברים אומדים אותו ונותנין לו מיד רפוי ושבת עד שיתרפא

(Summary: Tosfos corroborates the text and explains the Chidush.)

זו היא גירסא נכונה...

(a)

Corroborating the Text: This is the correct text ...

וקמ"ל שאומדים אותו כמה ראוי לעלות שבתו ורפואתו עד שיתרפא, ונותנין לו מיד.

(b)

The Chidush: It teaches us that one assesses the cost of the Sheves and the Ripuy up to the time that he is cured, which he must pay immediately.

וכן ה' דברים, כמו שפי' בקונטרס.

1.

The Chidush (cont.): And the same applies to the five things, as Rashi explains.

וכן מוכח בתוספתא (פ"ט) מדתני 'אמדוהו והיה מתנונה והולך ' ...

(c)

Support: And this is evident in the Tosefta (Perek 9 [See also Mesores ha'Sgas]) which states 'If they assessed him and he was steadily deteriorating' ...

אלמא יש אומד בריפוי.

(d)

Conclusion: ... from which we see that Ripuy is subject to assessment.

91b----------------------------------------91b

4)

TOSFOS DH HA'CHOVEL BE'ATZMO AF-AL-PI SHE'EINO RASHAI PATUR

תוס' ד"ה החובל בעצמו אע"פ שאין רשאי פטור

(Summary: Tosfos discusses the term 'Patur'. )

תימה, מאי חיוב שייך ביה ?

(a)

Question: How is Chiyuv is applicable here?

ואי פטור ממלקות קאמר...

(b)

Refuted Answer: If he means Patur from Malkos (See Hagahos ve'Tziyunim) ...

ע"כ 'הקוצץ נטיעותיו אע"פ שאין רשאי, פטור' לאו היינו פטור ממלקות...

(c)

Refutation: ... in the case of 'ha'Kotzetz Neti'osav, Af-al-Pi she'Ein Rashai, Patur' - 'Patur' cannot possibly mean Patur from Malkos ...

דהא חייב משום קוצץ אילנות טובות...

1.

Reason: ... since he is Chayav for cutting down fruit-trees ...

ואזהרתיה מ"ואותו לא תכרות" ...

2.

Source (Pasuk): ... which we learn from "ve'Oso Lo Sichros" ...

כדאיתא בפ' בתרא דמכות (דף כב.).

3.

Source (Shas): ... as the Gemara states in the last Perek of Makos (Daf 22a).

וצריך לדחוק ולומר 'דפטור 'ה"ק- אע"פ שאין בו צד חיוב כשאין חס על גופו, אחרים שחבלו בו, חייבין.

(d)

Answer: We will therefore need to push and to say that 'Patur' means - even though there is no aspect of Chiyuv for someone who does not care about his body, nevertheless, others who wound him are Chayav.

'ואחרים שקצצו נטיעה, חייבין' צריך לאוקמה כר"מ - דאמר (כתובות דף לב:) 'לוקה ומשלם' ,דלוקה משום "לא תכרות" .

(e)

Explanation #1: ... and the case of 'others who cut down his sapling are Chayav', we will have to establish like Rebbi Meir - who says (in Kesuvos, Daf 32b) that 'Lokeh u'Meshalem', since he receives Malkos on account of "Lo Sichros".

אי נמי, בדלא אתרו ביה.

(f)

Explanation #2: Alternatively, it speaks where they did not warn him (in which case Malkos is not applicable).

5)

TOSFOS DH ELA TANA'I HI

תוס' ד"ה אלא תנאי היא

(Summary: Tosfos clarifies the Machlokes Tana'im, and elaborates.)

כלומר ר' עקיבא דמתני' ורבי עקיבא דברייתא פליגי, ושנויי דלעיל ליתנהו.

(a)

Clarification: This means that Rebbi Akiva in the Mishnah and Rebbi Akiva in the Beraisa argue, and that the answers that the Gemara gave earlier do not stand.

והשתא ניחא, דמשום דאמר 'תרי תנאי ואליבא דרבי עקיבא,' קבעי 'מאן תנא דמתני'? 'דאמר אליבא דר' עקיבא 'אין אדם רשאי לחבול בעצמו? '

(b)

Clarification (cont.): According to that, it fits nicely, since, because it said 'Two Tana'im according to Rebbi Akiva', the Gemara asks who is the author of the Mishnah which says that according to Rebbi Akiva a person is not permitted to wound oneself?

6)

TOSFOS DH ELA HAI TANA HU DE'SANYA MEKAR'IN ETC.

תוס' ד"ה אלא האי תנא הוא דתניא מקרעין כו'

(Summary: Tosfos clarifies what the Gemara is coming to teach us.)

וא"ת, ומאי ס"ד השתא? וכי על זה צריך להביא ראיה דמקרע בגדים עובר משום 'בל תשחית?'

(a)

Question: What does the Gemara currently think? Does one need to prove that someone who tears clothes transgresses the La'av of 'Bal Tashchis'?

ואור"י, דאין מביא ראיה אלא שאסור לחבול אפי' לצורך...

(b)

Answer: The Ri therefore explains that the Gemara is merely coming to prove that one is forbidden to wound oneself even where there is a need to do so ...

כגון 'אשה שטפחה על ראשה ... '

1.

Example #1: Such as the case (in our Mishnah) of Ishah she'Tafchah al Roshah' ...

וכן ההיא ד"אך את דמכם" -שהרג את עצמו בשביל שום דבר שירא.

2.

Example #2: ... and the case of "Ach es Dimchem" - a person who commits suicide out of fear ...

וכן 'מקרע על המת , ' זהו לצורך.

3.

Example #3: ... and also that of someone who rents a garment over a dead relative - all of these are considered 'for a need'.

7)

TOSFOS DH OVER MISHUM BAL TASHCHIS

תוס' ד"ה עובר משום בל תשחית

(Summary: Tosfos reconciles this with the Gemara in Mo'ed Katan.)

והא דאמר במו"ק (דף כד.) 'שמואל קרע עליה דרב תליסר אצטלי דמילתא' ?

(a)

Question: And when the Gemara relates in Mo'ed Katan (Daf 24a) how Shmuel rent over Rav thirteen (See Mesores ha'Shas) fine woollen garments?

יש לומר, דצורבא מדרבנן שאני, ולא היה יותר מדאי.

(b)

Answer: ... a Talmid Chacham is different; nor was that even considered excessive.

8)

TOSFOS DH ELA SHE'TZI'AR ATZMO MIN HA'YAYIN

תוס' ד"ה אלא שציער עצמו מן היין

(Summary: Tosfos extrapolates that a Nazir Tahor too, is called a sinner and elaborates before reconciling it with the Gemara in Nazir, which implies otherwise.)

לכאורה משמע דבנזיר טהור נמי קאמר דנקרא 'חוטא.'

(a)

Inference: This seems to imply that even a Nazir Tahor is branded 'a sinner'.

ובפרק מי שאמר הריני נזיר מגלח (נזיר דף יט.) קסבר רבי אלעזר הקפר 'נזיר טהור חוטא' .

1.

Support: In Perek Mi sha'Amar Hareini Nazir Megale'ach (Nazir, Daf 19a) too, Rebbi Elazar ha'Kapar holds that 'A Tahor Nazir is a sinner'.

והיינו טעמא דכתיב קרא בנזיר טמא...

(b)

Implied Question: And the reason that the Torah writes it in connection with a Tamei Nazir ...

מפני ששנה בחטא...

(c)

Answer: ... is because he sinned twice.

וכן בפ"ק דנדרים (דף י.).

1.

Support: And so it says in Nedarim (Daf 10a).

ותימה, דבפ"ק דנזיר (דף ג.) פריך 'נזירות מילתא דעבירה ואמרינן ליה "נאה " ?'

(d)

Question: In the first Perek of Nazir (Daf 3a) the Gemara asks that 'Since Nezirus is a sinful act, how can we refer to him as 'nice'?

ומשני 'אפי' לרבי אלעזר הקפר דאמר "נזיר חוטא הוא" ,ה"מ טמא, דאיידי דבעי מיסתר...

1.

Question (cont.): And it answers that, even according to Rebbi Elazar ha'Kapar, who calls a Nazir a sinner, that is only one who is Tamei ...

דלמא אתי למעבר על נזירותיה, אבל נזיר טהור לאו "חוטא" קרי ליה' ?

2.

Question (concl.): ... who is likely to transgress his Nezirus, but a Tahor Nazir is not branded a sinner?

ואור"ת, דהא דקאמר דלא הוי חוטא, היינו שמצוה גדולה מן העבירה, דמצוה לידור...

(e)

Answer: When the Gemara says that he is not a sinner, answers Rabeinu Tam, it means that the Mitzvah is greater than the sin, since it is a Mitzvah to take on Nezirus ...

כדאמר (ריש סוטה) 'הרואה סוטה בקלקולה, יזיר עצמו מן היין' .

1.

Proof: ... as the Gemara states (at the beginning of Sotah) 'Whoever sees a Sotah in disgrace should abstain from wine'.

ומכל מקום קצת יש חטא...

(f)

Answer (cont.): Nevertheless a slight sin there is ...

מידי דהוי א'מתענה תענית חלום בשבת, שקורעין גזר דינו ונפרעין ממנו תענית של שבת...

1.

Precedent: And it is comparable to someone who fasts a Ta'anis Chalom on Shabbos, whose evil decree is torn up on the one hand, but who is punished for fasting on Shabbos, on the other.

מאי תקנתיה? ליתיב תענית לתעניתא,' -שהמצוה גדולה מן העבירה.

2.

Precedent (cont.): What should he do? He should atone for having fasted by fasting!' - But the Mitzvah is greater than the Aveirah.

וה"ק בנזיר- אפי' ר' אלעזר דאמר נזיר חוטא, ה"מ נזיר טמא, שהוא עיקר חוטא...

(g)

Conclusion: And what the Gemara means with regard to Nazir is that even Rebi Elazar ha'Kapar who calls a Nazir 'a sinner', that refers specifically to a Tamei Nazir, who is the main sinner ...

אבל נזיר טהור לא חשיב רבי אליעזר כ"כ חוטא.

1.

Conclusion (cont.): But not to a Tahor one, whom he does not consider so much of a sinner.

9)

TOSFOS DH KOL KE'MINEIH ETC.

תוס' ד"ה כל כמיניה כו'

(Summary: Tosfos reconciles this with the Sugya in Bava Basra, which in a similar case, rules that he is believed.)

והא דאמר בחזקת הבתים (ב"ב דף לו.) 'האי מאן דנקט מגלא ותובילא ואמר "איזיל ואגדריה לדיקלא דפלניא דזבניה ניהלי " ...

(a)

Implied Question: When the Gemara in 'Chezkas ha'Batim' (Bava Basra, Daf 36a) rules, in the case of a man who takes a scythe and a rope and announces that he intends to cut down the date-palm that so-and-so sold him ...

מהימן- דלא חציף איניש למיגזר דיקלא דלאו דיליה'! ?

1.

Implied Question (cont.): ... that he is believed - because a person would not have the Chutzpah to cut down someone else's date-palm?

התם בלקיטת פירות איירי...

(b)

Answer: It speaks there with regard to picking the fruit ...

מדנקט 'גדירה' ,ונקט נמי 'מגלא ותובילא' שהם כלי אומנות של לוקטי תמרים , ודרך אדם למכור פירות, אבל אין דרך למכור הדקל לקוץ.

1.

Proof: Since he uses the term 'Gedirah' (to pick dates) and talks about 'a scythe and a rope', which are tools that are used by people who pick dates, and also one tends to sell dates, but not date-palms to fell.

ואם בקציצת הדקל היה מדבר, הוה ליה למינקט 'נרגא' ,וה"ל למימר 'ואקטליה' ...

2.

Proof (cont.): And if it was talking about cutting down the date-palm, he ought to have used the term 'Narga' (an ax), and he should also have said 'va'Akatleih' (and I will cut it down) ...

כדאמר בפרק כל הנשבעין (שבועות דף מו: ושם) 'דאמר רב נחמן, "האי מאן דנקט נרגא ואמר איזיל ואקטליה לדיקלא דפלניא, " ואשכח דקטיל ושדי, לא אמרינן 'ההוא קטליה'

3.

Source: ... as Rav Nachman states in Perek Kol ha'Nishba'in (Shevu'os, Daf 46b [See Tosfos there, DH 'Avid']) 'Someone who takes an ax and declares that he will go and cut down so-and-so's date-palm, which is subsequently found felled, we do not assume that he felled it ...

דעביד איניש דגזים ולא עביד.

(c)

Reason: ... because people tend to make rash statements, and not carry them out.

10)

TOSFOS DH VE'CHIYVO RABAN GAMLIEL LITEN ASARAH ZEHUVIM

תוס' ד"ה וחייבו רבן גמליאל ליתן י' זהובים

(Summary: Tosfos establishes this by payment for the B'rachah and elaborates.)

בפרק כסוי הדם (חולין דף פז. ושם) מוכח שזהו שכר ברכה.

(a)

Clarificcation: In Perek Kisuy ha'Dam (Chulin, 87a & 87b) it is evident that this refers to payment for the B'rachah.

ואם תאמר, שכר דמצוה עצמה היכא אזיל?

(b)

Question: What happened to the Mitzvah itself? (Why does he not pay for that)?

וי"ל, דמצוה וברכה הכל אחד.

(c)

Answer: The Mitzvah and the B'rachah are in fact one and the same.

ואע"ג ד'שור העומד להריגה' ו'אילן העומד לקציצה' יש שכר מצוה אע"פ שאין ברכה?

(d)

Implied Question: Even though in the case of an ox that stands to be killed and of a tree that stands to be cut down', one pays for the Mitzvah despite the fact that there is no B'rachah to recite?

מכל מקום התם שכר מצות כיסוי וברכה לא היה כי אם י' זהובים, ושכר ברכת המזון ארבע ברכות מ' זהובים.

(e)

Answer: ... nevertheless, the combined payment for the Mitzvah of Kisuy plus that of the B'rachah is only ten gold pieces.

ומעשה באחד שקראו ש"צ לקרות בס"ת, ובא אחר וקדם וקרא - ושאל לר"ת ואמר לו שיתן לו תרנגולת לשחוט תחת אותם שתי ברכות.

(f)

Rabeinu Tam's Ruling: It happened once that the Shatz (the Gabai) called up Reuven to the Torah and Shimon came and Leined; and when they asked Rabeinu Tam what to do, he ordered Shimon to give Reuven a chicken to Shecht in payment for the two B'rachos.

ואין נראה לר"י טעם זה, דאם כן למה חייבו ר"ג עשרה זהובים?

(g)

Refutation: The Ri however, disagrees with that reasoning, because if so, why did Raban Gamliel order the man to pay ten gold coins?

ועוד פטרו ר"ת, משום שיענה אמן, וגדול העונה אמן יותר מן המברך.

(h)

Rabeinu Tam's Reasoning #1: Furthermore, Rabeinu Tam exempted him from paying, since he was able to answer 'Amen', and someone who answers 'Amen' is greater than the one who recites the B'rachah.

ועוד אמר ר"ת, דבבבל אין דנין מילתא דלית ביה חסרון כיס, כדאמר לעיל (דף פד:).

(i)

Rabeinu Tam's Reasoning #2: Moreover, said Rabeinu Tam, in Bavel one cannot litigate on any case where there is no loss of pocket, as the Gemara said earlier (on Daf 84b).