חגיגה דף י. א
לברייתא החולקת על המשנה וסוברת ד"היתר נדרים" יש להם על מה שיסמוכו,
מה הסמיכה לתנאים דלהלן, ומה הפירכא?
מה הלימוד | מה הפירכא | |
לרבי אליעזר | "כי יפליא" "כי יפליא" אחת הפלאה לאיסור ואחת הפלאה להיתר [1] | ללמד שלא ניתנה נזירות אלא להפלאה [2] |
לרבי יהושע | "אשר נשבעתי באפי" - באפי נשבעתי וחזרתי בי |
באפי נשבעתי - ומחמת שהכעיסוני - ולכן איני חוזר בי |
לרבי יצחק | "כל נדיב לבו" בלשון הווה - שעדיין לבו נודבו אז יביא ולא כשמתחרט |
ללמד שגמר בלבו אינו צריך להוציא בשפתיו |
לחנניה בן אחי רבי יהושע |
"נשבעתי ואקיימה לשמור משפטי צדקך", שגם אחר השבועה יש "ואקיימה" [3] | ללמד שנשבעין לקיים את המצוה |
לרב יהודה אמר שמואל | "לא יחל דברו" - הוא אינו מוחל אבל אחרים מוחלין לו |
אין פירכא |
[1] פי', מדכתב קרא בשני פרשיות "הפלאה" (בפרשת נזיר ובפרשת ערכין), בא לומר שיש לו פעמיים לפרש אחת כשנודר ואחת כשבא לפני החכם שיתיר לו, והרי שיש מקור בתורה להיתר נדרים.
[2] וכגון שנים שהיו יושבין ובא אחד לפניהם, ואמר אחד מהיושבים: "הריני נזיר שזה הבא אצלנו נזיר הוא", וחברו אומר להיפך: "הריני נזיר שזה שבא לפנינו אינו נזיר", ולבסוף נמצא כאחד מהן - אין אחד מהן נזיר. ומשום שלא ניתנה נזירות להיות נזיר בתלייה ובספק, אלא בהפלאה ודאית ומפורשת. וכיון שיתכן שהפסוק בא ללימוד הזה ולא ללימוד שאמר ר' אליעזר, א"כ אין כאן מקור להיתר נדרים, וכן בכל הפירכות.
[3] ולא כשמתחרט שאז יכול להתיר את הנדר, ומכאן למדנו להיתר נדרים מה"ת.