R. YOSI'S OPINION (Yerushalmi Orlah Perek 1 Halachah 4 Daf 7a)
ר' יוסי אומר אף יתכוין וילקוט ויעלו באחד ומאתים.
(Mishnah - R. Yosi): He may even intend and harvest, and they are Batel in 201.
מ''ט דרבי יוסי שכן דרך בני אדם להיות [דף ז עמוד ב] מידל בגפנים.
What is R. Yosi's reason? It is normal for people to be Meidal vines (remove some when they are too dense. Therefore, it is not evident that he intends for Bitul.)
Note: OHR ZARU'A (1:320) asks that here he merely harvests. This is unlike Meidal! R. SHLOMO SIRILIYO says that he lightens the vine (removes grapes. I.e. also this is called Meidal.)
תמן תנינן סאה תרומה שנפלה למאה טחנן ופחתו כשם שפחתו החולין כך פחתה התרומה ומותר.
(Mishnah): If a Se'ah of Terumah [grain] fell into 100 [of Chulin], if he grinded them and they decreased [in volume], just like the Chulin decreased, so the Terumah decreased, and it is permitted. (If there are [slightly] less than 100, and he grinded them and they increased, it is permitted if we know that the Chulin is better quality, for it increased more.)
(תני אף) [צ''ל ותני עלה טוחן לכתחילה ומתיר - ר''ש סיריליו]
About this [Seifa], a Beraisa taught 'he may grind l'Chatchilah and permit.'
[צ''ל מתני' דרבי יוסי דתנינן רבי יוסי אומר אף - ר''ש סיריליו] יתכוין וילקוט ויעלו באחד ומאתים.
This Beraisa is like R. Yosi, for R. Yosi says, he may even intend and harvest, and they are Batel in 201.
אמר רבי זעירא דברי הכל היא שכן דרך הכהנים להיות טוחנין מדומע לתוך בתיהון.
Rebuttal (R. Ze'ira): It is like everyone, for so is the way of Kohanim, to grind Meduma in their houses. (It is not evident that he intends for Bitul.)
מה נפק מן ביניהון
Question: [According to R. Ze'ira,] what is the difference [between R. Yosi and Rabanan]?
כלאי הכרם. על דעתיה דרבי יוסי טוחן ומתיר. על דעתון דרבנין אין טוחן ומתיר:
Answer: [They argue about] Kil'ai ha'Kerem. According to R. Yosi, one may grind and permit. According to Rabanan, one may not grind and permit (the only reason to grind is in order to be Mevatel, so it is evident. We explained this like GRA.)
Note: SEFER NIR asks, above we said that R. Yosi permits because one can say that he is Meidal! It seems that that was unlike R. Ze'ira. R. Ze'ira holds that R. Yosi permits without any 'excuse' (a reason why he would do so not for Bitul), and Rabanan agree when there is a reason.
DO ORLAH AND OTHER ISURIM APPLY ONLY TO PEROS? (Yerushalmi Orlah Perek 1 Halachah 5 Daf 7b)
[דף יד עמוד א (עוז והדר)] מתני' העלים והלולבים ומי גפנים והסמדר מותרין בערלה וברבעי ובנזיר ואסורין באשירה.
(Mishnah): Leaves, Lulavim, vine water (what comes out when it is cut) and Semader (unripe grapes) are permitted regarding Orlah, Revai and a Nazir, and from an Asheirah they are forbidden;
רבי יוסי אומר הסמדר אסור מפני שהוא פרי.
R. Yosi says, Semader is forbidden, for it is Pri.
רבי ליעזר אומר המעמיד בשרף הערלה אסור.
R. Li'ezer says, one who curdles with sap of Orlah, it is forbidden.
אמר רבי יהושע שמעתי בפירוש שהמעמיד בשרף העלים ובשרף העיקרים מותר בשרף הפגים אסור מפני שהוא פרי.
R. Yehoshua says, I explicitly heard that one who curdles with sap of leaves and sap of roots, it is permitted; with sap of Pagim (unripe figs), it is forbidden, for it is Pri.
ענקוקלות והחרצנים והזגין והתמד שלהן קליפי רימון והנץ שלו קליפי אגוזים והגרעינין אסורין בערלה ובאשירה ובנזיר ומותרים ברבעי.
Ankoklos (this will be explained), grape skins and pits, their Temed (water in which they are soaked; it becomes weak wine), pomegranate peels and its Netz (the flower at the top), nut shells and pits are forbidden in Orlah, Asheirah and Nazir, and permitted in Revai.
והנובלות כולן אסורות.
Grapes detached through the wind, all of them are forbidden.
רבי יוסי אומר נוטעין ייחור של ערלה ואין נוטעין אגוז של ערלה מפני שהוא פרי.
R. Yosi says, we plant a branch of Orlah, but one may not plant a nut of Orlah, for it is Pri.
ואין מרכיבין בכפניות של ערלה:
We may not graft Kafniyos (branches with unripe dates) of Orlah.
[דף ח עמוד א] [דף יד עמוד ב (עוז והדר)] גמ' העלים והלולבים.
(Gemara - Mishnah): Leaves, Lulavim...
מתניתא דלא כר' ליעזר דתני בשם רבי ליעזר [במדבר ו ד] מכל אשר יעשה מגפן היין מחרצנים ועד זג לא יאכל אף העלים והלולבים במשמע.
Our Mishnah is unlike R. Eliezer, for a Beraisa taught in the name of R. Li'ezer "mi'Chol Asher Ya'aseh mi'Gefen ha'Yayin me'Chartzanim v'Ad Zag Lo Yochel'' - this connotes even leaves and Lulavim.
תני רבי יוסי אומר סמדר אסור [צ''ל בנזיר - פני משה, הגר''א] מפני שהוא פרי.
R. Yosi says, Semader is forbidden regarding Nazir, for it is Pri.
וקשיא אם אסור בנזיר למה לי פרי אם פרי הוא יהא אסור בכל.
Question: If it is forbidden [only] for a Nazir, why must he say that it is a Pri? (A Nazir is forbidden even what is not Pri!) If it is a Pri, all matters should be forbidden!
מילתיה דר' יצחק אמר שהוא אסור בכל.
R. Yitzchak's teaching shows that all matters are forbidden;
ר' יצחק שאל מאן תנא אין מרכיבין בכפניות של ערלה רבי יוסי.
(R. Yitzchak): Who taught that we may not graft Kafniyos of Orlah? R. Yosi did. (I.e. he forbids an unfinished Pri also regarding Orlah. MAHARA FULDA - if one could distinguish the Isurim, there would be no reason to establish the Seifa like R. Yosi.)
תני פרי אתה פודה ואין אתה פודה לא בוסר ולא פגים.
(Beraisa): [Regarding Revai it says "Piryo'' -] you redeem a Pri, and you do not redeem Boser (unripe grapes) and not Pagim.
הורי רבי זבידא באילין פגי תמרה שיקברו.
R. Zavida ruled about these Pagim dates [of Revai] that they must be buried.
רבי יונה בעי עבר ופדיו שמא אינו פדוי ותימר טעון קבורה.
Question (R. Yonah): If one transgressed and redeemed them, are they not redeemed?! And you say that they must be buried?! ('You do not redeem' connotes l'Chatchilah. If there is no solution, this is b'Di'eved, so one may redeem them! - GRA)