הלכה א' (י: - יב.)
משקלקלו המינים (שכרו עדים שעצרת תפול אחר השבת) התקינו שמקבלים עדות החודש כל השנה רק ממכירין, ודי בעד אחד [הם אמרו והם אמרו] ואף לבא בשבת אפי' מספק
עד הראשון לא יכול להעיד על כשרות עד השני [כל העדות מתקיימת בעד אחד]
אפי' כולם מכירים חתימת עד אחד, הוא אינו מעיד על חתימת השני [כל העדות בעד אחד]
עד אחד או נשים נאמנים שהאיר השחר וחשך היום [עבידא לגלויי] וכן למול בשבת
משקלקלו הכותים (משואות אף למחר) ביטל רבי משואות (חוץ מטבריה) שהשיאו ליל ל"א (ואולי ליל ל"ב) [אטו ר"ה] להודיע שנתקדש בזמנו והתקינו שלוחין
רבי התיר נאמנות רוצח ועד מפי עד שקידשו החודש [עבידא לגלויי]
ושלוחין יוצאין ליל יום ל' כשנראה בעליל
משואות בצפת רק כדי להודיע לב"ד שבטבריה שנתקדש
אין משואות לחודש מעובר [אטו ר"ה בערב שבת]
הלכה ב' (יב.)
מוליך ומביא מעלה ומוריד משואות [שלא יחשבו שהוא כוכב]
מבית בלתין רואים בבל, ובני בבל עלו לגגם עם אבוקות
הלכה ג' (יב.)
עדים שהגיעו בשבת - בראשונה לא זזו חוץ לד' אמות, חזרו והתירו תוך החצר,
ור"ג הזקן התירו כאנשי העיר וה"ה הבא ליילד, להציל , למול (לר"א דמכשירין דוחין שבת)
הלכה ד' (יב: - יג.)
בודקין העדים באיזה צד פגימת הלבנה, מקומה, רחבה (כשעורה)
שואלין שאר זוגות ראשי דברים [שיהו רגילין לבא]
עושה שלום במרומיו: חמה לא ראתה פגימתה של לבנה, רקיע של מים וכוכבים של אש דרים זה עם זה, מלאך חציו מים וחציו אש, פני מזל אל שלמטה ממנו;
קפ"ב חלונות ברקיע במזרח ומערב לכניסת החמה ואחד באמצע שממנו יצא מתחילת מעשה בראשית; מה שחמה מהלכת בי"ב חודש הלבנה מהלכת בל' יום
אין מעידין על לבנה דרך עששית, מים, ענן
בטבת הלבנה לצפונה של חמה ובתמוז לדרומה
עֵד שהיה גובה מרדע א' מצטרף עם המעיד ב' מרדעים כשאחד עמד במקום גבוה ואחד נמוך
הלכה ה' (יג. - יג:)
לת"ק מקדשין אף חודש מעובר, ור"א ב"ר צדוק חולק [כבר קידשוהו ב"ד של מעלה]
לרשב"י מקיימין ר"ח ולא מקדשים אף בזמנו [וקדשתם את שנת החמשים - שנים ולא חדשים]
לקידוש החודש מתחילין מן הגדול, לעיבור השנה מן הצד (קטן) [שיכולים לחלוק - דתלוי בשיקול הדעת]
נכנסין לדון לעיבור לפי סדר מינוי, לבית הוועד לפי הבקי
רב כהנא האריך בתפלתו [מבית עלי דמתכפר בתפלה] והתפלל עליו ר' חייה ברבא שיאריך ימים; ר"ל הקפיד על זקן שנכנס לפניו מחשש קיום קללה
מעברין השנה ע"פ ג' רועי בקר כשכ"א מסכים לטעם חבירו [= מטעם אחד] והסכים ב"ד עמהן
הלכה ו' (יג: - יד.)
עדים שראו לבנה הישנה שחרית והחדשה ערבית לר' יוחנן בן נורי עדי שקר [הנולד לא נראה לשש שעות ועוד י"ח שעות שהישנה מתכסה], לר"ג כשרים [פעמים בא בקצרה]
עדים שראו ליל ל', ולא ראינוה ליל ל"א - לר' דוסא בן ארכינס ור' יהושע עדי שקר,
לר"ג כשרים [פיהמ"ש לרמב"ם - מסתמא נתכסה בעבים]
לר"ג כשרים [פיהמ"ש לרמב"ם - מסתמא נתכסה בעבים]
הלכה ז' (יד.)
החודש מקודש ע"י ב"ד אפי' בלי עדים ואפי' מוטעים ע"י עדי שקר [אשר תקראו אותם]
ר"ג שלח ר"ע לר' יהושע לבא ביו"כ לחשבונו
הלכה ח' (יד. - יד:)
כל ב"ד חשוב כב"ד של משה [לא נתפרשו שמות הזקנים - ואולי חשיב כמוהן]
ב"ד של גדעון יפתח ושמשון שקולין כנגד משה אהרן ושמואל;
אלופינו מסובלים - מח' אם הגדולים סובלים הקטנים או להיפך
מונה ר"ח משקיעת החמה שלפני ראיית הלבנה [ויסעו מרעמסס וכו' בט"ו לחודש (אחרי י"ד שקיעות); והיו - ע"י שמש וירח - לאותות ולמועדים; החודש הזה לכם - כל היום (ויהי ערב ויהי בוקר)]