בבא מציעא דף יא. א
מתי חצרו של אדם קונה לו שלא מדעתו, ומתי צריך שיהיה עומד בצד שדהו?
עומד בצד שדהו | אינו עומד בצד שדהו | |
חצר המשתמרת | קונה | קונה |
חצר שאינה משתמרת | קונה | לא קונה |
השוכח עומר בשדהו באופנים דלהלן, מתי הוי שכחה - ואסור לו לקחתו, ומתי לא הוי שכחה?
בעודו בשדה | משנכנס לעיר | |
זכור מעיקרו שהניחו בכוונה ושוב שכחו פועלים | לא הוי שכחה [1] | הוי שכחה [2] |
שכח בעל הבית ושוב שכחו גם הפועלים | הוי שכחה [3] | הוי שכחה |
בבא מציעא דף יא: א
האם בעינן עומד בצד שדהו (בחצר שאינה משתמרת) - כשמקנה מטלטלין אגב קרקע?
האם בעינן | מה הטעם | |
לההוא מדרבנן ולר' זירא ולדחי' הגמ' | לא בעינן | דלא בעינן שיהיו בתוכה [4] |
לר' אבא ולרבא | בטובת הנאה בעינן | דאינה ממון לקנות באגב [5] |
האם אדם יכול לקנות בשדהו צבי שבור וגוזלות שאינם מפריחים, באופנים דלהלן?
אם רץ אחריהם מגיען | אם רץ אחריהם לא מגיען | |
במציאה | קונה | אינו קונה |
במתנה | קונה | קונה [6] |
[1] דכיון שנמצא בשדה - הרי שדהו קונה לו, והואיל והזמן שבא העומר לידי שכחה - היינו בשעה ששכחוהו פועלים, הוא זכר וקנתה לו שדהו - דהרי הוא עומד שם (ולא בעינן אז חצר המשתמרת) ולא נקרא שכחה.
[2] שכיון שלא נמצא ליד שדהו - אין השדה מתשמרת לדעתו, וכיון שכחהו פועלים הוי שכחה.
[3] דכיון שגם הוא שכח את העומר מעיקרו וגם שכחוהו פועלים - באופן זה נאמר מצות שכחה. וכתבו התוס' (בד"ה זכור) שאם היו שניהם זוכרים - אז לא יועיל אפי' אם יאמר תקנה לי שדי, דכל מה שמועיל ב"זכור מעיקרו" - הוא רק מתי שהתחילה השכחה - דהיינו שכבר שכחוהו פועלים.
[4] דלקנין אגב יכול להקנות אפי' ע"י קרקע אחרת שאין המטלטלין בתוכה, וא"כ ודאי לא בעינן שתהיה זו החצר שהוא מקנה לו בה - שיהיה הקונה עומד בצדה.
[5] וא"כ כל הקנין שהיה כאן הוא משם שרבן גמליאל הפקיר את התבואה לגבם, וכששכרו ממנו את המקום בחצר - קנו מדין קנין חצר. וחוזרת קושית ר' אבא דאי בעינן עומד בצד שדהו - איך הקנה להם רבן גמליאל.
[6] ומבואר בגמ' שהטעם משום ד"דעת אחרת מקנה אותה". ואף שגבי גט - שג"כ דעת אחרת מקנה אותה (ועוד יותר שאפי' יכול להקנותה בעל כרחה) ובכל אופן לא מהני, ביאר רב אשי, ד"חצר נתרבתה מדין יד ולא גרעה משליחות", וכיון שגט הוא חובה לה - אין חבין לו לאדם אלא בפניו, דהיינו אי אפשר להעשות שליח בשבילה אלא בפניה.