More Discussions for this daf
1. Adar Messengers 2. Emes and Sheker 3. Third of Tishrei (in Insights)
4. Megilas ta'anis 5. Elul Chaser or Malei 6. Tzom Gedalyah Day of Simchah
7. מוטב יתקנו כולא מועדות ויתקלקל ראש השנה
דיונים על הדף - ראש השנה יט

אברהם יוסף שווארץ שואל:

מוטב יתקנו כולא מועדות ויתקלקל ראש השנה

יש להקשות,

חדא וכי לא ידעו בבלאי דלא מטו ראש השנה באד"ו משום מתיא וירקיא?

ב, וכי לא עדיף שישתהי מתיא ולא יכשלו בני בבל ביאסור דאורייתא?

דף כא:

מתיב רב כהנא ובזמן שבית המקדש קיים יוצא על כולפ מפני תקנת קרבן,

יל"ע אף בלאו סיפא דהא מתניתא הרי בע"כ אינה משום מצוה לקדש על פי הראייה דא"כ מאי שנא ניסן ותשרי?

שווארץ

הכולל משיב:

שלום

ייש"כ על השאלות.

א) אולי י"ל דקושיא חדא מיתרצא בחברתה, שאמנם ברוב המקומות שהיו שם ב"ד או חכמים היו יכולים לדעת את החשבון של ירקיא ומתיא, אבל השלוחים היו צריכים לצאת כדי להודיע ליישובים שהיו שם פשוטי עם שאינם יודעים שמחללין על מתיא וירקיא או שאינם יודעים לחשב.

ומכיון שהחשש הוא רק ליחידים (והלא בלא"ה תמיד יש חשש זה למקומות נידחים או מרוחקים שהשלוחים אינם מגיעים אליהם), י"ל שזה נדחה מפני צורך הרבים דירקיא ומתיא, ואין חוששים למיעוט שנים ולמיעוט אנשים כאשר יש תקלה לכלל הציבור, ושמא יהיו כאלו מהעם שיבואו לחלל את השבת בשביל ירקיא ומתיא, לכן עדיף לתקן את התקנה לרבים.

ב) הריטב"א הקשה כן וכתב דאין הכי נמי אלא דעדיפא ליה להקשות מהמשנה המפורשת. וע' שפת אמת.

בברכה. יוסי בן ארזה