חולין דף קלא. א
מתנות עניים דלהלן באיזה סוג הם נוהגות ובאיזה לא?
פרט עוללות | לקט | שכחה | פאה | |
בכרם (ד') | נוהגים | לא נוהג | נוהג | נוהג |
בתבואה (ג') | לא נוהגים | נוהג | נוהג | נוהג |
באילן (ב') | לא נוהגים | לא נוהג | נוהג | נוהג |
מתנות דלהלן, האם מוציאים אותם מיד העני או הכהן והלוי, והאם יש בהם טובת הנאה?
מתנות עניים | מתנות כהונה: זרוע לחיים וקיבה מתנות לויה: מעשר ראשון |
||
המתחלק בשדה [1] | המתחלק בבית | ||
האם יש לו טובת הנאה | אין לו | יש לו [2] | יש לו |
האם מוציאים מידו | מוציאין מידו [3] | אין מוציאין [4] |
חולין דף קלא: א
למי נותנים מעשר ראשון?
מדין תורה | אחר שקנסם עזרא | |
לר' עקיבא | דוקא ללוים | בין לכהנים בין ללוים |
לר' אלעזר בן עזריה | בין לכהנים בין ללוים | דוקא לכהנים |
האם הלוים חייבים במתנות כהונה?
[1] היינו כל אלו שמנויים לעיל בכרם בתבואה ובאילן, שהם מתחלקים בשדה, וכל מי שלקחם הם שלו, אולם כתבו התוס' (בד"ה יש בו) שאם שאל ממנו עני - אם ירצה לא יתן לו ויכול לתת לעני אחר, דהרי זה ממון שאין לו תובעים, ואם כל אחד יכול לתובעו לא היה נקרא ממון שאין לו תובעים.
[2] כתבו התוס' (בד"ה יש בו) שאפ' אם בא עני ולקחו מוציאין מידו.
[3] ואפי' שהוא עצמו עני, צריך לתת לעניים אחרים ולא יכול לזכות בהם בעצמו.
[4] לא מכהן לכהן - כגון אם שחט כהן בהמה לא מוציאים ממנו את מתנותיה לתת לכהן אחר, ולא מלוי ללוי מעשר ראשון שיש לו מתבואתו.
[5] בין שתי ברייתות, ורב הסתפק איך להכריע, ודרש מרימר דהלכה כרב - ולכן מספק אי אפשר להוציא מידם.
[6] האם נקראים "עם" וחייבים כדכתיב "מאת העם", או לא נקראים עם ופטורים.