1)

DOES GRAFTING AND HAVRACHAH EXEMPT? (Yerushalmi Orlah Perek 1 Halachah 3 Daf 5a)

אמר ר' יודן מתניתא מסייעא לרבי יוסי אמר רבי אף כשאמרו בנות חמש בנות שש בנות שבע אלא בגפנים בנות חמש בתאנים בנות שש בזיתים בנות שבע.

(a)

Support (for R. Yosi - R. Yudan - Beraisa - Rebbi): Even when they said [that trees are considered saplings until] five years, six years and seven years (so one may plow a field for them in Erev Shemitah until Rosh Hashanah), five years is for vines, six years is for fig trees, and seven years is for olives. (SEFER NIR - since trees do not develop at the same pace, we must say that a root the size of a needle does not prove how old the tree is. Rather, it is a Shi'ur of being attached.)

[דף ט עמוד ב (עוז והדר)] (ואנא) [ואנן] חמיי הדין (מרוותא) [צ''ל מרבייתא - ר''ש סיריליו] דתאינה אתיא בפירי.

1.

Question: And we see these young date trees that bring fruits (before six years)!

א''ר יודן (כד טריפן) [צ''ל בר' טרפון] לעוביה.

2.

Answer (R. Yudan b'Ribi Tarfon): In their thickness [they are not like adult trees until six years].

אילן שנעקר ובו בריכה ובו ברכה.

(b)

[Our Mishnah said] if a tree was uprooted u'Vo Breichah (and in it is a branch that he was Mavrich - the text should say) 'u'Vo Brachah' (such a branch is a Brachah, for it produces new fruits);

רבי חונא בשם רבי יוחנן ובו בריכה.

(c)

(R. Chunah citing R. Yochanan): 'U'Vo Breichah' (is the correct text);

[דף ה עמוד ב] א''ר מנא אית בני נש שמון בריכה כמאן דאמר [בראשית כד לא] בוא ברוך ה'.

1.

(R. Mana): There are people whose name is Breichah, like it says "Bo Baruch Hash-m.'' (We explained this like RIDVAZ.)

רבי זעירה רבי יסי רבי לעזר בשם רבי חנינא. רבי בא ר' חייה רבי לעזר רבי חנינה בשם רבי חנינה בן גמליאל ילדה שסיפקה לזקנה טהרה הילדה.

(d)

(R. Ze'ira citing R. Yosi citing R. Lazar citing R. Chanina, and R. Ba citing R. Chiyah citing R. Lazar citing R. Chanina citing R. Chanina ben Gamliel): If one was Mesapek (grafted a vine branch, of) a Yaldah (young tree) onto a Zekenah (old tree), the Yaldah became Tahor (exempt from Orlah).

אמר ר' חייה בר בא מתניתא אמרה כן סיפוק גפנים סיפוק על סיפוק אף על פי שהבריכן לארץ מותר

(e)

Support (R. Chiya bar Ba - Mishnah): Sipuk of vines - Sipuk on Sipuk, even if he was Mavrich in the ground, it is permitted;

וחש לומר שמא השרישה הילדה עד שלא תתאחה מן הזקינה.

1.

One should be concerned lest the Yaldah took root [in the ground] before it became [properly] connected (so it is like a new vine! We must say that we are not concerned due to R. Chanina's law; Sipuk of a Yaldah onto a Zekenah exempts.)

רבי חנניה בריה דרבי הלל דרבי יהודה היא. דרבי יהודה אמר מתאחה היא עד שלא תשריש.

(f)

Rebuttal (R. Chananyah brei d'R. Hillel): [The Mishnah] is like R. Yehudah. R. Yehudah says that [the Yaldah] becomes connected before it takes root. (However, perhaps Sipuk of a Yaldah onto a Zekenah does not exempt.)

רבי יוסי בשם רבי יוחנן (שרשים אין בהן) [צ''ל איחוי אין בו - שערי תורת ארץ ישראל] ממש.

(g)

(R. Yosi citing R. Yochanan): There is no significance to Ichuy (grafting, to exempt from Orlah).

אמר רבי זעירא לר' יוסי בפירוש שמעתנה מן רבי יוחנן או מן שיטתיה

(h)

Question (R. Ze'ira, to R. Yosah): Did you explicitly hear this from R. Yochanan - or, [did you infer it] from his opinion [elsewhere]?

[דף י עמוד א (עוז והדר)] דאמר רבי יוחנן ותני כן הקדיש ואחר כך נטע פטור מן הערלה. נטע ואחר כך הקדיש חייב בערלה.

1.

R. Yochanan said, and it was taught so (in a Tosefta), that if one was Makdish [a tree] and afterwards planted it, it is exempt from Orlah. If he planted and afterwards he was Makdish, it is obligated in Orlah;

ואתון סברין מימר הקדש פטור וזקינה פטור.

2.

[Perhaps] you (R. Yosah) hold that Hekdesh exempts, and a Zekenah exempts. (Just like if one planted and afterwards was Hekdesh, it is obligated, also what took root and later grafted, it is obligated.)

ולא דמיא הקדש ראוי הוא לפדותו ולחייבו (הואיל וראוי לחשוב ולחייבו אית לך גבי זקינה ראוי לחשוב עליה ולחייבה) [צ''ל זקינה מה אית לך הואיל וראוי לחשוב עליה ולחייבה - שערי תורת ארץ ישראל]

3.

These are dissimilar! Hekdesh, it is proper to redeem it and obligate it. A Zekenah - is it proper to have intent for it and obligate it?!