1)

KINYAN OF MINORS (Yerushalmi Perek 5 Halachah 9 Daf 32b)

מערבין בבית ישן.

(a)

(Mishnah): We put the Eruv in the old house.

א"ר אבין ובדיור ישן היא מתניתא.

(b)

(R. Avin): Our Mishnah discusses an old resident. (If we will switch houses, people will say that it is because he was taking it for himself. If the old resident went away, there is no concern.)

בור הקרוב לאמה מתמלא ראשון.

(c)

(Mishnah): The pit closest to the [source of] irrigation channel fills first.

והוא שתהא אמת המים עוברת על גביו.

(d)

Limitation: This is when the irrigation channel passes over [the pit, but not if they need to dam it to divert the water to their pit].

שמואל אמר אפילו מן הצד.

(e)

(Shmuel): It is even if [the pit] is to the side [of the channel.

תמן אמרין דרחיק וניחא למישתי קדים ליה דקריב וקשה למישתי.

(f)

There (in Bavel) they say that if [a pit] far from [the source] and it is easy to fill it [from the channel, for it is close to it] has precedence over if [a pit] close to [the source] and it is hard to fill it [it is far from the channel].

על דעתיה דרבנן דתמן ניחא.

(g)

According to Rabanan there (in Bavel), it is fine (a Mishnah in Ma'aser Sheni (4:3) says that one can redeem Ma'aser Sheni through an Amah Ivriyah, even though she is a minor);

תמן אמרין בשם רב נחמן בר יעקב כל שנותנין לו אגוז ומשליכו צרור ונוטלו. (המוציא בידו כמוציא לאישפה) [צ"ל המוצא בידו כמוצא באשפה - גירסת הגר"א, מעשר שני ד:ג]

1.

There (in Bavel) they say in the name of Rav Nachman bar Yakov, any [minor] that they give to him a nut and he throws it away; if they give to him a stone, he takes it (he has no Da'as) - what one finds in his hand is [Hefker] like what one finds in a wasteheap;

אגוז ונוטלו צרור וזורקו גזילו גזל מפני דרכי שלום.

2.

If they give to him a nut and he takes it; if they give to him a stone, and he throws it away - Gezeilo (stealing his Metzi'ah) is considered theft for the sake of Shalom.

אגוז (וצרור נוטלן) [צ"ל והוא נוטלו - גר"א] ומצניען ומביאן לאחר זמן גזילו גזל גמור. זוכה לעצמו אבל לא לאחרים.

3.

If they give to him a nut, and he hides it away, and brings it (when one requests it) afterwards, Gezeilo is absolute theft. He can acquire for himself, but he cannot acquire for others.

רב הונא אמר כשם שזוכה לעצמו זוכה לאחרים.

4.

(Rav Huna): Just like he can acquire for himself, he can acquire for others.

הכל מודין שאין מתנתו מתנה שנאמר [שמות כב ו] כי יתן איש. מתנת איש מתנה ואין מתנת קטן מתנה

5.

All agree that his gift is not a gift, for it says "Ki Yiten Ish" - the gift of an Ish (adult) is a gift, but the gift of a minor is not a gift.

דברי חכמים. רבי יודה בן פזי בשם ר' יוחנן לעולם אין גזילו מחוור עד שיביא שתי שערות

6.

(R. Yudah bar Pazi citing R. Yochanan): According to Chachamim [in our Mishnah], Gezeilo is not theft, unless he brought two hairs.

רבי אבהו בשם ר' יוחנן [דף לג עמוד א] הדא דאת אמרת להוציא ממנו בדין. אבל לקרבן ולשבועה כל עמא מודה עד שתביא שתי שערות

7.

(R. Avahu citing R. Yochanan): [R. Yosi says that Gezeilo is absolute theft] for Beis Din to take it from [the Gazlan, and return it to the minor], but for Korban and Shevu'ah, all agree that it is [proper theft] only if he brought two hairs.

ברם כרבנן דהכא. רבי יוסי בעי מעתה אף לעצמו לא יזכה שנאמר [שמות כב ו] איש אל רעהו עד שיהא כרעהו.

(h)

Question: However, according to Rabanan here (in Eretz Yisrael), R. Yosi asked, if so ("Ki Yiten Ish" teaches that a minor's gift is not a gift), he cannot acquire even for himself), for it says "Ki Yiten Ish El Re'ehu" - [to acquire, the recipient] must [also] be [an adult,] like his colleague! (If so, how can an Amah Ivriyah redeem Ma'aser Sheni?)

רבי יוסי בי ר' בון בשם רבי שמואל בר רב יצחק (וירדו לה בשיטת הפעוטות) [צ"ל פתר לה בשהן פעוטות - גר"א] דתנינן תמן הפעוטות מקחן מקח וממכרן ממכר במטלטלין.

(i)

Answer (R. Yosi bei R. Bun citing R. Shmuel bar Rav Yitzchak): The case is, they are Pa'utos, like our Mishnah said, that Pa'utos, their purchase is a purchase, and their sale is a sale, in Metaltelim.

והא תנינן תמן אבל אינו מזכה להן לא על ידי בנו ובתו הקטנים ולא על ידי עבדו ושפחתו הכנענים מפני שידן כידו.

(j)

Question (Mishnah): One cannot be Mezakeh (make the people of his Chatzer partners in the Eruv) through his minor son or daughter, or through his Eved Kena'ani or Shifchah Kena'anis, for their Yad is like his Yad (whatever they acquire becomes his. Eruv is mid'Rabanan. This shows that even mid'Rabanan, they cannot acquire for others, unlike Rav Huna!)

רבנן דקיסרין אמרין כאן בתינוק שיש בו דעת. כאן בתינוק שאין בו דעת:

(k)

Answer (Rabanan of Kisarin): Here (Rav Huna) discusses a minor with Da'as. Here (the Mishnah) discusses a minor without Da'as. (We explained this like PNEI MOSHE.)