נה: למה לי דכתב רחמנא שכבת זרע גבי שפחת חרופה גבי אשת איש וגבי סוטה,
יל"ע דלמזקנא שבכת זרע הכתובה לגבי סוטה ממעטת העראה מקרבן, אף דהויא ביאה לגבי שאר מילי, מכל מקום אימעיט מחיוב קרבן אשם ובעינן גמר ביאה, ואילו גבי סוטה ואשת איש פשיטא ליה להגמרא דאם נתרבה נשיקה או שלא כדרבה דמיקרי ביאה דלא נתמעט, ולא אמרינן דאתי קרא לומר דאף דלגבי שאר מילי חשיב סוטה מכל מקום נתמעט דאין איסור סוטה או אשת איש אלא ע"י ביאה מסוימת
אברהם יוסף שווארץ
שלום
שפחה חרופה יצאה לידון בדבר החדש, באשם, ולכן מסתבר יותר למעט העראה לגבי דין מחודש זה, משא"כ בשאר עריות ובסוטה, אין מסתבר למעט העראה בניגוד להקש דר' יונה.
יוסי בן ארזה
לא הבנתי,
כל פעם שמוזכר העראה מצינו דבר חדש, באשת איש חובת מיתת חנק - שלא מצינו בשאר עריות, שפחה חרופה - אשם תלוי, וסוטה איסור לבעלה,
ולכאורה בכולהו איכא למימר שלא נתחדשה אלא על ידי גמר ביאה.
הקישא דר' יונה כולל גם אשת איש, ובכלל זה גם סוטה, שמקנא לאשתו ממי שחייבים עליו. ולכן אין מסתבר להוציאם מכלל כל העריות שהערכה כגמר ביאה. שפחה חרופה אינה בכלל העריות ויצאה לדון בדין חדש של מלקות ואשם, ולכן אינה כלולה בהקשא דר' יונה.
יוסי בן ארזה