חולין דף קלא. א

מתנות עניים דלהלן באיזה סוג הם נוהגות ובאיזה לא?

פרט עוללות לקט שכחה פאה
בכרם (ד') נוהגים לא נוהג נוהג נוהג
בתבואה (ג') לא נוהגים נוהג נוהג נוהג
באילן (ב') לא נוהגים לא נוהג נוהג נוהג

מתנות דלהלן, האם מוציאים אותם מיד העני או הכהן והלוי, והאם יש בהם טובת הנאה?

מתנות עניים מתנות כהונה: זרוע לחיים וקיבה
מתנות לויה: מעשר ראשון
המתחלק בשדה [1] המתחלק בבית
האם יש לו טובת הנאה אין לו יש לו [2] יש לו
האם מוציאים מידו מוציאין מידו [3] אין מוציאין [4]

חולין דף קלא: א

למי נותנים מעשר ראשון?

מדין תורה אחר שקנסם עזרא
לר' עקיבא דוקא ללוים בין לכהנים בין ללוים
לר' אלעזר בן עזריה בין לכהנים בין ללוים דוקא לכהנים

האם הלוים חייבים במתנות כהונה?

זרוע לחיים וקיבה ראשית הגז מעשר ראשון כשקנסום
מה דינם? מחלוקת תנאים [5], ולרב ספק [6] חייבים פטורים
-------------------------------------------------

[1] היינו כל אלו שמנויים לעיל בכרם בתבואה ובאילן, שהם מתחלקים בשדה, וכל מי שלקחם הם שלו, אולם כתבו התוס' (בד"ה יש בו) שאם שאל ממנו עני - אם ירצה לא יתן לו ויכול לתת לעני אחר, דהרי זה ממון שאין לו תובעים, ואם כל אחד יכול לתובעו לא היה נקרא ממון שאין לו תובעים.

[2] כתבו התוס' (בד"ה יש בו) שאפ' אם בא עני ולקחו מוציאין מידו.

[3] ואפי' שהוא עצמו עני, צריך לתת לעניים אחרים ולא יכול לזכות בהם בעצמו.

[4] לא מכהן לכהן - כגון אם שחט כהן בהמה לא מוציאים ממנו את מתנותיה לתת לכהן אחר, ולא מלוי ללוי מעשר ראשון שיש לו מתבואתו.

[5] בין שתי ברייתות, ורב הסתפק איך להכריע, ודרש מרימר דהלכה כרב - ולכן מספק אי אפשר להוציא מידם.

[6] האם נקראים "עם" וחייבים כדכתיב "מאת העם", או לא נקראים עם ופטורים.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף