חגיגה דף כד. א

האם הכלי מצרף מה שבתוכו מה"ת או מדרבנן?

דבר שצריך לו כלי - כקטורת ולבונה דבר שאין צריך לו כלי - שיירי מנחה [1]
לר' חנין צברן בכלי עם תוך: מצרף מה"ת
צברן על גבי עור: מצרף מדרבנן [2]
מצרף רק מדרבנן
לר' חייא בר אבא מדרבנן מדרבנן

האם רביעי הפוסק בקודש פסולו מה"ת או מדרבנן? [תוד"ה מנין].

אליבא דמ"ד דלא אמרינן דיו אליבא דמ"ד דאמרינן דיו
לרש"י מדאורייתא - מק"ו [3] מדרבנן [4]
לרבינו תם מדאורייתא - מק"ו מדאורייתא - ע"י עצים ולבונה

האם יד מטמאת את חבירתה לקודש?

בחיבורין [5] שלא בחיבורין
לרב שיזבי מטמאת אינה מטמאת
לאביי מטמאת מטמאת

יד נגובה [6] האם מטמאת את היד השניה לטמא או רק לפסול?

בתרומה בקודש
לרבי אין היד השניה אפי' פוסלת היד השניה מטמאת אותו להיות שלישי [7]
לר' יוסי בר' יהודה אין היד השניה אפי' פוסלת היד השניה פוסלת אותו להיות רביעי

חגיגה דף כד: א

"כל הפוסל בתרומה (דבר שהוא שני לטומאה) מטמא ידים להיות שניות [8]",
מה הדין כשנגעה יד שנטמאה באופן זה בחברתה?

להו"א לדחייה
לר' יהושע מטמאת את היד האחרת להיות שניה כמותה - לטמא קודש להיות שלישי
לחכמים מטמאת את היד האחרת להיות שלישית - לפסול קודש להיות רביעי אין היד מטמאת את היד האחרת לא להיות שני ולא להיות שלישי [9]

באיזה דברים מנתה המשנה חומר תרומה מקדשים?

הדין בתרומה הדין בקדשים
א. אין נאמנים עמי הארץ על יין ושמן רק בשעת הגיתות והבדים נאמנים כל השנה
ב. אין נאמנים על הכדים עצמם,
אלא א"כ מעורב בהם רביעית קודש
נאמנים על הכדים בשעת הגיתות
ושבעים יום קודם
-------------------------------------------------

[1] כן חילק ר"ל בסוגיין, כדי לתרץ מה שרב חנין למד מקרא "דכף אחת" - שהכתוב עשאו לכל מה שבתוך הכף לאחת, ואילו מדברי ר"ע שהוסיף על דברי ר"ש שגם הסולת והקטורת והלבונה והגחלים שאם נגע טבול יום במקצתו פסל את כולו, ור"ש מיירי באפר חטאת שודאי צירופו רק מדרבנן כיון שמהפסוק אפשר ללמוד רק על קדשי מזבח אבל לא על אפר פרה.

[2] כן חילק רב נחמן בר אבוה, מחמת הקושיא שר"ע מיירי גם בקטורת ולבונה (שלא שייך בהם שיריים).

[3] ומה מחוסר כפורים שמותר בתרומה - פסול בקודש (דזה כל ענינו שהוא לא יכול לאכול בקודש, אולם בתרומה מעת שטבל והעריב שמשו יכול לאכול בתרומה). שלישי שפסול בתרומה, אינו דין שיעשה רביעי. דאין לומר שבא ללמד על שלישי בקודש דזה למדנו מה"ת, (מקרא ד"והבשר אשר יגע בכל טמא לא יאכל" - וכל טמא זה כולל גם שני, והרי ששלישי טמא בקודש), ועל כרחך שבא ללמד על רביעי.

[4] והא דנקט למדנו שלישי בקודש מה"ת ורביעי מק"ו, אסמכתא בעלמא, אבל באמת מעלות אלו מדרבנן.

[5] כלומר שהיד הטמאה נוגעת ביד הטהורה בשעה שנוגעת הטהורה בקודש. ובזה לכו"ע יש לגזור שמא יגע ביד הטמאה בקודש.

[6] אכן אם אין היד נגובה אלא לחה, פשיטא שמטמאת את חברתה, דהרי משקין שביד הטמאה נעשים ראשון (דכך דין משקין שנעשין תמיד תחילה) ומטמאין את היד השניה להיות שני. ומקשה אביי לרב שיזבי דאי מיירי דוקא בחיבורין ומשום החשש שמא תגע היד הטמאה בקודש, א"כ מה הרבותא ביד נגובה ושאינה עושה את היד האחרת לשני, הא החשש שמא היד הטמאה בעצמה תיגע בקודש.

[7] וכשיגע בקודש אחר - יהיה הקודש האחר רביעי ופסול.

[8] ובזה נתחדש ששני עושה שני, כגון ספר או שאר דבר שהוא שני לטומאה שנגע ביד עושה גם את היד שניה.

[9] ולפ"ז חכמים חולקים על דין משנתינו שאמרה שיד מטמאת יד לקדש.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף