DELAYED SANCTITY OF SHEVIIS (Yerushalmi Sheviis Perek 5 Halachah 1 Daf 13a)
משנה בנות שוח שביעית שלהן שנייה שהן עושות לשלוש שנים
(Mishnah): Bnos Shuach (white fig trees) - their sanctity of Sheviis comes in the second year (of the Shemita cycle, as the Chanatah - i.e the budding of those fruits would have occurred in the Shemita year), as they remain on the tree for three years.
רבי יהודא [דף לד עמוד א (עוז והדר)] אומר הפרסאות שביעית שלהן מוצאי שביעית שהן עושות לשתי שנים
(R. Yehuda): Persian figs - their sanctity of Sheviis comes in the year following Sheviis, as they grow every two years.
אמרו לו לא אמרו אלא בנות שוח:
(Chachamim to R. Yehuda): They only applied this law to Bnos Shuach.
גמרא מהו בנות שוח פיטריה מה בכל שנה ושנה הן עושות או אחת לשלוש שנים
(Gemara) Question: What are Bnos Shuach? Pitriyah (white figs). Does it produce fruit each year (but it takes three years to ripen) or does it only produce fruit once every 3 years?
[ד]בכל שנה ושנה הן עושות [אלא] (אין) שאין פירותין (מגמרין)[נגמרין] אלא לאחר שלוש שנים
Answer: They produce every year, but the fruit only ripens after 3 years.
כיצד הוא יודע
Question: But how does he know (which ones budded in the Shemita year)?
רבי יונה אמר משיקשר עליו חוט תני שמואל תוחב בהן קיסמין
Answer (R. Yona): He ties a thread to them when they bud in Sheviis. Shmuel taught that he inserts toothpicks into them.
תני רבן שמעון בן גמליאל אומר אילן שחנט קודם חמשה עשר בשבט מתעשר לשעבר לאחר חמשה עשר בשבט מתעשר לבא
Baraisa (R. Shimon ben Gamliel): If a tree budded before 15th Shevat, it is tithed according to last year; after 15th Shevat, it is tithed according to the next year.
תני אמר רבי נחמיה בד''א באילן שהוא עושה שתי גורנות בשנה אבל באילן שהוא עושה גורן א' בשנה כגון זיתים ותמרים וחרובין אע''פ שחנטו קודם לזמן הזה הרי הן כלעתיד לבא
Baraisa (R. Nechemia): This only applies when two pickings are made per year, but if it is only picked once a year, such as olives, dates and carobs, even if it budded before that time, it's tithed according to the next year.
[דף לד עמוד ב (עוז והדר)] אמר רבי יוחנן נהגו בחרובין כרבי נחמיה
(R. Yochanan): The custom for carobs is like R. Nechemia (that we follow when it was picked rather than when it budded).
מותיב ר''ש קומי רבי יוחנן והא תנינן בנות שוח שביעית שלהם שנייה שהן עושות לשלש שנים על דעתך מה שעשו בשביעית יהו שביעית
Question (R. Shimon ben Lakish to R. Yochanan): Doesn't our Mishnah teach that the sanctity of Sheviis of Bnos Shuach comes in the second year, as they remain on the tree for three years (and this is despite them only being picked once a year). And according to you, it should follow the time that they are picked, so that whatever was picked in Sheviis should have the sanctity of Sheviis...?
והוא מקבל מיניה
R. Yochanan accepted this question against him.
א''ר בון בר כהנא ותמיה אנא איך היה מותיב ר''ש קומי רבי יוחנן והוא מקבל מיניה ויתביניה אנא אמר חרובין ואת אמר בנות שוח אנא אמר מנהג ואת אמרת הלכה אנא אמר ר' נחמיה ואת אמר רבנן
Question (R. Bun bar Kahana): How could it be that Reish Lakish questioned R. Yochanan and he accepted it? Surely R. Yochanan could have answered, "I spoke about carobs and you are asking from Bnos Shuach! I spoke about custom and you are asking from a Halacha of a Mishnah! I said that they followed R. Nechemia and you are asking from other Tannaim!
אלא היא חרובין היא בנות שוח היא מנהג היא הלכה היא ר' נחמיה היא רבנן
Conclusion of question: Rather you must say that carobs are the same as Bnos Shuach; that the custom is the same as the Halacha and that R. Nechemia and the other Tannaim agree. (Note: This entry follows the explanation of Rav Chaim Kanievsky.)
תמן אמרין אילן שחנט קודם ראש השנה של עולם מתעשר לשעבר ולאחר ר''ה של עולם מתעשר לבא
They said in Bavel that a tree that budded before Rosh Hashana (1st Tishrei) establishes that it is tithed according to the previous year; if after Rosh Hashana, it is tithed according to the following year.
התיב רבי יודן בר פדיא קומי רבי יונה הרי חרובין הרי הן חונטין קודם ר''ה של עולם והן מתעשרין לבא
Question (R. Yudan bar Pedaya to R. Yona): As for carobs, they bud before Rosh Hashana and they are tithed according to the following year?!
[דף לה עמוד א (עוז והדר)] ולא שמיע דא''ר חיננא בר פפא [דף יג עמוד ב] חרובין שלשולן היא חנטן
Rebuttal: Didn't you hear that R. Chinana bar Papa said that the 'budding' of carobs is when it forms a chain, which happens only after Rosh Hashana!
אמר רבי יסא הביא שליש לפני ר''ה של עולם מתעשר לשעבר אחר ר''ה של עולם מתעשר לבא
(R. Yosa): If it grew a third before Rosh Hashana, it is tithed according to the previous year; if after Rosh Hashana, it is tithed according to the following year.
התיב ר' זעירא קומי ר' יוסא פעמים שהשנים מאפילות ותמרים מטילות שאור אחר ר''ה של עולם והן מתעשרות לשעבר
Question (R. Zeira to R. Yosa): Sometimes the rainy season begins late and the date pits only get their white layer after Rosh Hashana. Such dates should be tithed according to the following year but people tithe them according to the previous year?!
א''ר זעירא לא מן דעתיה אמר הדא מילתא אלא מן הדא רבי יוחנן ור''ש בן לקיש
Answer (R. Zeira): R. Yosa didn't say his own opinion; he learned it from R. Yochanan and R. Shimon ben Lakish.
רבי יעקב בר אחא בשם שמואל בר אבא הביא שליש קודם ט''ו בשבט מתעשר לשעבר אחר ט''ו בשבט מתעשר לבא
(R. Yaakov bar Acha citing Shmuel bar Abba): If they reach 1/3rd before 15th Shevat, they are tithed according to the previous year; if after 15th Shevat, they are tithed according to the following year.
אמר ר''ז ויאות הרי אתרוג עקרתה חנטו ולא עקרתה שנתו וכאן [שלא] עקרת[ה] (שנתו)[חנטו] (ו)לא עקרתה (חנטו)[שנתו]
Support (R. Zeira): This is certainly correct (that a carob does not follow its budding even though it is a fruit) because an Esrog is similar - you uprooted the effect of its budding (as it instead follows when it is picked), but you still follow its New Year (15th Shevat like any other tree). Here, in the case of the trees discussed by Rav Nachman, that we follow when they were 1/3rd grown rather than when they were picked, certainly we will not change its New Year!
[דף לה עמוד ב (עוז והדר)] רבי בון בר חייא בעי קומי רבי זעירא מעתה שליש הראשון לשעבר שליש השני לבא
Question (R. Bun bar Chiya to R. Zeira): If so, the first third should follow the previous year and two-thirds should follow the next year?
א''ל שליש הראשון קשה לבא מכיון שהוא בא מיד הוא גדל אמר רבי בא באריס אומן יליף לה רבי זעירא
Answer (R. Zeira): We follow the first third because it is the hardest to grow (but once it grows, the next two-thirds grows quickly). R. Ba said that R. Zeira is correct and spoke like a professional sharecropper.
שמואל אמר שיתין יומין שיתא עליי שיתא יומין שיתין עליי
Support (Shmuel): 60 days pass until the first 6 leaves emerge. Six days later, 60 leaves emerge.
תני רשב''ג אומר מן צאת עלין ועד הפגין נ' יום מן הפגין ועד השיתין הנובלות נ' יום מן שיתין הנובלות עד התאינים נ' יום
Baraisa (Rabban Shimon ben Gamliel): From the time that the leaves emerge until they become 'Pagin' is 50 days. From becoming 'Pagin' until they are Shisin Hanovalos is 50 days. From Shisin Hanovalos until they become figs is 50 days.
רבי אומר כולהן ארבעים יום
(Rebbi): Each stage is 40 days (not 50 days).
לקט תאנה ואינו יודע אימתי חנטה אמר רבי יונה מונה מאה יומין למפרע אם חל לתוכן חמשה עשר בשבט והוא יודע אימתי חנטה.
If a person picked a fig and doesn't know when it budded, R. Yona said that he should count 100 days back - if within those 100 days was 15th Shevat, then he knows when it budded (and can tithe accordingly).
אמרו לו והרי עמך בטבריא והן עושות לשנה אחת אמר להן והרי עמכם בציפורין והן עושות לשתי שנים
(Chachamim to R. Yehuda): (The Mishnah taught (above (b)) that R. Yehuda said that for Persian figs, their sanctity of Sheviis comes in the year following Sheviis, as they grow every two years.) The Persian figs that grow near you in Tiveria grow once a year and those near you in Tzipori grow every two years. (If so we should follow the majority of Persian dates. The point of dispute here is whether the majority grow fruit every year or every two years - this is the explanation of Rav Chaim Kanievsky citing the Rosh.)