SELLING TOOLS IN SHEVIIS (Yerushalmi Sheviis Perek 5 Halachah 3 Daf 14b)
משנה אלו כלים שאין האומן רשאי למכרן בשביעית מחרישה וכל כליה העול והמזרה והדקר [דף לט עמוד ב (עוז והדר)] אבל מוכר הוא מגל יד ומגל קציר ועגלה וכל כליה
(Mishnah): The following tools may not be sold in Sheviis (to someone who is suspected of not keeping the laws of Sheviis) - a plow and all of its accessories; a yoke, a winnowing fork and a pick-axe. But he may sell him a hand-sickle, a scythe and a cart with all of its accessories.
זה הכלל כל שמלאכתו מיוחדת לעבודתו אסור לאיסור ולהיתר מותר
The general rule is - Any tools used only for forbidden work may not be sold. If used for forbidden and permitted work, they may be sold.
היוצר מוכר חמש כדי שמן וחמש עשרה כדי יין שכן דרכו להביא מן ההפקר אם הביא יותר מכאן מותר
A potter may sell (to someone suspected in Sheviis) 5 oil jugs and 15 wine jugs, as it is normal to bring that quantity from Hefker. If the buyer brought more than that, it is permitted (to sell him more jugs).
ומוכר לעכו''ם בארץ ולישראל בחו''ל
And he may sell to a gentile in Eretz Yisrael and to a Jew in Chutz LaAretz.
בש''א לא ימכור לו פרה חורשת בשביעית ובית הלל מתירין מפני שיכול לשוחטה
Beis Shammai say that in Sheviis, one may not sell such a person a cow that can plow. Beis Hillel permit it, since the buyer could slaughter it.
ומוכר לו פירות אפילו בשעת הזרע ומשאיל לו סאתו אע''פ שהוא יודע שיש לו גורן
He may sell him grains even in planting season and he may lend him a Se'ah measure, even if it's known that he has a threshing floor.
ופורט לו מעות אע''פ שהוא יודע שיש לו פועלין וכולן בפירוש אסורה:
He may give him small change even if he knows that he has workers (who are working the land unlawfully). However, in all of these cases, if the recipient actually specified his unlawful intentions, it is prohibited.
גמרא אילו כלים כו'. אמר רבי יונה כיני מתניתא אילו כלים שאין האומן רשאי למוכרן בשביעית לחשוד על השביעית
(Gemara): (The Mishnah taught that) 'the following tools (may not be sold in Sheviis'). R. Yona said that the Mishnah means that the following tools may not be sold by an artisan to people suspected of not keeping the laws of Sheviis.
סתמן מהו
Question: May they sell them to a person who is unknown to them?
וממה דתני לאיסור ולהיתר מותר הדא אמרה סתמן מותר:
Answer: From the fact that the Mishnah taught that a vessel that is used for forbidden and permitted work may be sold, this shows that they may sell them to a person who is unknown to them.
היוצר מוכר כו' [דף טו עמוד א] וחש לומר שמא החליף
Question: The Mishnah taught that a potter may sell (5 oil jugs and 15 wine jugs). Shouldn't there be a concern that the buyer might switch (the use of the 15 jugs and put oil in them)?
אמר רבי יונה ניכרית הן אלו של יין ואלו של שמן:
Answer (R. Yona): Each type of jug has its own particular shape.
אמר רבי עולא אדרא דאילן חכימא ואדרא דאילין חכימא
Answer #2 (R. Ulla): The leather used for each type of jug is visibly different.
[דף מ עמוד א (עוז והדר)] מוכר לעכו''ם בארץ ואפילו יותר מכאן
The Mishnah taught that he may sell (jugs of oil and wine) to a gentile in Eretz Yisrael - even more than those quantities (of 5 and 15).
ולישראל בח''ל אפי' מן הקנוי בארץ
'And (he may sell) to a Jew in Chutz LaAretz' - even jugs that were bought in Eretz Yisrael.
SELLING AN ANIMAL TO PLOW (Yerushalmi Sheviis Perek 5 Halachah 3 Daf 15a)
ב''ש אומרים כו'. תני המוכר שור לחבירו ונמצא נגחן רב אמר מקח טעות הוא ושמואל אמר יכול הוא מימיר לשחיטה מכרתיו לך
(The Mishnah taught that Beis Shammai say (that in Sheviis, one may not sell such a person a cow that can plow. Beis Hillel permit it, since the buyer could slaughter it.)) One who sells an ox to his friend and it is found to habitually gore (rendering it unable to use for plowing) - Rav said that the sale is annulled; Shmuel said that the seller can say that he sold it to him to slaughter.
מה אנן קיימין אם בשמכרו לאריס ד''ה לחרישה מכר אם בשמכרו לטבח ד''ה לשחיטה מכר אלא כי נן קיימין בשמכרו לסירסור רב אמר מקח טעות הוא שמואל אמר יכול הוא מימר לשחיטה מכרתיו לך
What's the case? If he sold it to a sharecropper, all agree that he sold it for plowing; if he sold it to a slaughterer, all agree that he sold it for slaughtering. Rather, he must have sold it to a middleman - Rav said that the sale is annulled; Shmuel said that the seller can say that he sold it to him to slaughter.
מחלפא שיטתיה דרב מחלפא שיטתיה דשמואל דאיתפלגון מכרה לו ביובל עצמו רב אמר קנה ויוצא מידו ביובל שמואל אמר לא קנה
Question: We find a case where the opinions of Rav and Shmuel are switched around - (The Torah states that any ancestral land that was sold before Yovel returns to the original owner in Yovel) If he sold it in the Yovel year - Rav said that the sale is valid but it immediately returns to the seller (and the buyer loses his money). Shmuel said that the sale is invalid (and the money must be returned).
מחלפא שיטתיה דרב תמן אמר קנה וכא הוא אמר לא קנה תמן ביובל מפורסם הוא ברם הכא מקח טעות הוא
Explanation: Rav's opinion has switched - there (Yovel) he said that the sale is valid and here (ox) he said that it is not valid. There, Yovel is well known; here it is invalid (as most people buy oxen for plowing).
מחלפא שיטתי' דשמואל תמן הוא אמר לא קנה וכא הוא אמר קנה לאיזה דבר מכרה לו לא לזריעה ברם הכא יכול הוא מימר ליה לשחיטה מכרתיו לך
Shmuel's opinion has switched, because there (Yovel) he said that the sale is invalid and here (ox) he said that it is valid. There, why did he sell the land to him? Wasn't it for planting? (And since the buyer cannot plant there, the sale is invalid.) Here, the seller could say that he sold him the ox to slaughter.
רב כב''ש ושמואל כב''ה רב כב''ש ושמואל כב''ה
Question: Rav (in the ox case) seems to be following Beis Shammai (in our Mishnah who prohibited selling a cow to plow) and Shmuel seems to be following Beis Hillel (who permit it)?
רב כב''ש ואפי' יסבור כב''ה לית אורחא משאת' תלתין יומין [דף מ עמוד ב (עוז והדר)] ויתין תלתלתי יומי לא מקח טעות ושמואל כב''ה ואפי' יסבור כב''ש לית אורחא דבר נשא מיכוס תורא רדייא
Answer: Rav could even follow Beis Hillel - doesn't a person who buys for slaughtering keep it for 30 days first; and since he won't be able to do this (because of its nature), it's an invalid sale. Shmuel could even follow Beis Shammai (who prohibited in Sheviis to sell a cow for plowing) - it's prohibited there since a person doesn't slaughter an ox that is intended to plow (but in the case of discovering that the ox habitually gores, the seller could claim that he sold it for slaughtering).
ר' אחא רבי תנחום בר חייא בשם ר' יוחנן השאיל לו סאתו ובא ומצאו מודד בה אינו זקוק לו כ''ש במשכירה לו:
(R. Acha/ R. Tanchum bar Chiya citing R. Yochanan): (The Mishnah taught (above 1(f)) that he may lend him a Se'ah measure, even if it's known that he has a threshing floor.) If he lent him his Se'ah measure and then came and discovered him measuring (produce for his storeroom - which is prohibited in Sheviis), he does not need to take back the measure. And this is certainly the case if he hired it out to him.