הלכה א' (א. - ב.)
פירות שאינן חשובן (קלין) פטורין מדמאי [ר' יוחנן - רוב הפקר (ואפי' בודאי לא מעושר); ר"ל - לא נחשדו]
מח' ר' יוחנן ור"ל במחצה משמרין ומחצה לא [רח"ק - לר' יוחנן ספק בזה"ז לקולא, לר"ל ע"ה מעשרן]
במקום שספק אם רוב משמרין (לרח"ק בקלין, דלא כגר"א) - ברוב גוים פטור ממעשר, רוב ישראל חייב,
לגי' בגמ' ורא"פ להיפך
לגי' בגמ' ורא"פ להיפך
בספק מי הרוב - לר' יוחנן פטור, לר"ל חייב
תאנים המקדימות להבשיל - לברייתא פטורות כשאין מספיק להושיב שומר, לר' ליעזר חייבות [בחזקת משתמרות]
במאחרות - פטורות [יאוש] אא"כ משמר שדהו (אף מפני ירק אחר) ומקפיד (ולרבי פטור [נתייאשו ובטלה דעתו])
נובלות (לר' מנא אף שהבשילו, לר' חנינא לא) מעורבות בתמרים
לר' יוסי בר"י חייבות [חשיב; לר' חנינא מחובר לחיוב מעשרות]
לחכמים הבשילו חייבות אף בפנ"ע, לא הבשילו פטורות אף מעורבות
ר"י - חומץ מתמד בזה"ז חייב במעשר אף ביצא כדי מדתו [חרצנים חשובות ולא הפקר]
משא"כ חומץ מיהודה בזמן המקדש
הלכה ב' (ב: - ג:)
מע"ש (ולר' אימי אף תרומת מעשר, ור"ז חולק [שלא יזלזל]) של דמאי:
אין חומש [לר"ז - כדי שיפריש] (לר' אמי ר"מ מחמיר [דרבנן בדאו']), אין ביעור,
מותר לאונן (ולא בספק טבל; ולא בטומאה [גזרו במצוי]), מוציאו מירושלים,
א"צ לחשוש על איבוד מיעוטו (עד כגרוגרת, ולדב"ר ינאי בפרוסה פחות מכביצה (ור"ש בן יהוצדק חולק)), נותן לע"ה - לר"ם ויאכל כנגדו בקדושת מע"ש,
מחלל אף נחושת\כסף על נחושת, נחושת על פירות חוץ לירושלים ולר"מ אף חוזר ופדאן
מותר להשאיר תרומה רחוק מהעיר, חוץ מדבר מועט במקום חיות [השבת אבידה] משא"כ דמאי
ספק אם מותר להפריש מועט על מנת לאבדו
הלכה ג' (ג: - ה.)
פטורים מדמאי - הלוקח שלא לאכילת (או סיכה) אדם (אא"כ נמלך לאכילה),
מכזיב ולהלן, קנה תערובת דמאי
מכזיב ולהלן, קנה תערובת דמאי
אין זורעין טבל ובדיעבד פטור מלעשר [אבד] אא"כ דרכו להתלקט ולא צמח
ר' זעירא טעה ואכל תאנים לא מתוקנים, ר' פנחס בן יאיר: חמורו מחמיר על עצמו, זרע שעורים
לנפקד, מופתים, רבי נזכה לשבוע ממנו בעוה"ב; ר' חנינא בן דוסא ור"ט ניצלו מאכילת איסור
לנפקד, מופתים, רבי נזכה לשבוע ממנו בעוה"ב; ר' חנינא בן דוסא ור"ט ניצלו מאכילת איסור
הקונה קילור ומלוגמא עם תערובת טבל ודאי פטור [כבר בטל היין\הקמח שבו]
משא"כ בתעורבת יין נסך [ולא ידבק בידך מאומה]
משא"כ בתעורבת יין נסך [ולא ידבק בידך מאומה]
תבואה מאוצרות הקרובים לא"י ומחמרים רחוקים - חייב בדמאי (לר"ם ופ"מ חמור יחידי פטור, לגי' גר"א ותוספתא ורח"ק חייב), אא"כ הגיע דרך כזיב
חלה ומדומע (לר' יוחנן אפי' ע"י חבר) ולקוח פירות ע"ה מכסף מע"ש (לרח"ק ספק אם אף של דמאי) ושירי מנחות פטורין [לר' יוחנן לא גזרו, לר' הושעיא אימת קדשים עליו ומתקן]
ואם קרא שם - חל [לר' הושעיא יש שאין לו אימה] חוץ מלקוח ממע"ש לר"מ ושיירי מנחות (מח' ר' לעזר ור' יוחנן אם אף לר"י) [ממון גבוה]
תערובת תרומה שנתבטלה בק' - לר' יוחנן חייבת, לר' הושעיא פטורה, לרמב"ן איפוך
שמן פילייטון לב"ש חייב בדמאי
ולב"ה פטור [ר"ש - תערובת, פ"מ ורח"ק - לא לאכילה] חוץ משמן ורד [פ"מ ורח"ק - לסיכה]
הלכה ד' (ה: - ו.)
בדמאי מערבין, מברכין על אכילתו, מפריש ערום [אין ברכה], בין השמשות ערב שבת,
הקדים מע"ש למעשר ראשון (מח' לכתחלה), מתוודה וידוי מעשר
הקדים מע"ש למעשר ראשון (מח' לכתחלה), מתוודה וידוי מעשר
פירות מע"ש על מעות מברך על פדיון מע"ש, מעות על פירות מברך על חילול מע"ש
מותר לקבוע מעשר ראשון על מע"ש של דמאי שנפדה