WHEN A WALL DIVIDES CHATZEROS (Yerushalmi Perek 7 Halachah 2 Daf 46a)
[דף נ עמוד א (עוז והדר)] מתני' כותל שבין שתי חצירות גבוה עשרה ורחב ארבעה מערבין שנים ואין מערבין אחד
(Mishnah): If a wall between two Chatzeros is 10 Tefachim tall and four Tefachim thick, the Chatzeros can be Me'arev individually but not together;
היו בראשו פירות אלו עולין מיכן ואוכלין ואלו עולין מיכן ואוכלין [דף מו עמוד ב] ובלבד שלא יורידו למטן
If there are Peros on top of the wall, these (people from this Chatzer) may alight [on the wall] and eat them, and these may alight and eat them, but they may not take them down.
נפרץ הכותל עד עשרה אמות מערבין שנים ואם רצו מערבין אחד מפני שהוא כפתח
If the wall was breached up to 10 Amos, the Chatzeros can be Me'arev individually or together, for it is like an opening;
יותר מיכן מערבין אחד ואין מערבין שנים:
If it was breached more than 10 Amos, the Chatzeros can be Me'arev together but not individually.
גמ' ולמה לי רחב ארבעה ואפילו אינו רחב ארבעה.
(Gemara) Question: Why must we say that it is four thick? Even if it is not four thick (the Chatzeros can be Me'arev individually but not together)!
בגין מתניתא הדא דבתרה אלו עולין מיכן ואוכלין ואלו עולין מיכן ואוכלין
Answer: It is due to the Seifa - these may alight and eat them, and these may alight and eat them, but they may not take them down.
לא היה רחב ארבעה. רבי בא בשם רב אסור לכאן ולכאן רבי זעירא בשם רב מותר לכאן ולכאן
If it is not four thick - R. Ba citing Rav said that [the wall] is forbidden here and here (to both of them). R. Ze'ira citing Rav said that it is permitted here and here.
(מחלפה שיטתיה דרבי בא תמן אמר רבי בא רב יהודה בשם שמואל זרקה ונחה על ראשי מחיצות חייב וכא אמר הכין תמן את רואה אותה כילו מליאה עפר וצרורות והכא מה אית לך - שערי תורת ארץ ישראל מוחקו) תדע לך דמר רבי אחא רבי חיננא בשם רבי יוחנן זיזין וכתלים שהן גבוהין עשרה (ורחבין) [צ''ל ואין רחבין - קרבן העדה] ארבעה מותר לכאן ומותר לכאן ובלבד שלא יחליף.
Support (for R. Ze'ira - R. Acha citing R. Chinena citing R. Yochanan): Ledges and [protrusions from] walls that are 10 [Tefachim] tall and not four wide, they are permitted here [to transfer between them and Reshus ha'Yachid] and here [to transfer between them and Reshus ha'Rabim], as long as they do not transfer [between Reshus ha'Rabim and Reshus ha'Yachid via the ledge].
רבי (יוחנן) [צ''ל חנן - פני משה] בעי מחלפה שיטתיה דרבי בא תמן אמר רבי בא רב יהודה בשם שמואל זרקה ונחה על ראשי המחיצות חייב והכא הוא אמר הכין
Question (R. Chanan): R. Ba contradicts himself! There, R. Ba cited Rav Yehudah citing Shmuel to say that if one threw something [from Reshus ha'Rabim] and it landed on top of walls (that enclose four by four Tefachim), he is liable, and here he says so (that the top is forbidden to both of them, for it is Batel to them)?!
היך מה דאת אמר תמן את רואה אותו כילו מליאה עפר וצרורות אוף הכא כן.
Just like you say there, that you view (what is within the walls) as if it were full of earth and pebbles, also here so (you should consider the ledge like part of Reshus ha'Yachid)!
שמענו מחיצות ברשות (היחיד שמענו מחיצות ברשות הרבים) [צ''ל הרבים שמענו מחיצות ברשות היחיד - מיכל המים, - שערי תורת ארץ ישראל]
Answer: We heard [that R. Ba views it as if it were full] regarding walls in Reshus ha'Rabim. Did we hear [that he says so] about walls in Reshus ha'Yachid?! (We explained this like SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL.)