1)

MELACHAH FOR THE SAKE OF AVODAH (Yerushalmi Perek 10 Halachah 12 Daf 63b)

מתני' קושרין נימין במקדש אבל לא במדינה

(a)

(Mishnah): [On Shabbos] one may tie a string [of a harp that broke] in the Mikdash, but not outside the Mikdash;

אם בתחילה כאן וכאן אסור

(b)

[To tie it] the first time, here and here (even in the Mikdash) is forbidden.

חותכין יבלת במקדש אבל לא במדינה אם בכלי כאן וכאן אסור:

(c)

[On Shabbos] one may cut off a wart (it is a Mum until it is removed) in the Mikdash, but not outside the Mikdash. With a Kli, here and here is forbidden.

[דף סד עמוד א] [דף סט עמוד ב (עוז והדר)] גמ' א''ר יוסי בי ר' בון דרשב''א היא

(d)

(Gemara - R. Yosi bei R. Bun): Our Mishnah is like R. Shimon ben Elazar;

דתני רשב''א נימא שבכינור שנפסקה וקשרה היא אינה משמעת את הקול

1.

(Beraisa - R. Shimon ben Elazar): If a string of a harp snapped, and one tied it, it does not produce a sound!

אלא משלשל מלמעלן ועונב מלמטה.

2.

Rather, he lowers [the remnant of the string] from above and makes a bow [on the peg] below.

תני רשב''א אומר הכהנים והלוים וישראל וכלי שיר מעכבין את הקרבן:

(e)

(Beraisa - R. Shimon ben Elazar): Kohanim, Leviyim, Yisraelim and Klei Shir are Me'akev the Korban. (Therefore fixing a harp is Machshirei Avodah. He holds that Machshirim override Shabbos.)

חותכין יבלת במקדש אבל לא במדינה.

(f)

(Mishnah): One may cut off a wart in the Mikdash, but not outside the Mikdash.

תמן תנינן חתיכת יבלתו אין דוחין והכא את אמר הכין

(g)

Question: A Mishnah says that cutting off a wart [from Korban Pesach] is not Docheh [Shabbos] and here you say so [that it is Docheh]!

ר' סימון בשם רבי יהושע בן לוי בשם רבי פדת מפני קילקול פייסות

(h)

Answer #1 (R. Simon citing R. Yehoshua ben Levi citing R. Pedas): [Here it is Docheh] due to messing up the lottery. (If a Kohen merited an Avodah in the lottery, and we cannot cut his wart to be Machshir him, we will need to do another lottery - PNEI MOSHE.)

אמר רבי תת יוסי - פני משה] והן שהפיסו.

1.

(R. Yosi): This is [only] if they already made the lottery.

אמר רבן שמעון בן לקיש בשם לוי סיכייה (בין בנפרכת בין) [צ''ל כאן בנפרכת אכן - קרבן העדה] בשאינה נפרכת

(i)

Answer #2 (Reish Lakish citing Levi Sikiyah): Here (we permit) when [the wart] can be crushed [by hand]. Here (we forbid for Korban Pesach) when it cannot be crushed.

רבי שמעון בן יקים אמר כאן בלחה כאן ביבישה

(j)

Answer #3 (R. Shimon ben Yakim): Here (we forbid) when [the wart] is moist. Here (we permit) when it is dry.

ר' יוסי בן חנינא אמר כאן ביד כאן בכלי.

(k)

Answer #4 (R. Yosi ben Chanina): Here (we permit) cutting it by hand. Here (we forbid) through a Kli.

אתיא דרבי שמעון בן יקים כבר קפרא ודר' יוסי בן חנינא כר' יוחנן

(l)

Observation: R. Shimon ben Yakim holds like Bar Kapara, and R. Yosi ben Chanina holds like R. Yochanan;

דתני כל המקלקלין פטורין חוץ ממבעיר והעושה חבורה.

1.

(Beraisa): Everyone who ruins [on Shabbos] is exempt, except for one who burns or wounds;

בר קפרא אמר אפי' אינו צריך לדם אינו צריך לאפר

2.

(Bar Kapara): [One who burns or wounds is liable] even if he does not need the blood, and does not need the ashes;

א''ר יוחנן והוא שיהא צריך לדם או לאפר.

3.

(R. Yochanan): [He is liable] only if he needs the blood or ashes.

ר' אחא ר' חנינא בשם ר' יוחנן כאן וכאן בלחה אנן קיימין והוא שיהא צריך לדם:

(m)

Answer #5 (R. Acha citing R. Chanina citing R. Yochanan): Both here (our Mishnah) and here (Korban Pesach) we discuss when it is moist. [We forbid for Pesach] when he needs the blood. (Here he does not need it.)

2)

OTHER LENIENCISE IN THE MIKDASH (Yerushalmi Perek 10 Halachah 13 Daf 64a)

מתני' כהן שלקה באצבעו כורך עליו גמי במקדש אבל לא במדינה

(a)

(Mishnah): If a Kohen bruised his finger [on Shabbos], he wraps a soft reed over it in the Mikdash, but not outside the Mikdash.

אם להוציא דם כאן וכאן אסור

1.

If it is to squeeze out blood, here and here is forbidden.

בוזקין מלח על גבי הכבש בשביל שלא יחליק

(b)

We spread salt on the ramp [to the Mizbe'ach], lest Kohanim slip;

וממלין מבור הגולה בגלגל בשבת מבור הגדול ומבאר הקר ביום טוב:

(c)

We may use a Galgal (a wheel used to raise and lower a bucket on a rope) to draw water from Bor ha'Golah on Shabbos, and from the great pit and from Bor ha'Kar on Yom Tov. (The first two pits were in chambers surrounding the Azarah; the last was outside the Mikdash.)

[דף ע עמוד א (עוז והדר)] גמ' יהודה ברבי אמר לא שנו אלא גמי אבל בניגיון אסור מפני יתור בגדים

(d)

(Gemara - Yehudah b'Ribi): [He may wrap his finger] only with a soft reed, but a nice small belt is forbidden, for it is an extra garment.

סברין מימר יתור בגדים כחיסור בגדים.

1.

He holds that extra garments is like lacking garments (both disqualify Avodah in any place).

רבי יעקב בר אחא בשם רבי יסא (דר') [צ''ל כדר' - פני משה] חנינא

(e)

R. Yakov bar Acha citing R. Yosa [disagrees. He holds like] R. Chanina;

דא''ר חנינא בלבד שלא יחוץ בינו לבין בגד ולא בין בגד לבגד.

1.

(R. Chanina): [An extra garment does not disqualify] as long as it does not separate between [the Kohen] and a garment (of Bigdei Kehunah), or between garments [of Bigdei Kehunah].

על דעתיה דר' חנינה אי זהו יתור בגדים שתי כתנות שתי מצנפות שני מכנסים שני אבנטים.

(f)

According to R. Chanina, what is extra garments? It is two Kesonos, two Mitznafos, two Michnesayim or two Avnetim.

כהן שלקה באצבעו וכרך עליה אבנט כל שם אבנט פסול או אינו פסול אלא מלבוש.

(g)

Question: If a Kohen bruised his finger and wrapped an Avnet on it - does any Avnet disqualify, or does it disqualify only [what is worn] for a garment?

תני [דף סד עמוד ב] מעלין בדיובי (ומוסיפין) [צ''ל ומטיפין - פני משה] בערק לחולה בשבת.

(h)

(Beraisa): We may siphon [from barrel to barrel] through Diyuvi hollow reeds cut on an angle; once it starts flowing, it all flows by itself. We may cause water to drop from Arak (a Kli with many holes; when one exposes the top opening, water drops out of many place below) for a Choleh (sick person) on Shabbos;

1.

Note: HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA was unsure what is the Chidush of the first law. Perhaps it makes noise, or one might have thought that it is Uvda d'Chol (a weekday action).

מעלין בדיוביט משתמיחה מטיפין בערק אית דבעי מימר עוררה אית דבעי מימר קוקניתה.

2.

We may siphon through Diyuvi - [this is the Kli called] Mishtamichah. We may cause water to drop from Arak - some say that it is to wake [the Choleh], and some say that it is to help him to sleep.

חצר שירדו בה גשמים והיה בה בית אבל או בית משתה הרי זה נוטל את (האבן ומוריד) [צ''ל התבן ומרדד - פני מאיר, הגר''ח קניבסקי שליט''א] ובלבד שלא יעשה בשבת כדרך שעושה בחול.

(i)

A Chatzer in which rain fell, and there was a mourner's house or Simchah hall in it (and he does not want the guests to get dirty), he takes straw and spreads it on the ground, as long as he does not do like on a weekday. (PNEI MEIR)

תני אין ממלין בעדשה בשבת אם כחס על החבל או על המשיחה מתיר:

(j)

(Beraisa): We do not draw water with Adashah (a pan used in a big scale) on Shabbos. If he is concerned for the rope of string (lest it break if he uses the bucket and needs to draw many times), it is permitted (PNEI MOSHE).

ממלין מבור הגולה בגלגל בשבת מבור הגדול ומבור הקר ביום טוב.

(k)

(Mishnah): We may use a Galgal to draw water from Bor ha'Golah on Shabbos, and from the great pit and from Bor ha'Kar on Yom Tov.

מפני מה ממלין מבור הקר בגלגל ביום טוב.

(l)

Question: Why may we use a Galgal to draw water from Bor ha'Kar on Yom Tov?

אלא בשעה שעלו ישראל מן הגולה חנו על אותה הבאר והתנו עמהן נביאים שיהו ממלין מבור הקר בגלגל בי''ט.

(m)

Answer: When Yisrael ascended from Galus (Bavel), they camped around that well. Nevi'im among them stipulated that we may use a Galgal to draw water from Bor ha'Kar on Yom Tov.

לא כל הבארות הקר התירו אלא אותה הבאר שחנו עליה בלבד. (היך מה דאת אמר תמן מה שהותר הותר וכא מה שהותר הותר - קרבן העדה מוחקו)

1.

They did not permit all Be'eros ha'Kar (wells), only the well at which they camped.