הלכה א' - ב' (יט: - כא:)
הלוקח דמאי מנחתום מפריש תרומת מעשר וחלה וקובע מקום למע"ר ומע"ש
חלה פטורה מדמאי - חוץ מלב"ש בראויה לאכילה (נילושה בטהרה ולא קיבל חברות למעשרות)
לר"א בן יהודה איש ברתותא נילושה במי פירות חייבת בחלה, לרבנן פטורה
לר' יונה בשם ר' זעירא אין בל תאחר בסדר הפרשת חלה, ור' יוסי חולק (לגר"א לפני מע"ר, לרח"ק אחרי מע"ש)
ר' מתניה - חלה אחרי מע"ר [קדמה חיובו בגורן וכתיב בו ראשית (תרומת מעשר)] לפני מע"ש [אין ראשית] (לרידב"ז מדרבנן)
תרומה (שהפריש מעיסה) חייבת בחלה, וחלה חייבת בתרומה
המפריש ודאי יקח 3% (5% עם חלה מנחתום) ויקבע מקום התרומת מעשר (וחלה) כחולין טבל לפני קביעת שם תרומה
לר' יונתן מברך ה' ברכות (תרומה, מע"ר, תרו"מ, חלה, מע"ש), לתני ר' חייא בברכה אחת
לר' יוסי (גי' הגר"א) ואבא אלעזר בן גמלא (בבלי) ישראל יכול להפריש תרומת מעשר [הוקש לתרומה]
ר' יוסי - המרבה או ממעט מעשר כדי שהדעת טועה -
תנאי ב"ד לתקן ומע"ר סמוך לכל עוקץ ומשם תרומת מעשר [מעשר מן המעשר]
ותנאי ב"ד לפדות שאר מע"ש, לגר"א ר' יוסי בדלא אפשר, לרא"פ משנתינו חולק
הלכה ג' - ז' (כא: - כג.)
לר"מ הלוקח מנחתום מעשר מזה על זה מ"מ [תולין שקנה מאדם אחד] עד ל' יום
לר"י מעשר רק חמה על חמה אפי' ב' דפוסים (תוס' ב"מ - או מאותו דפוס) ולגמ' ה"ה חלה [לרא"פ יש ימים שעושה בטהרה ומפריש ויש בטומאה טבל, לרח"ק פלטר לוקח כל יום מנחתום אחר], ולר' יודן חלה מזה ומזה
לר"ש מעשר רק מאותו דפוס [נחתום לוקח מב' ע"ה], אבל חלה מזה על זה [לגר"א - פלטר לוקח מנחתום אחד]
לר"מ הלוקח מפלטר מעשר מכל דפוס [דפוס לכל נחתום]
לר"י של היום מזה על זה [מנחתום אחד] חוץ מהלוקח ממנפול [קונה מכמה נחתומים - כשיש יותר נחתומים מפלטרים (אא"כ הדפוסים מוכיחים), וספק ביותר פלטרים מנחומים]
עני והלוקח ממנו מעשר מכל אחד אא"כ בלל חתיכות עד כזית, ולר' זעירא בדמאי התירו עד כדי גרוגרת
כשמקבל העני מתנות מרובה ומועטת - מחלקים כפי גודל המועטת (לר"ש בולל, לר"ם לא) ומפריש מכל חלק [הקילו בדמאי]
לר"ם קמצנים לא מעשרים
הלוקח פעם שניה מסיטון מאותו קופה ומין - לא יעשר זה על זה
וכן הלוקח (ר"ם - פעם שנייה) מבעה"ב שמוכר בשוק מגנות אחרות בלי אחריות לעשר
(וספק לר"מ אי מעשר מכל קלח [אגודות ניתרות ומתערבין])
וכן הלוקח (ר"ם - פעם שנייה) מבעה"ב שמוכר בשוק מגנות אחרות בלי אחריות לעשר
(וספק לר"מ אי מעשר מכל קלח [אגודות ניתרות ומתערבין])
אא"כ אמר שהן משל אחד (אפי' משביח מקחו) או שמכיר שבא מאותה חבית (ואין חשש ששפך מאחרת)
מעשרין טבל על טבל ממקום אחר
מוכרין טבל רק לחבר ולצורך (להפריש על עירוב טבל וחולין שלו\של ע"ה)
הלכה ח' (כג. - כד:)
לר"מ ור"ט אין קנין הגוף לגוי בא"י [הוקש אחוזה לעבדים; (לא תמכר לצמיתות)] אלא לפירות,
לר"ש ור"י ולהל' יש קנין [לא תמכר לצמיתות - מהני]
ריב"ל - הלוקח מגוי פירות תלושין (לרח"ק מירוח גוי) מפריש והן שלו [כי תקחו מאת בנ"י (רח"ק -
מכח גוי)], מחוברין (רח"ק - מירוח ישראל) מפריש מדרבנן [כר"ש] (לר"ש ורש"ס מדאו') ויתן
ריב"ל - מעשר בלי רשות מבעלים: טבל שנתערב בחולין, קנה מגוי, גר"א - תרומת חו"ל
לר"א אין מעשרין משל כותי על של כותי [מיעוטן מעשרין אף למכור]
עישר מאינו נקוב על נקוב - תרומה ויחזור ויתרום מהנקוב [כספק]
וכן מדמאי על ודאי\דמאי (והתרומה פטור מדמאי [הקילו]),
וכן מדמאי על ודאי\דמאי (והתרומה פטור מדמאי [הקילו]),
נקוב על אינו נקוב או מודאי על דמאי - יעשר התרומה