לכבוד הרה"ג שליט"א שלום וברכה
א) שבת עג: היינו בורר היינו זורה היינו מרקד כו'
וברש"י להפריש אוכל מן הפסולת.
וצ"ע שהרי רש"י במתני' עג. כתב להפריש פסולת מתוך האוכל.
ובאמת בדף עד. יש דעות בגמרא לחלק בין אוכל מתוך פסולת או פסולת מתוך אוכל אבל יש לעיין מדוע רש"י שינה בלשונו.
החותם בכבוד רב, ומצפה לתשובתו,
דב"ש
ברש"י סוף עג: אינו מדבר על ההלכה אלא מתאר את תכלית המלאכות של זורה בורר ומרקד כי המטרה של כל מלאכות אלו היא לבחור מה שרוצים מן התערובת ממה שלא רוצים וזה נקרא אוכל מתוך פסולת, משא"כ רש"י במתנ' עג. מדבר על ההלכה דהיינו באיזה אופן אסור לכן כתב רש"י הבורר פסולת בידיו כי קיי"ל שאפילו אם בורר ביד מ"מ מכיון שבורר הפסולת בזה יש איסור. ובגמ' עד. מיירי בהלכה, לכן כתוב פסולת מתוך אוכל לא יברור כי בכה"ג יש איסור.
והנה אע"ג שתכלית המלאכה הוא להפריש האוכל מן הפסולת כמ"ש רש"י סוף עג:, מ"מ לפעמים יש היתר לעשות בצורה זו דהיינו אם עושה ביד וסמוך לסעודה כי זה נקרא דרך אכילה ולא דרך מלאכה, ואכילה הרי התירה התורה בשבת.
חודש טוב
דוד בלום