הלכה א' - ד' (א. - ב:)
אין חורשין ערב שביעית לצורך פירות שביעית (לשדה אילן לב"ש משמזקת פירות ששית ולב"ה מעצרת, ולשדה לבן מפסח)
אין קוצרין כדרכו פירות שביעית במוצאי שביעית [בחריש ובקציר תשבות (רש"ס - אסמכתא)]
ור"ג ובית דינו התירו לחרוש עד ר"ה [מתחילה התנו שיתירו לצורך; כערב שבת - ששת ימים תעבוד עד שקיעה], תוס' מו"ק - ודי בתוספת משהו
שדה אילן = ג' אילנות (????????, ולר' יונה לשמואל אפי'? [כשאין מקום מתפשטין השרשים לצדדין]) אפי' של ג' אנשים, הראויין (לר"ש כל אחד, לר"ם כולן) לככר דבילה לבית סאה (נ' על נ')
ובשאר אילנות רואין כאילו הן תאינים,
לר"ש אפי' קרקע למעלה מן האילנות [שרשים עולים], ורבנן חולקין
ובשאר אילנות רואין כאילו הן תאינים,
לר"ש אפי' קרקע למעלה מן האילנות [שרשים עולים], ורבנן חולקין
פחות מכאן חורשין ד' אמות (אורה וסלו) אצל כל אילן עד עצרת, וספק בענפיה מתפשטין הרבה
י' אילנות ויותר - מ"מ מיקרי שדה אילן (לר"ש רק בראויין לשליש/תשיעית ככר דבילה)
הקונה ג' אילנות (לרב????????, לשמואל אפי' ????????) בפיזור 4 ? 181/4 אמות זה מזה קנה קרקע ביניהם
לר' ישמעאל קצירת העומר כדרכה דוחה שביעית [בחריש ובקציר תשבות - רשות כחציר ולא למצוה, ואין מביאין מסוריא]
אילנות צפופין פחות מכדי בקר וכליו (ד"א) לר"ש כולן למיעקר קיימי, לרבנן רק האמצעיות
הלכה ה' - ו' (ב: - ג.)
חורשים עד ר"ה בית סאה שמפוזרות בו י' נטיעות (ואפי' עושות ככר דבילה) ילדות (לראב"ע ור' יהושע ד' שנים לגפן, ה' לתאנים, ו' לזתים; לר"ע שנה א') [הלממ"ס]
משא"כ נטועות כשורה .... [כמקום אחד], וב"ד יכולים להתיר לזקנות [הללמ"ס]
משא"כ נטועות כשורה .... [כמקום אחד], וב"ד יכולים להתיר לזקנות [הללמ"ס]
לת"ק מיעוט דלועין וקשואין מצטרפין לעשר, לרשב"ג אפי' י' דלועין יונית
לאבא שאול ערבה במקדש מן התורה [ערבי], לר"ע ניסוך המים מן התורה [מי"ם]
דבר שב"ד נותנין נפשם סופו להתקיים בידם; מכם הוא ריק; כי היא חייכם כשיגיעים בו
מנהגי בבל בא"י - פישוט ידים ורגלים בתענית, ערבה בהושענא רבה, דילוג בהלל ר"ח (גר"א)
נטיעה הנראית כזקנה דינה כזקנה (ג' לבית סאה חורשין עד עצרת)
שדה קנים כשדה תבואה/כנטיעות (גר"א) לשיעור סאתים קרפף המוקף לדירה
נחתך האילן (לר"ש וראב"י פחות מטפח, לחכמים עם הארץ) והתחיל לגדול דינו כנטיעה לשביעית וערלה