דיונים על הדף - שבועות ד
1. אברהם יוסף שווארץ שואל:

יל"ע למה בזבחים לר' יהודה המפגל דאית ליה לאו שאין בו מעשה לוקין עליו לוקין, ואמאי אינו ניתק ללאו דשרפה, לדעת הרמב"ם והחינוך [קמ"ג] שאף פיגול נכלל בעשה דשרפה.

2. הכולל משיב:

השריפה אינה מתקנת את מחשבת הפיגול, לא במציאות ולא בסמיכות הפסוקים כבגזל ואונס.

יוסי בן ארזה

3. אברהם יוסף שווארץ מוסיף:

תודה רבה על התשובות השוטפות.

בנוגע לשאלה זו מצאתי שעל מדוכה ישב הגרא"מ הורוביץ בהגהותיו לזבחים שם, והעלה דאין הכי נמי אין לוקין במחשבת פיגול

ובשיוערים מן בני מרן הגרי"ז זצוק"ל ביארו בשמו על פי יסוד מוסד ממרן הגר"ח הלוי שחלוק הלאו של פיגול מהלאו של נותר, דבנותר התורה אסרה עצם ההותרה - דהיינו לפסול אותו, משא"כ בפיגול התורה אסרה המחשבה, ואמרה שהקרבן נפסל [ובזה אמר הגר"ח ליישב דבתמורה אמרינן בדיבורא איתעביד מעשה, ולא בפיגול, שהתורה לא אסרה הפסלות, אלא עצם המחשבה]