1)

ONE WHO CARRIES A MIDRAS AND TAHAROS AT THE SAME TIME (Yerushalmi Perek 3 Halachah 1 Daf 16a)

הנושא את המדרס הוא נושא את התרומה אבל לא את הקודש:

(a)

(Mishnah): One who carries a Midras may carry Terumah, but not Kodesh.

ר' בא בשם רב יהודה מפני מעשה שאירע מעשה באחד שניקבה חביתו [דף טז עמוד ב] ופקקה בסנדלו

(b)

(R. Ba citing Rav Yehudah): This is due to a case that occurred. A case occurred in which one's barrel was punctured, and he sealed it with his sandal (which was a Midras of a Zav, and it was Metamei the contents of the barrel).

רבי זעירה רבי יסא בשם רבי לעזר עבר ונשא טהור

(c)

(R. Ze'irah citing R. Yosa citing R. Lazar): If one transgressed and carried [Kodesh while carrying a Midras, the Kodesh is still] Tahor.

ואתיא כהיא דאמר רבי לעזר יש מהן שאמרו לא ישא עבר ונשא טמא ויש מהן שאמרו לא ישא ואם עבר ונשא טהור

1.

This is like R. Lazar said - in some cases, Chachamim said not to carry, and if he transgressed and carried, it is Tamei. In some cases, Chachamim said not to carry, and if he transgressed and carried, it is Tahor.

א''ר זעירה קומי ר' מנא לית הדא אמרה שלא עשו גופו כזב אצל הקודש אין תימר עשו גופו כזב אצל הקודש אפילו עבר ונשא יהא טמא

(d)

Question (R. Ze'irah, to R. Mana): Does this not teach that they did not make the body [of one who eats] Terumah become like a Zav regarding Kodesh? If you will say that they made his body like a Zav regarding Kodesh, if he transgressed and carried, it would be Tamei [and all the more so one who carried a Midras, who may not eat Terumah]!

אמר ליה תיפתר במזוקק לקודש

(e)

Answer (R. Mana): The case is, he regularly eats Kodesh. (He is zealous, so we do not decree about him. Perhaps we decree about others who do not regularly eat Kodesh, and are not zealous.

שלא כמידת הקודש מידת התרומה שבקודש מתיר את החוטים ומנגב את הנקבים ואחר כך קושר ובתרומה קושר ואח''כ מטביל

(f)

(Mishnah): The Midah of Kodesh is unlike the Midah of Terumah. For Kodesh, one unties [a garment] and dries the holes (in which the strings were), and afterwards he immerses it. For Terumah, one may tie and afterwards immerse it.

אוכלי תרומה זריזין הן והן חצין אותה אוכלי הקודש אינן זריזין ואינן חצים אותה:

(g)

People who eat Terumah are zealous, and they clean it [so there will not be Chatzitzos]. People who eat Kodesh are not zealous, and they do not clean it. (Therefore we obligate them to untie it and dry the holes.)

2)

KELIM THAT WERE FINISHED IN TAHARAH (Yerushalmi Perek 3 Halachah 2 Daf 16b)

מתני' כלים הנגמרים בטהרה צריכין טבילה לקודש אבל לא לתרומה

(a)

(Mishnah): Kelim that were finished in Taharah must be immersed for Kodesh, but not for Terumah.

הכלי מצרף מה שבתוכו לקודש אבל לא לתרומה

(b)

A Kli joins its contents for Kodesh, but not for Terumah.

הרביעי בקודש פסול והשלישי בתרומה ובתרומה

(c)

A Revi'i (fourth level Tum'ah) of Kodesh is Pasul (disqualified, but cannot be Metamei others), and a Shelishi of Terumah.

ניטמאת אחת מידיו חבירתה טהורה ובקודש מטביל שתיהן

(d)

If one of a person's hands became Tamei, the other is Tahor. For Kodesh, he must immerse both of them.

והיד מטמא את חברתה בקודש אבל לא לתרומה:

(e)

One hand is Metamei the other for Kodesh, but not for Terumah.

גמ' תני מעשה באשה אחת שהיתה אורגת בגד א' בטהרה ובאת אצל ר' ישמעאל להישאל לו אמרה לו יודעת אני שלא ניטמא אלא שלא נתתי דעתי לשומרו מתוך שהוא בודקה אמרה לו נידה באת ומתחה עמי בחבל

(f)

(Gemara - Beraisa): A case occurred in which a woman was weaving a garment in Taharah, and came in front of R. Yishmael to ask him. She said to him "I know that it did not become Tamei, but I did not put my mind to guard it.'' While checking her, she said "a Nidah came and spread it on the rope with me'';

באותה השעה א''ר ישמעאל גדולים הם דברי חכמים שאמרו כלים הנגמרים בטהרה צריכין טבילה לקודש אבל לא לתרומה

1.

At that time, R. Yishmael said "great are Chachamim's words! They said that Kelim finished in Taharah must be immersed for Kodesh, but not for Terumah.''

שוב מעשה באשה אחת שהיתה אורגת מטפחת אחת בטהרה ובאת אצל ר' ישמעאל להישאל לו אמרה לו יודעת אני שלא ניטמא אלא שלא נתתי דעתי לשומרו מתוך שהוא בודקה אמרה לו נפסקה נימא אחת וקשרתיה בפי

(g)

Another case occurred in which a woman was weaving a cloth in Taharah, and came in front of R. Yishmael to ask him. She said to him "I know that it did not become Tamei, but I did not put my mind to guard it.'' While checking her, she said "a thread snapped, and I tied it with my mouth.'' (RABBEINU YOSEF, in Tosfos 20a): (She was Tehorah, but wet saliva came on it. She wove it with Stam hands, which are Sheniyos, and touched the saliva.)

באותה השעה א''ר ישמעאל גדולים הן דברי חכמים שאמרו כלים הנגמרין בטהרה צריכין טבילה לקודש אבל לא לתרומה

1.

At that time, R. Yishmael said "great are Chachamim's words! They said that Kelim finished in Taharah must be immersed for Kodesh, but not for Terumah.''

החותך משפופרת הקודש חותכה ומטבילה טעון טבילה

(h)

(Beraisa): If one cuts a tube [to use] for Kodesh, one who cuts it or immerses it, he must immerse.

ניחא חותכה מטבילה ויכרכינה בסיב ויטבילה

(i)

Question: Granted, one who cuts it [must immerse, for he must touch it. Why do we obligate Tevilah for] one who immerses it? He can wrap it in a shoot (carry it via something that does not receive Tum'ah) and immerse it! (May we infer that one who is not Tahor for Kodesh is like a Zav, and he is Metamei through carrying?)

א''ר אילא תיפתר שחתכה על מנת להטבילה

(j)

Answer (R. Ila): It discusses one who cuts a tube for Kodesh with intent to immerse it. (Since he intended to immerse it, he did not guard it carefully. We cannot infer that he is like a Zav.)

3)

A KLI JOINS ITS CONTENTS FOR KODESH

א''ר יהושע בן לוי עד כאן בקודשי מקדש המקודשים מיכן והילך בחולין שנעשו על טהרת הקודש

(a)

(R. Yehoshua ben Levi): Until here (a Kli joins its contents for Kodesh, but not for Terumah) discusses [only] actual Kodesh. From here and onwards discusses [even] Chulin Al Taharas ha'Kodesh.

א''ר יוחנן מעידותו של רבי עקיבה היא

(b)

(R. Yochanan): We learn this (that a Kli joins its contents for Kodesh) from R. Akiva's testimony;

דתנינן [דף יז עמוד א] תמן הוסיף רבי עקיבה הסולת והקטרת הלבונה והגחלים שנגע טבול יום במקצתן שפסל את כולן

1.

(Mishnah): R. Akiva added, Soles (of Shirei Menachos, i.e. the remainder after Kemitzah was taken), Ketores, Levonah and coals that a Tevul Yom touched part of them, he disqualified all of them.

רשב''ל אמר יודעין היו שכלי שרת מחברים ומה בא להעיד על שירי מנחות שיהו מחברין את עצמן

(c)

(Reish Lakish): [Chachamim] knew that a Kli Kodesh joins them. ("Kaf Achas'' teaches that the Kli joins its contents.) What did [R. Akiva] come to testify about? It was about Shirei Menachos, that they join themselves [even if they no longer need a Kli].

ר' יוסה בי ר' זמינה בשם ר' יוחנן מפני מה אמרו שירי מנחות מחברין את עצמן מפני שנזקקו לכיליין

(d)

(R. Yosah bei R. Zaminah citing R. Yochanan): Why did they say that Shirei Menachos join themselves? It is because they needed [to be entirely in] their Kli [at the time of Kemitzah].

רבי אחא רבי אילא בשם ר' יסא יודעין היו שכלי שרת מחברין ומה בא להעיד על הסולת ועל הקטורת ועל הלבונה ועל הגחלים

(e)

(R. Acha citing R. Ila citing R. Yosa): [Chachamim] knew that a Kli Kodesh joins them. What did [R. Akiva] come to testify about? It was about Soles, Ketores, Levonah and coals. (Even a Chulin Kli joins them.)

ניחא סולת וקטורת ולבנה גחלים מאי

(f)

Question (against R. Yochanan): Granted, Soles, Ketores, Levonah (for each, all of it was needed). What is [the case of] coals? (Why do all join? Not all of them are needed!)

א''ר בון בר כהנא תיפתר בגחלים של יה''כ שכמה שהוא חותה הוא מכניס אבל בגחלים שבכל יום לא

(g)

Answer #1 (R. Bun bar Kahana): It discusses coals of Yom Kipur. Whatever he scoops [from the Mizbe'ach] he brings [into the Kodesh ha'Kodoshim], but not coals of any [other] day;

כהיא דתנינן תמן נתפזר ממנו כקב גחלים היה מכבדן לאמה ובשבת כופין עליו פסכתר

1.

This is like a Mishnah teaches, (that he took about four Kavim from the Mizbe'ach, poured about three into the Machtah, and) about a Kav of coals scattered. He swept them to the Amah. On Shabbos, he inverts a big domed shaped Kli over them.

א''ר מתניה וכי סולת וקטורת ולבונה (וגחלים - שערי תורת ארץ ישראל מוחקו) יש להן שיעור אצל זה לא מפני שנזקקו לכיליין והכא מפני שנזקקו לכיליין

(h)

Objection (and Answer #2 - R. Matanyah): Do Soles, Ketores and Levonah have a Shi'ur [that must be in the Kli, therefore the Kli joins them]? Is it not because they needed [to be in] their Kli? Here (also regarding coals), they needed their Kli!

ר' בון בר חייה בעי קומץ מהו שיקרב בשני כלים

(i)

Question (R. Bun bar Chiyah): May a Kometz be offered in two Kelim?

התיב ר' חנין והא תנינן הכלי מצרף אין תימר שקומץ קרב בשני כלים וליידא מילה תנינן הכלי מצרף

(j)

Objection (and answer - R. Chanin): Our Mishnah teaches that a Kli joins [its contents for Kodesh]. If you will say that a Kometz may be offered in two Kelim, for what matter [must it join?! Rather, surely one may not offer it in two Kelim.]

א''ר לעזר דרומייא לא כן א''ר יוסי בי ר' זמינא בשם רבי יוחנן מפני מה אמרו שירי מנחות מחברין את עצמן לא מפני שנזקקו לכיליין והכא שנזקקו לכיליין

(k)

Rejection #1 (R. Lazar of the south): (We can say that one may offer it in two Kelim.) Did not R. Yosi bei R. Zaminah citing R. Yochanan say, why did they say that Shirei Menachos join themselves? Is it not because they needed their Kli [at the time of Kemitzah]? Here, they needed their Kli!

א''ר מתנייה וכי סולת וקטורת ולבונה וגחלים לא בכמה כלים הן קריבין ואת אמר הכלי מצרף והכא הכלי מצרף

(l)

Rejection #2 (R. Mataniyah): Are Soles, Ketores, Levonah and coals not offered in multiple Kelim, and you say that the Kli joins [i.e. for Tum'ah? Also] here, the Kli joins! (We explained this like PNEI MOSHE.)

כהנא שאל לרבנין דתמן מנחה חלוקה [דף יז עמוד ב] בגסה ניטמאת זו ניטמאת זו

1.

Question (Kahana, to Rabanan of there (from Bavel)): A Minchah divided in a Kli, and one part became Tamei - does the other part become Tamei?

א''ל ניטמאת זו ניטמאת זו

2.

Answer (Rabanan): If this became Tamei, this becomes Tamei.

וקפצה טומאה

3.

Question (Kahana): Does Tum'ah jump?!

אמרון ליה וקפצה טומאה

4.

Answer (Rabanan): Tum'ah jumps.

אפי' אחרת בינתיים

5.

Question (Kahana): Is this even if something else is in between?

אמרון ליה אפילו אחרת בינתיים

6.

Answer (Rabanan): It is even if something else is in between.

קומץ מזו לזו

(m)

Question (Kahana): May one take a Kometz from this to [exempt] this? (Is Tziruf Kli mid'Oraisa?)

א''ל שמועה לא שמענו משנה שנינו כהיא דתנינן לתמן שתי מנחות שלא נקמצו ונתערבו זו בזו אם יכול לקמוץ מזו בפ''ע ומזו בפ''ע כשירות ואם לאו פסולות

(n)

Answer: We did not hear this, but we heard a Mishnah like it says below, if two Menachos from which Kemitzah was not taken became mixed with each other, if one can take a Kometz from this by itself and from this by itself, they are Kosher [even though part of the Minchah is separate from the part from which he takes Kemitzah]. If not, they are Pasul;

ואין שיריה של זו מפסיקין לזו

1.

Do not its Shirayim separate in between?! (Even so, one may take Kemitzah from one part for all of it.)

אתא ר' יעקב בר אחא ר' יסא בשם ר''י קומץ מזו על זו ניטמאת זו ניטמאת זו האמצעית לא ניטמאת

(o)

(R. Yakov bar Acha citing R. Yosa citing R. Yochanan): One may take a Kometz from this to this. If this became Tamei, this became Tamei, but the middle is not Tamei.

לא כן תני כף אחת שהיא עושה מה שבתוכה אחת

(p)

Question: Was it not taught "Kaf Achas'' - [a Kli Shares] makes what is inside it one! (Also the middle should become Tamei!)

א''ר חיננה אין הכלי מצרף אלא דבר שהוא (אסור) [צ''ל ראוי - קרבן העדה] לו

(q)

Answer (R. Chinenah): A Kli joins only what is proper for it.

רשב''ל בעי צריד של מנחות מהו שיעשה מניין

(r)

Question (Reish Lakish): A dry part of a Minchah (if was not mixed with oil. Even so, it receives Tum'ah, due to Chibas ha'Kodesh. Does this only enable it to become Pasul, or) do we count levels of Tum'ah for it [and it can be Metamei others]?

התיב ר' לעזר והכתיב [ויקרא יא לד] מכל האוכל אשר יאכל אשר יבא עליו מים יטמא את שטומאתו על ידי מים עושה מיניין את שאין טומאתו על ידי מים אינו עושה מיניין

(s)

Objection (and answer - R. Lazar): (This is obvious!) "Mi'Kol ha'Ochel Asher Ye'achel Asher Yavo Alav Mayim Yitma'' - what receives Tum'ah through water [or one of the other six liquids coming on it], it makes a count [to be Metamei others]. What does not receive Tum'ah through water, it does not make a count.

התיב ר''י הרי נבלת עוף הטהור הרי היא מטמא טומאת אוכלים בלא הכשר ובלא טומאה מפני שסופה לטמאות טומאה חמורה

(t)

Question (R. Yosi): Nivlas Ohf Tahor receives Tum'as Ochlim without Hechsher [of a liquid] and without [Tum'ah], because in the end it is Metamei a severe Tum'ah (it is Metamei one who eats it)!

מאי כדון

(u)

Question: What was the conclusion?

מכל האוכל אשר יאכל את שטומאתו משם אוכל עושה מיניין ואת שאין טומאתו משם אוכל אינו עושה מיניין

(v)

Answer: "Mi'Kol ha'Ochel Asher Ye'achel'' - what is Tamei due to Ochel, it makes a count [to be Metamei others]. What is not Tamei due to Ochel, it does not make a count.