הוריות דף ג' ע"א
לרב פפא, הורו ב"ד ועשו כדלהלן על פיהם, האם צריכים להביא קרבן דלהלן?
יחיד שעשה - לענין קרבן חטאת | ב"ד משלימים מיעוט לרוב - לענין פר העלם דבר של ציבור | |
לר' מאיר | פטור | פטורים |
לרבנן | פטור | חייבים |
מרובים ונתמעטו או להיפך, האם חייבים בקרבן?
חטאו מרובים ונתמעטו, ונודע שחטאו | חטאו מועטים ונתרבו [1], ונודע שחטאו | |
לרבנן | חייבים [2] | פטורים |
לר' שמעון | פטורים [3] | פטורים [4] |
הוריות דף ג' ע"ב
ישב בית דין להורות וטעו, באופנים הבאים האם הוי הוראה?
שלא הודו כל הב"ד בהוראה | שלא ישבו כל הב"ד בהוראה | |
לר' יוחנן | לא הוי הוראה [5] | לא הוי הוראה |
לשאר החכמים בסוגיא | הוי הוראה | לא הוי הוראה |
-------------------------------------------------
[1] ובאופן שמתו הרבה מהמרובים, עד שנעשו עתה המועטים שלשעבר - לרוב.
[2] דס"ל לרבנן דלא בעינן חטא וידיעה באותו מצב, ואזלינן רק בתר זמן החטא, ואז הם היו מרובים וצריכים להביא פר העלם דבר של ציבור.
[3] דס"ל לר' שמעון, שאם בזמן ידיעת החטא אינו אותו מצב כזמן החטא פטור.
[4] והגם דאזיל ר' שמעון בתר הידיעה, מ"מ לא אזלינן בתר זמן הידיעה לחוד [דא"כ נשיא שחטא בתור הדיוט ונודע לו אחר שנתמנה יצטרך להביא פר, ור' שמעון ס"ל שפטור לגמרי], אלא אזיל ר' שמעון אף בתר זמן ידיעת החטא, ומצריך שיהיו שניהם בזמן אותו חיוב. ולכך כאן שהיה החטא בזמן הפטור - פטורים.
[5] וס"ל שאם לא הודו כל הבית דין להוראה פטורים הב"ד מקרבן [והציבור מביאים חטאת כמו כל שוגג]. אמנם סגי בהרכנת הראש של כולם, ולא צריך שממש תצא ההוראה מפי כולם.