הלכה א - ב' (כו: - כח:)
הוציאו מתחומו לאנסו יש לו ולכליו תחום ד"א מרובעות [שבו איש תחתיו (גופו עם פישוט ידים)]
(ר"י (הלכה ה') - משבירר ד"א לאיזה צד אינו חוזר)
ולר"ג וראב"ע כל היקף מחיצתו (אא"כ שמוהו בפתח - אסור בפנים [שלא יטלטל בכולו]),
ור' יהושע ור"ע חולקין
ויפנה בקרן זוית ויתפלל בקרן זוית שכנגדו
(ר"י (הלכה ה') - משבירר ד"א לאיזה צד אינו חוזר)
ולר"ג וראב"ע כל היקף מחיצתו (אא"כ שמוהו בפתח - אסור בפנים [שלא יטלטל בכולו]),
ור' יהושע ור"ע חולקין
ויפנה בקרן זוית ויתפלל בקרן זוית שכנגדו
הל' כר"ג וראב"ע בשָבת בספינה [חברייא - מחיצותיה עמה; ר' זעירא - במהלכת לא קנה ד"א] וכר' יהושע ור"ע כשנתנוהו בדיר וסהר
החזירוהו לאונסו (לת"ק דר' נחמיה אף במזיד) יש לו אלפיים [אל יצא איש ממקומו - ג"ש לערי מקלט]
הוציאו פירות לא יאכל - לת"ק במזיד, לר' נחמיה אף בשוגג אא"כ חזרו בשוגג
הקיפוה גוים בשבת או נתנוהו בדיר שחציו חוץ לתחום - תחומו כמקודם
טלטול כלי בתוכו - לרב חונה ד"א, לחייה בר רב אלפיים, רב אבונא בשם חייה בר רב ד' אלפים (כרגלי בעליו) ע"י זריקה (אף לר"ג וראב"ע החמירו על מי שיש לו אלפיים)
לר"ג היקף מחיצתו לאו כד"א בנמוכה מי"ט, יותר מבית סאתים (אא"כ הוקף לדירה),
פירצה י' אמות, פירצה כנגד פירצה
פירצה י' אמות, פירצה כנגד פירצה
הלכה ג' - ו' (כח. - כט.)
יצא מתחומו ברשות (לפ"מ - אפי' במזיד ונזדמן לו להציל) יש לו אלפיים, וחוזר לתחומו אם היה
תוך ד"א (ק"ע ופ"מ) \ אלפיים פחות ד"א (רח"ק) לרב חונה, אלפיים לרב אדא בר אחוה ור"ל
באו גוים לעיירה הסמוכה לגבול לגזול \ למובלעות להרוג - יוצאים בכלי זיין ומחזירן לביתם
עמד בדרך סמוך לעיר - לר"י ולר"ט שביתתו בעיר בלי כוונה, לר"מ במקומו
ישן בין השמשות בדרך - לר' יוחנן בן נורי יש לו אלפיים לכל רוח, לר"י ד"א, לר' אלעזר ב' אמות
היה ער ושתק - לכו"ע יש (י"ג אין) לו אלפיים
גר שטבל בשבת - לק"ע יש לו אלפיים, לפ"מ ספק
הלכה ז' - י' (כט. - ל:)
בא בדרך יכול לסיים מקום ד"א שביתתו תוך אלפיים או למסור שביתתו למי שמכיר
אלפיים אמות עגולות לר' חנניה בן אנטיגנס, מרובעות לחכמים
לר"מ רק עני והבא בדרך מערב ברגליו [עיקר עירוב בככר], לר"י אף עשיר [עיקר עירוב ברגליו שילך לשם לבין השמשות]
שליח לערב לבני העיר שיצא מעירו ומסרו לחבירו ולא עירב עבורו -
לר"י לפי' ראשון שביתתו בביתו, לפי' שני בסוף התחום, לר"מ חמר גמל
יצא או החשיך חוץ לתחום - לת"ק לא יכנס,
לר"א עד ב' אמות יכנס [הבלעת תחומין], לר"ש עד ט"ו אמה [טועי המדידה]
לר"א עד ב' אמות יכנס [הבלעת תחומין], לר"ש עד ט"ו אמה [טועי המדידה]