לכ' התלמידי חכמים הגדולים של כולל עיון הדף שליט"א
תוס' בבא בתרא פא. ד"ה ההוא שכתבו וז"ל ולרשב"א נראה דלא חשיבי בכורים מצוה תלויה בארץ דלא דמי לתרומה ומעשר וחלה, דהתם גוף הפירות מחוייבין בתרומה, דטבל נינהו ואסורין באכילה, ולכך חשובין הן תלוין בארץ, אבל בכורים אין החיוב תלוי בפירות אלא באדם, דאין נאסרין באכילה אע"פ שלא הפריש מהן בכורים, ודאי חובת הגוף נינהו.
ויש לתמוה דאף מעשר בהמה היא לכאורה חובת הגוף ואינו טובל, וכן תרומות ומעשרות וכהנה, צריכים ללמוד מקראי דטובלים, ובלאו קרא לא היו טובלים אף באף דהוי חובת הגוף, וכן לגבי מתנות בחולין קלב: כתבו התוס' דילפינן מתרומה ובאלו הכי לא היו טובלים
בברכת גמר חתימה טובה, ושיפוצו כל מעיינות הגדולות שלכם החוצה.
שלום מעשר בהמה נוהג בחו"ל (רק לרע"ק בבכורות נג נתמעט מהקרבה, אבל נאכל במומו לבעלים). ותרו"מ לולא שהיו טובלים אכן ייתכן שהיו חובות הגוף. כל טוב. יוסי בן ארזה
יוסי בן ארזה