הלכה א' - ב' (י. - יא.)
שומר שנשבע - כפל לבעלים [חיים שנים ישלם - למקום שהקרן מהלך]
שילם או אמר הריני משלם - כפל לשומר [שנים ישלם - אם אינו ענין]
ולת"ק ישבע שאינו ברשותו, ור' יוסי חולק (רמב"ן ורשב"א),
לרא"ש במשלם כדי להפטר מגלגול שבועה - לת"ק כפל לבעלים, לר' יוסי לשומר
ולת"ק ישבע שאינו ברשותו, ור' יוסי חולק (רמב"ן ורשב"א),
לרא"ש במשלם כדי להפטר מגלגול שבועה - לת"ק כפל לבעלים, לר' יוסי לשומר
יש עדים שנגנבה באונס ושילם - כפל לבעלים [א"א למכור קנס],
עדים שנגנבה בפשיעתו - ספק למי הכפל או יחלוקו
שוכר שהשאיל ברשות ונאנס - לת"ק ישלם לשוכר, ואף בהשאיל לבעלים
לר' יוסי ישלם לבעלים [כיצד עושה סחורה בשל חבירו]
שוכר שהשאיל לבעלים ואכלוה - שלהם אכלו ופטורים [מהרא"פ - בפשיעה גם השוכר חייב להם]
אין שואל/שוכר רשאי להשאיל או להשכיר
הלכה ג' (יא. - יא:)
ספק מי גזל או מי הפקיד - נותן לכ"א לצאת י"ש,
וכשתובעין אותו או יש עדים שגזל אחד מהן - לר"ט יהא מונח (פ"מ - לרב חוץ מנשבע לשקר
שלא גזל (ומהרא"פ חולק), ולר' אילא חוץ מפקדון [הו"ל למידק]),
לר"ע יתן לכ"א (לר"ש בן אלעזר ה"ה בכ"מ דעבד איסורא)
שלא גזל (ומהרא"פ חולק), ולר' אילא חוץ מפקדון [הו"ל למידק]),
לר"ע יתן לכ"א (לר"ש בן אלעזר ה"ה בכ"מ דעבד איסורא)
נשבע לשקר והודה - תקנו שיכול להשיבו לשליח ב"ד
לר' יוחנן אף שמינוהו גזלן, לר"ש בן אלעזר ורב רק הנגזל
לר' יוחנן אף שמינוהו גזלן, לר"ש בן אלעזר ורב רק הנגזל
א' הפקיד מנה וא' מאתים - לרבנן מנה שלישי יהא מונח,
לר' יוסי הכל יהא מונח [מה הפסיד רמאי]
לר' יוסי הכל יהא מונח [מה הפסיד רמאי]
הלכה ד' - ה' (יא: - יב.)
פירות המפקיד אבודין או חמץ לפני שנאסר - לת"ק לא יגע,
לרשב"ג ולהל' מוכרן בפני ב"ד [משיב אבידה, שלא יאבדן הוא]
לרשב"ג ולהל' מוכרן בפני ב"ד [משיב אבידה, שלא יאבדן הוא]
עירב פירות המפקיד בפירותיו
לת"ק יפחות כדי חסרונן לפי המדה והזמן [עכברים קוראים לחבריהם; מאבדין ומפזרין הרבה]
לר' יוחנן בן נורי רק לכור א'
לר"י י' כורין מותירות בימות הגשמים כנגד חסרון העכברים
יין נבלע בקנקן שתות לת"ק, חומש לר"י
שמן %1/21 שמרים באינו מזוקק, %1/21 נבלע בקנקן חדש
לר"י הלוקח שמן מזוקק מקבל עליו חסרון שמרים, לחכמים רק בלוקח סתם
הלכה ו' - ז' (יב. - יג.)
ש"ח שלקחה לצורכו שלו ונשברה מידו חייב
נשברה משהניחה -
בלא יחדו מקום פטור [החזרתו ברשות (מהרא"פ - לא כלה שמירתו והוא יודע בחזירתו)]
ביחדו מקום חייב בהניחו במקום אחר, ולר"ע דכלתה שמירתו חייב אפי' הניחו במקומו
אא"כ הודיע לבעלים שהחזירה
בלא יחדו מקום פטור [החזרתו ברשות (מהרא"פ - לא כלה שמירתו והוא יודע בחזירתו)]
ביחדו מקום חייב בהניחו במקום אחר, ולר"ע דכלתה שמירתו חייב אפי' הניחו במקומו
אא"כ הודיע לבעלים שהחזירה
לא יפיל מעות צרורין לאחוריו [וצרת הכסף בידך],
ולא יתן לבנו קטן אא"כ הפקיד בשוק (מהרא"פ - תכשיטין [לא חשו הבעלים לשמירה מעולה], רח"ק - כלים גדולים [שאין הדרך שישאם]),
ולא יתן בגגו, ולא במקום שנותן את שלו אם אינו ראוי לשמירה
הלכה ח' - ט' (יג. - יג:)
מפקיד מעות - שולחני וחנוני לר"י (ולא לר"מ) ישתמש בהן אא"כ צרורין, וספק אם אף בלי חותם
שבח גזילה (גיזה וולדות) - לב"ש לנגזל, לב"ה כשעת הוצאה מבעלים,
לר"ע ולהל' כשעת התביעה בב"ד
לר"ע ולהל' כשעת התביעה בב"ד
כשיש עדים כמה שוה כששלח יד לכו"ע משלם כההוא שעתא [רידב"ז - זהו יום אשמתו]
לגי' מהרא"פ כשאין עדים לכו"ע משלם כשעת התביעה
שליחות יד לחיוב אונסין - לב"ש בדיבור [על כל דבר פשע]
לב"ה במעשה קנין - לר' יוסי בן נהוראי במשיכה,
לר' אושעיא בש"ש אף בהניח עליו מקלו ותרמילו [כפל פסוקי שליחות יד]
לר' אושעיא בש"ש אף בהניח עליו מקלו ותרמילו [כפל פסוקי שליחות יד]
וספק אם צריכה חסרון (ב' פי' ברח"ק לר' אושעיא שחייב בהחמיצה יין מחמת טלטול)
ולר' לעזר בש"ח צריכה חסרון
ולר' לעזר בש"ח צריכה חסרון
החזירה למקום אחר - למ"ד א"צ חסרון פטור מאונסין [חזר בו], למ"ד צריכה חסרון חייב,
החזירה למקומו לכו"ע חייב [השיב הגזילה]
החזירה למקומו לכו"ע חייב [השיב הגזילה]
שומר שכר חייב אגניבה ממקום שמור [אומרים שאילו היה שם היה מציל]