1)

TOSFOS DH Ki Pligi beshe'Amdah

תוספות ד"ה כי פליגי בשעמדה

(SUMMARY: Tosfos explains that we retract from the Nafka Minos given above.)

השתא הדר ביה ממאי דקאמרינן איכא בינייהו שנפחתו דופני הספינה וקופץ

(a)

Explanation: Now we retract from what we said that they argue about when the walls of the boat were decreased, and one who jumps [to another boat];

דהשתא לרבה נמי מהלך את כולה דמודה רבה לרבי זירא במהלכת

1.

Now, also Rabah permits to go [on the entire boat], for Rabah agrees about a moving boat.

וא''ת דהכא לית ליה לרבה אליבא דשמואל דמחיצות להבריח מים עשויות ובפרק כל גגות (לקמן דף צ.) קאמר שמואל בספינה אין מטלטלין בה אלא בד' אמות משום דמחיצות להבריח מים עשויות

(b)

Question: Here, Rabah does not hold according to Shmuel that Mechitzos [of a boat] are made to keep out water. Below (90a), Shmuel says that one may carry in a boat only within four Amos, because the Mechitzos are made to keep out water!

וי''ל דהתם ביתירות מבית סאתים ומטעם להבריח מים עשויות לא חשיבא כמוקפת לדירה

(c)

Answer #1: There, [they enclose] more than Beis Sa'atayim. The reason that they are made to keep out water is not considered like Mukaf l'Dirah (surrounded for the sake of residence);

והכא בפחות מבית סאתים דלא בעינן מוקפת לדירה

1.

Here, [they enclose] less than Beis Sa'atayim. We do not need Mukaf l'Dirah.

אי נמי הדר ביה כדאמרינן התם

(d)

Answer #2: [Shmuel] retracted (from what he said there), like we say there.

2)

TOSFOS DH Hai Ratzu Isura Hu

תוספות ד"ה האי רצו איסורא הוא

(SUMMARY: Tosfos explains how R. Zeira answers this.)

ורבי זירא לא חש לאותה קושיא ומפרש שרצו להחמיר על עצמן כשמעתייהו

(a)

Explanation #1: R. Zeira was not concerned for this question. He explains that [R. Yehoshua and R. Akiva] wanted to be stringent on themselves like their teaching.

אי נמי היה סובר ר' זירא דאין תחומין למעלה מעשרה ורצו משום שמא תהלך ברקק כדאמרינן בסמוך

(b)

Explanation #2: R. Zeira holds that Techumim do not apply above 10 [Tefachim]. They wanted [to be stringent] lest the boat go in shallow water (below 10), like we say below.

3)

TOSFOS DH Halachah k'R. Gamliel bi'Sefinah

תוספות ד"ה הלכה כרבן גמליאל בספינה

(SUMMARY: Tosfos rules that one may board a boat any day except for Shabbos.)

פסק רשב''ם דמותר ליכנס בספינה מבע''י בערב שבת אפילו שהספינה הולכת חוץ לתחום בשבת דספינה ממילא אזלא ואיהו לא מידי עביד

(a)

Opinion #1 (Rashbam): One may board a boat during the day on Erev Shabbos, even though the boat will leave the Techum on Shabbos, for the boat goes by itself, and [the passenger] does not do anything;

ובלבד שלא יצא חוץ לספינה והספינה כולה כארבע אמות

1.

This is only if he does not go outside the boat. The entire boat is like four Amos.

והא דתניא סוף פ''ק דשבת (דף יט.) אין מפליגין בספינה פחות משלשה ימים

(b)

Implied question: A Beraisa in Shabbos (19a) teaches that one may not embark on a boat less than three days before Shabbos!

אתיא כב''ש דלא שרו לעשות מלאכה בערב שבת אלא בכדי שיעשו מבעוד יום

(c)

Answer: That is like Beis Shamai, who permit Melachah on Erev Shabbos only if it will finish before Shabbos;

אבל לב''ה דשרו עם השמש אע''פ שהמלאכה נעשית בשבת שרי ליכנס

1.

However, according to Beis Hillel, who permit [starting Melachah] until sundown, even though the Melachah is done on Shabbos, one may embark.

ואע''ג דבההיא ברייתא פליגי רבי ורבן שמעון בן גמליאל

(d)

Implied question: In that Beraisa, Rebbi and R. Shimon ben Gamliel argue! (They were from Beis Hillel.)

אליבא דב''ש פליגי

(e)

Answer: They argue according to Beis Shamai.

וכן משמע בירושלמי דהך ברייתא כב''ש דקתני אין מפליגין לים הגדול לא בחמישי ולא בערב שבת ב''ש אומרים אפי' ברביעי וב''ה מתירין

(f)

Support: Also the Yerushalmi connotes that the Beraisa is like Beis Shamai, for it teaches "one may not embark to Yam ha'Gadol (the Mediterranean) on Thursday or Friday. Beis Shamai forbid even on Wednesday, and Beis Hillel permit;

משמע דשרי אפי' בערב שבת וקאי את''ק דאי אבית שמאי היינו ת''ק

i.

[Beis Hillel] permit even on Friday. They address the first Tana. If they addressed Beis Shamai, they are just like the first Tana!

ועוד פסק רשב''ם שאפי' בשבת שרי ליכנס כיון דלאו מידי קא עביד אך אין לו אלא ארבע אמות כיון דלא שבת באויר מחיצות מבעוד יום

(g)

Opinion #1 (cont.): The Rashbam permitted to enter the boat even on Shabbos, since he does not do anything. However, he has only four Amos, since he was not Shoves in the Mechitzos from before Shabbos.

ואע''ג דב''ה לא שרו אלא עם השמש אבל בשבת לא

1.

Implied question: Beis Hillel permit only before sundown, but not on Shabbos!

היינו משום דדמי לאמירה דנכרי שבות

2.

Answer: That is because it is like Amirah l'Nochri (telling a Nochri to do Melachah), which is Shevus (forbidden mid'Rabanan).

ואין נראה דבפרק תולין (שם דף קלט:) משמע דאסור גבי ההוא צורבא מרבנן דאזיל וניים במברא ועבר לאידך גיסא וסייר פירי ואמר למינם קא מיכוונא

(h)

Rebuttal #1: In Shabbos (139b) it connotes that it is forbidden, regarding the Chacham who went and slept on the ferry and it went to the other side, and oversaw his Peros, and said that he intended to sleep;

ושרי משום דהערמה דרבנן הוא וצורבא מרבנן לא אתי למיעבד לכתחילה

1.

It is permitted because it is a scheme about a mid'Rabanan law. A Chacham will not come to overtly transgress.

משמע דאסור לכתחילה ואפילו לתוך התחום מדאין מזכיר שם יציאתו חוץ לתחום

2.

Inference: It is forbidden l'Chatchilah even within the Techum, since it does not mention going outside the Techum;

ומשמע דסייר פירי לית בו איסורא דאפי' בשכר שרי כדאמרינן (שם ד' קנא.) שמור לי פירותי שבתחומך ואני אשמור פירותיך שבתחומי

3.

It connotes that there is no Isur to oversee Peros. It is permitted even for wages, like we say (151a) "guard my Peros in your Techum, and I will guard your Peros in my Techum." (The scheme was needed only to board the ferry.)

וטעם שאסור ליכנס בספינה אומר ריצב''א משום דדמי לשט בנהר ואסור גזירה שמא יעשה חבית של שייטין

(i)

Explanation #1 (Ritzva): The reason one may not enter a boat is because it resembles swimming in the river. It is forbidden due to a decree lest one make a swimmer's flotation barrel.

אי נמי שמא ינהיג הספינה והוי כמוליכה ארבע אמות בכרמלית

(j)

Explanation #2: [It is forbidden] lest he conduct the boat, and this is like taking it four Amos in Karmelis.

וריצב''א מדקדק נמי מירושלמי שהבאתי שאסור ליכנס בספינה בשבת מדלא קאמר ת''ק לא בשבת ולא בערב שבת דהוה משמע דב''ה מתירין אפילו בשבת כי היכי דנקט ולא בערב שבת משום ב''ה

(k)

Rebuttal #2 (of the Rashbam's Heter to enter a boat on Shabbos): The Yerushalmi that I brought connotes that one may not enter a boat on Shabbos, since the first Tana did not say "not on Shabbos, and not on Erev Shabbos", which is would connotes that Beis Hillel permit even on Shabbos, just like it mentioned "not on Erev Shabbos" due to Beis Hillel.

ואור''י דאותן בני אדם שמדליקין נרות בספינה בערב שבת ואוכלין שם וסומכין על כך להפליג בספינה בשבת לא שפיר עבדי דסוף סוף הם מפליגין בשבת

(l)

Remark (Ri): Those people who light Neros on a boat on Erev Shabbos and eat there and rely on this to go on a boat on Shabbos, they do improperly, for in any case they embark on Shabbos!

ומה שפירש רשב''ם שמי שנכנס בספינה בשבת אין לו אלא ארבע אמות

(m)

Opinion #1: The Rashbam explained that one who enters a boat on Shabbos has only four Amos.

אין נראה דקיימא לן כרב דאמר אפילו דיר וסהר דלא שבת באויר מחיצות הלכה כר''ג

(n)

Rebuttal (and Opinion #2): We hold like Rav, who said that even a Dir or Sahar, and he was not Shoves in [its] Mechitzos, the Halachah follows R. Gamliel;

מדפריך לקמן (ד' מד.) בפשיטות גבי נחמיה בן חנילאי פשיטא דבלא מלו גברי עסקינן דאי בדמלו מאי תיבעי והאמר רב הלכה כר''ג בדיר וסהר

1.

Source #1: Below (44a), we ask simply about Nechemyah ben Chanilai, surely he did not have enough people [to make Mechitzos from the Techum until where he was standing]. If he had enough people, Rav said that the Halachah follows R. Gamliel regarding a Dir or Sahar!

ולקמן (ד' מז:) נמי גבי הנהו דכרי דאתו למברכתא דחשבינן כל העיר כארבע אמות היינו כרב

2.

Source #2: Below (47b), regarding the rams that came to Mevarkesa, we considered the entire city like four Amos. This is like Rav.

אע''ג דרב חננאל פסיק כשמואל והביא ראיה מחנניה דאמר אמש הכריע (בן) אחי אבא כו'

(o)

Implied question: R. Chananel rules like Shmuel, and he brought a proof from Chananyah, who said "last night, my uncle (R. Yehoshua, decided that the Halachah follows R. Gamliel regarding a boatm and R. Akiva regarding a Dir and Sahar)"!

אין הלכה כן דהא אמרינן בשבת פרק כירה (ד' מ.) הכרעה דברייתא לאו הכרעה היא

(p)

Answer #1: The Halachah does not follow him, for we say in Shabbos (40a) that a Hachra'ah (mediating opinion, which we always follow) in a Beraisa is not a Hachra'ah.

1.

Note: There, R. Yochanan taught that the Halachah follows the Machri'a, and he explicitly ruled like R. Yehudah. He needed to rule explicitly, for one might have thought only in a Mishnah, but not in a Beraisa. Tosfos there explains "one might have thought [that the Klal, that the Halachah follows the Machri'a, is] only in a Mishnah, but not in a Beraisa." Normally, the Klal is even in a Beraisa, but there was a reason to think that the Beraisa there is an exception. Our Tosfos must explain "one might have thought [that the Halachah does not follow R. Yehudah, for the Halachah follows the Machri'a] only in a Mishnah, but not in a Beraisa."

ועוד דאחי אבא רבי יהושע והחולק אינו יכול להכריע

(q)

Answer #2: [Chananyah's] uncle, i.e. R. Yehoshua, was one of the parties who argued. He cannot be Machri'a.

וכן פסק רב אלפס דקיימא לן כרב באיסורי

(r)

Support: The Rif rules [like Rav], for the Halachah follows Rav [against Shmuel] in Isurim.

ועוד רצה רשב''ם להתיר ליכנס בקרון בשבת ונכרי מוליכו חוץ לתחום

(s)

Suggestion: The Rashbam wanted to permit to enter a wagon on Shabbos, and a Nochri will drive it outside the Techum.

וחזר בו משום שמא יפגעו בו ליסטים או שמא ישכח וירד ואין לו אלא ארבע אמות

(t)

Retraction: He retracted, for perhaps they will encounter bandits, or he will forget and descend [from the wagon], and he has only four Amos.

ואומר ר''י דאפילו ליכנס בו בערב שבת אסור דדוקא בספינה שרי ליכנס בערב שבת אבל הכא כיון דאפשר לו לירד אסור

(u)

Pesak (Ri): One may not enter even on Erev Shabbos [in order that he will go outside the Techum on Shabbos]. Only regarding a boat, one may enter on Erev Shabbos. Here (a wagon), since it is possible for him to descend, it is forbidden;

מיהו בספינה אין לו להחמיר אפילו נזדמן לו יבשה שיכול לירד לא פלוג רבנן בספינה

1.

However, regarding a boat, one need not be stringent, even if it he happens to encounter dry land and he could descend (and the reason why we are stringent about a wagon applies), Rabanan did not distinguish regarding a boat.

ועוד אם בהמה מנהיג בקרון פשיטא דאסור להשתמש בבעלי חיים שמא יחתוך זמורה:

(v)

Remark: Also, if an animal leads the wagon, obviously it is forbidden to use animals, lest he break a branch [to hit the animal to make it go].

43b----------------------------------------43b

4)

TOSFOS DH v'Asur Lishtos Yayin Kol Yemei ha'Chol

תוספות ד"ה ואסור לשתות יין כל ימי החול

(SUMMARY: Tosfos explains why elsewhere we are not concerned lest Mashi'ach come today.)

וא''ת מאי שנא דלא אסרינן כהן לשתות לעולם יין כדאמרינן בסנהדרין (ד' כב:) אבל מה אעשה שתקנתו קלקלתו פי' שעברו כמה שנים שלא נבנה הבית

(a)

Question: Why is the law different regarding a Kohen? We do not forbid him to drink wine forever [lest Mashi'ach come and he will need to serve in the Mikdash], like it says in Sanhedrin (22b) "what can I do? His Kilkul (what ruins the Kohen) is his Tikun." I.e. so many years have passed, and the Mikdash was not rebuilt (so we are not concerned lest it be built today);

ואמאי לא חיישינן לבן דוד כי הכא

1.

Why are we not concerned lest [Mashi'ach] ben David come, like we are here?

וי''ל דהתם ליכא איסורא דאפשר בכהן אחר או יישן מעט

(b)

Answer: There, there is no Isur. Another Kohen can [serve], or [this Kohen who drank] can sleep a little [and then he may serve];

אבל הכא אי אתי עובר על נזירותו

1.

However, here [if he drinks and Mashi'ach comes], he transgresses his Nezirus.

ובפ''ק דביצה (ד' ה:) נמי אמרינן חיישינן לשמא יבנה

(c)

Support: Also in Beitzah (5b) we say that [we forbid an egg laid on the first day of Rosh Hashanah even on the second day, for] we are concerned lest the Mikdash be rebuilt [and we will not accept testimony of Rosh Hashanah after Minchah, so there will be two days of Kedushah, and he will eat the egg b'Isur).

ור''ת מפרש ביום שבן דוד בא שראוי לבא והשתא לא קשיא מידי

(d)

Answer #2 (R. Tam): "The day that Ben David comes" means that it is proper for him to come. Now, it is not difficult at all.

וניחא נמי מה שמקשינן אמאי אסור והלא משיח בן יוסף יש לו לבא תחילה ועדיין לא בא

(e)

Support: This resolves what people ask "why is he forbidden? Mashi'ach ben Yosef must come first, and he did not come yet!"

אבל קשה האי דפריך בסמוך בחול נמי לשתרי דהא לא אתא אליהו מאתמול מ''מ היה ראוי לבא

(f)

Question: Below, we ask "also a weekday should be permitted, for Eliyahu did not come yesterday." Even so, it was proper [for Ben David] to come [today]!"

י''ל דלפי המסקנא פריך דמוקמינן דקאי בשבת וקנדר משום הכי פריך בחול לשתרי יום שנדר בו שאינו ראוי לבא באותו יום הואיל ולא אתא אליהו מאתמול

(g)

Answer: We ask according to the conclusion. We establish that he vowed on Shabbos. Therefore, we ask that [also] on a weekday, we should permit the day he vowed, for he is not proper to come that day, since Eliyahu did not come yesterday.

5)

TOSFOS DH d'Lo Asa Eliyahu b'Shabbos

תוספות ד"ה דלא אתא אליהו בשבת

(SUMMARY: Tosfos explains why we are not concerned that he came on Erev Shabbos.)

וא''ת ודלמא אתי בערב שבת ויבשר בשבת

(a)

Question: Perhaps [Eliyahu] came on Erev Shabbos, and he will announce [the coming of Mashi'ach] on Shabbos!

וי''ל דקרא הנה אנכי (כן צריך להגיה) שולח לכם את אליה הנביא לפני בא יום ה' משמע ביום שבא יבשר

(b)

Answer: "Hine Anochi Shole'ach Lachem Es Eliyahu ha'Navi Lifnei Vo Yom Hash-m" connotes that on the day he comes, he will announce.

6)

TOSFOS DH Hai Tana Sefukei Mesafka Lei

תוספות ד"ה האי תנא ספוקי מספקא ליה

(SUMMARY: Tosfos explains that also a Tana in Pesachim is unsure.)

וההיא דתניא (הגהת הב"ח) בפרק קמא דפסחים (ד' יג.) דקאמר לדבריך אף תלויות לא ישרפו שמא יבא אליהו ויטהרם

(a)

Citation (Pesachim 13a - Beraisa): [Chachamim say that when Erev Pesach is on Shabbos, we destroy Taluy (Safek Tamei) Chametz before Shabbos. R. Eliezer said] "according to you, we should not burn Taluy Terumah. Perhaps Eliyahu will come and tell us that it is really Tahor!"

איכא למימר נמי מספקא ליה

(b)

Explanation: We can say that also [R. Eliezer] is unsure [whether or not Techumim apply above 10. If they do not, Eliyahu could come on Shabbos].

1.

Note: Chaim l'Yisrael (45b) asks that Eliyahu comes to every Bris Milah! Perhaps then, he has the status of an angel, and is not bound by the law of Techumim, and similarly when he visits every Pesach Seder. Chachamim understood that when he comes to herald Mashi'ach, he will be like a person. ]

וההוא שמשיב כבר מובטח להם לישראל שאין אליהו בא בשבת ולא בערב שבת ולא בערב יו''ט

(c)

Implied question: [Why did the other] Tana answer "Yisrael are assured [through tradition] that Eliyahu will not come on Shabbos, Erev Shabbos or Erev Yom Tov"?

1.

Note: Our text here and there says only that he will not come on Erev Shabbos or Erev Yom Tov, due to toil. Since one may not toil on Shabbos for Yom Tov, he should be able to come on Shabbos (if Techumim do not apply above 10), even if it is Erev Yom Tov! The Tana who says to burn Teluyos before Shabbos, why is he sure that he will not come on Shabbos?)

נראה לי דהכי פירושו כי היכי דלא בא לא בערב שבת ולא בערב י''ט מפני הטורח של תקון סעודה הכי נמי בשבת קודם אכילה מפני טורח סעודת שבת

(d)

Answer: It seems to me that he means that just like [Eliyahu] will not come on Erev Shabbos or Erev Yom Tov, due to the toil of preparing the Seudah [of Shabbos or Yom Tov], likewise he will not come on Shabbos before the meal, due to the toil of the meal of Shabbos.

7)

TOSFOS DH Mutarin Atem she'Kevar Hayisi Mistakel bi'Shefoferes v'Chulei

תוספות ד"ה מותרין אתם שכבר הייתי מסתכל בשפופרת וכו'

(SUMMARY: Tosfos resolves this with R. Meir's opinion.)

אפילו לרבי מאיר דאמר לקמן מי שישב בדרך ועמד והרי הוא סמוך לעיר אם לא היתה כוונתו לכך לא יכנס

(a)

Implied question: This is unlike R. Meir, who says below (45a) that one who stopped on the road and got up [after dark] and found that he is close to (within the Techum of) a city, if he did not intend for this, he may not enter it!

הכא מתכוונים היו לשבות בעיר והיו סומכין על שפופרת של ר''ג

(b)

Answer: (It is even like R. Meir.) Here they intended to have Shevisah in the city. They relied on the tube of R. Gamliel.

8)

TOSFOS DH Yasiv Rav Nachman bar Yitzchak...

תוספות ד"ה יתיב רב נחמן בר יצחק...

(SUMMARY: Tosfos explains that Stam Rav Nachman is Rav Nachman bar Yakov.)

הכא משמע דרב נחמן בר יצחק לאו היינו רב נחמן סתם וכן בכמה מקומות ודלא

(a)

Explanation #1 - Inference: Here it connotes that Rav Nachman bar Yitzchak is not Stam Rav Nachman, and likewise in several places. This is unlike...

כפ''ה דסוף פרק כל הגט (גיטין ד' לא:) דקאמר רב נחמן בר יצחק אנא לא צריכנא להו פירוש לבי ריש גלותא ופ''ה התם משום דהוי חתנו של ריש גלותא

(b)

Explanation #2 (Rashi in Gitin 31b): Rav Nachman bar Yitzchak said "I do not need them", i.e. the household of the Reish Galusa. Rashi explained that this is because [Rav Nachman bar Yitzchak] was the son-in-law of the Reish Galusa.

דהא רב נחמן סתם הוי חתנו של ריש גלותא כדמוכח בהעור והרוטב (חולין ד' קכד.)

(c)

Rebuttal: Rav Nachman Stam was the son-in-law of the Reish Galusa, like is proven in Chulin (124a).

אלא הא דקאמר לא צריכנא משום דעשיר היה

1.

Rather, [Rav Nachman bar Yitzchak] said "I do not need them" because he was rich.

ורב נחמן סתם הוא רב נחמן בר יעקב דהא רב נחמן סתם היה חבירו דרב ששת ובירושלמי מוכח דרב נחמן בר יעקב היה חבירו דרב ששת

(d)

Explanation #1 (cont.): Rav Nachman Stam is Rav Nachman bar Yakov, for Rav Nachman Stam was the colleague of Rav Sheshes, and it is proven in the Yerushalmi that Rav Nachman bar Yakov was the colleague of Rav Sheshes.

וגם בשום מקום בש''ס אינו מזכיר בפירוש רב נחמן בר יעקב אלא אצל רב נחמן בר רב חסדא או רב נחמן בר יצחק

(e)

Support: In the Gemara, we find Rav Nachman bar Yakov mentioned explicitly (with his father's name) only [when he is mentioned along] with Rav Nachman bar Rav Chisda or Rav Nachman bar Yitzchak.

9)

TOSFOS DH v'Yasiv Rava veka'Miba'i Lei

תוספות ד"ה ויתיב רבא וקמבעיא ליה

(SUMMARY: Tosfos proves that Rava explained Rav Chisda's Safek.)

גרסינן ול''ג אמר ליה רב נחמן בר יצחק דהכא פשיטא ליה במחיצה של בני אדם שמה מחיצה

(a)

Assertion: This is the correct text. The text does not say "Rav Nachman bar Yitzchak said to him", for here it is obvious to him (the one who explained Rav Chisda's Safek) that a Mechitzah of people is valid;

ובתר הכי פריך רב נחמן בר יצחק לרבא מנפל דופנה דלא שמה מחיצה (כן הוא בדפוס ויניציה)

1.

Afterwards (44a) Rav Nachman bar Yitzchak challenges Rava from "if the wall [of a Sukah] fell [one may not stand up in its place a person." This shows that] it is not a Mechitzah!

10)

TOSFOS DH Ileima bid'Lo Malu Gavrei

תוספות ד"ה אילימא בדלא מלו גברי

(SUMMARY: Tosfos explains why he cannot use the men repeatedly.)

ואם תאמר כי לא מלו גברי נמי ילך אל מקום שהמחיצה מגעת ואחר כך יעשה היקף אחר עד שיגיע לתחום

(a)

Question: Also when there are not enough men, he should go as far as the Mechitzah reaches, and afterwards make another Hekef (wall of men), until he reaches the Techum!

ויש לומר כיון שכבר עשו פעם אחת ידעו שלדעת כן עשו ואסור מכאן ואילך כדמסיק בסמוך בשמעתין:

(b)

Answer: Since they already did so once, they will know that they do so for this intent (to permit him to return), and it is forbidden from now and onwards, like we conclude at the end of our Sugya (44b).

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF