More Discussions for this daf
1. ערפה 2. רש"י ד״ה פסול
 דיונים על הדף - זבחים סד
1. שמואל שואל:

זבחים ס״ד ע״ב

ערפה - פירש״י גובה הראש כו׳

יש לדקדק מדוע לא פירש כן לעיל אצל חטאת העוף? ועוד יש לדקדק מדוע פירש ערפה אחר שפירש ומבדיל, שלא כסדר המשנה?

שמואל דוד בערקאוויטש

לייקווד

2. הכולל משיב:

א) כתר"ה שליט"א כיון לקושית התוי"ט, וז"ל, וצ"ע דה"ל לפרש במשנה הקודמת, ועיין פ"א דחולין מ"ד, ע"כ. ועי' שושנים לדוד (מובא בליקוטים למטה) שביאר שי"ל שבמשנה לעיל אצל חטאת העוף רש"י לא היה צריך לפרש כי אצל חטאת העוף כתוב מפורש בתורה ממול ערפה, ולכן אין מקום לטעות כי מצינו שעורף הוא מה שאחורי הראש כמ"ש כי פנו אלי עורף ולא פנים (ירמיהו ב:כז), וא"כ בודאי מול עורף הוא למטה מול הרואה את העורף. משא"כ במשנה השניה אצל עולת העוף הרי בעולת העוף לא כתוב מפורש בתורה מול ערפה רק שילפינן עולה מחטאת דבעינן מול ערפה ומאחר שמצינו במשנה חולין פ"א מ"ד המולק מן העורף מליקתו כשרה, ע"כ, הרי שהתנא קורא למקום מליקה עורף ולא תנן להדיא מול עורף, ולכן יש מקום לטעות אצל עולת העוף שעורף כשר למליקה ולא אחורי ערפה. לכן רש"י היה צריך לפרש מה ההבדל בין ערפה למול ערפה כי ערפה הוא גובה הראש משא"כ מול ערפה הוא למטה לצד האגפים מול הרואה את העורף, וקמ"ל רש"י שלמטה לצד האגפים הוא המקום הכשר לשחיטה גם בעולת העוף אע"ג דלא כתיב ביה ממול ערפה להדיא בקרא וכתב שושנים לדוד שאולי זה גם כוונת התוי"ט שציין למתנ' חולין.

ב)לענ"ד מסתבר שצריך להפוך שני דיבורי המתחיל של רש"י וד"ה ערפה שייך לפני ד"ה ומבדיל וכן מצינו הרבה פעמים במסורת הש"ס ושאר הגהות שמהפכים דיבורי המתחיל של רש"י.

כל טוב

דוד בלום