הלכה א' (ו. - ז:)
ביכורים כתרומה: למיתה בידי שמים בטומאת הגוף [משמרת תרומותי (גם תרומת ידכם (טנא מידך)) ומתו בו], וזר משלם חומש, נכסי כהן [לך נתתים, לשדה יהושע למשחה לגדולה], עולה בק"א לפני הבאה\לר"ש בנתערב בחולין, נטילת ידים והערב שמש
כרת - מת מבן כ' עד נ' [אל תכריתו את שבט משפחת הקהתי העובדים עד גיל נ'; ימי שנותינו שבעים שנה וצא מהן כ' שאין עונשין (רח"ק - כורת חצי מכ' עד גבורות)], לבבלי נ' עד ס',
או פתאום עד ג' ימי חולי
או פתאום עד ג' ימי חולי
מיתה ביד שמים עד ס' [כמתי מדבר; תבוא בכל"ח אלי קבר] או עד ה' ימי חולי (יפה מראה)
זר בתרומה לר' יוחנן מיתה בידי שמים [ומתו בו וכו' וכל זר לא יאכל קדש],
לרב (וי"ג ר' זעירא) רק לאו [אני ה' מפסיק]
לרב (וי"ג ר' זעירא) רק לאו [אני ה' מפסיק]
נ"ב לשמואל, ע' שיבה, פ' זקנה, מכאן ואילך חיי צער; ע"י שחנה ריבתה בתפילתה קיצרה ימיו של שמואל; מיתת דרך ארץ אחרי ו' ימים, מיתה של חיבה בז', יותר - יסורים;
הקב"ה תלה לנבל ז' ימי אבלו של שמואל\עשי"ת
הקב"ה תלה לנבל ז' ימי אבלו של שמואל\עשי"ת
כהן טהור שאכל תרומה טמאה בעשה [יאכל מן הקדשים - הטהורים; הטמא והטהור יחדיו יאכלנו ולא בתרומה],
טמא שאכל טהור במיתה ולגי' רא"פ לר' יוחנן לבלאו,
טמא שאכל טמא בלאו (לגי' הגר"א במיתה), זר בחצי שיעור באיסור
מותר להדליק תרומה [למשחה - לסיכה והדלקה] טמאה [לא בערתי ממנו (מע"ש) בטמא]
ולא ביכורים ומע"ש
ולא ביכורים ומע"ש
מעשר שני א"צ נט"י, חוץ: לאוכלן לרבנן דר"מ לר' זעירא, אף ליגע לגמ', כשהידים תחלה (הכניס לבית המנוגע) לר"ש ב"א, על טהרת הקודש דנעשה שלישי לר' לעזר ב"ר צדוק
הלכה ב' (ז: - ט.)
לרבנן ביכורים אסורין לאונן ויש חיוב ביעור מן העולם ווידוי [בערתי הקודש (הנזכר לעיל) וכו' באוני ממנו (הנ"ל), ; בבלי - היקש ותרומת ידיך למע"ש] (משא"כ תרומה)
ור"ש חולק
לרבנן נאסרו גידולין ותערובת כל שהוא של מע"ש וביכורים שנכנסו לירושלים ויצאו (לרש"ס ורא"פ) \ לא יצאו (לר"ם) \ לא נכנסו ונתערבו בתרומה (לר"ש) [כדבר שיש לו מתירים] (ופודה המע"ש כפי זמן זרען)
ור"ש מתיר גידולין [כבר בטלו בזרעו כלה] וביכורים שנתערבו [העלו כשיעור שנפל (משא"כ מע"ש)]
מודו רבנן בגידולין לפני שנכנסו לירושלים [קשה להעלותו] (ור"ש חולק), ולרא"פ בחזרו ונכנסו [אין מתירין], ולר' ינאי בזרעו כלה
גידולי תרומה תרומה [י"ח דבר] ולא גידולי גידולין
לר' הילא וידוי על תרומה על הנותן [וגם נתתיו], על מע"ש וביכורים אף על המקבל
לר' זעירא אין וידוי על תרומה (או ביכורים לר"ש) בפנ"ע אלא אגב מעשרות
הלכה ג' (ט. - ט:)
הפרשת תרומה או מעשרות בשבלים קובע הגורן למעשרות משא"כ ביכורים
ביכורים חל במחובר [בארצם], ועושה כל שדהו ביכורים [כל ביכורי כל], וחייב באחריותם [תביא בית ה'], וטעונין שלמים [ג"ש שמחה] ושיר [טוב] ותנופה [ראב"י - ג"ש יד משלמים,
(ר"י - והנחתו)] ולינה גם בלי קרבן [ופנית בבוקר] משא"כ תרו"מ
(ר"י - והנחתו)] ולינה גם בלי קרבן [ופנית בבוקר] משא"כ תרו"מ
ביכורים ותרומת מעשר שלא מן המוקף ומן הטהור על הטמא משא"כ תרומה [אטו שלא מוקף]
הלכה ד' - ו' (ט: - י:)
אתרוג בתר חנטה לערלה רבעי ושביעית ולר"א למעשרות
לר"ג בתר לקיטה למעשרות [בבלי - צריך להשקות] וחנט בחמישית\שישית ונלקט בשביעית אינו הפקר ולחכמי בבל פטור ממעשרות, ולר' יוחנן חייב כשעת חנטה
ור"ע הסתפק אי כר"א או כר"ג והחמיר
לרבותינו שבאושא בתר לקיטה אף לשביעית
ור"ה שלו בט"ו בשבט
דם אדם הוא משקה ואינו אוכל ואין כרת על אכילתו
דם שרץ לוקה משום אכילת שרץ ולא כרת משום דם
כוי (לר' אלעזר עז וצבי, לרבנן מין בפנ"ע) ספק בהמה וחיה לחומרא
ולא ישחוט ביו"ט ובדיעבד לא יכסה דמו, וחֵלב נבלתו טמא מספק,
ואינו נלקח בכסף מע"ש [אינו ראוי לשלמים]
לת"ק חייב בזרוע לחיים וקיבה [מין בפנ"ע (בבלי - אם שה)] ור' אלעזר פוטר [המע"ה]
פדה פטר חמור בכוי ושה ומת אחד - המוציא מחבירו עליו הראיה
לר' לעזר חלבו באשם תלוי, לרב חכמים חולקין [א"א לברר]
נתן או הקדיש כל חייתו ובהמתו - לרבי אף כוי, וחכמים חולקין [דעתו על ודאי; ר"ם - המע"ה]
הריני נזיר ע"מ שכוי הוא\אינו חיה\בהמה - נזיר מספק