ISUR AND HETER THAT COMBINED TO CHANGE THE TASTE (Yerushalmi Orlah Perek 2 Halachah 4 Daf 13a)
מתני' שאור של חולין שנפל לתוך עיסה ויש בו כדי לחמץ ואחר כך נפל שאור של תרומה או של כלאי הכרם ויש בו כדי לחמץ אסור.
(Mishnah): If Se'or of Chulin fell into a dough, and it was enough to ferment it, and afterwards, Se'or of Terumah or Kilai ha'Kerem fell in, and it was enough to ferment it, the dough is forbidden;
שאור של חולין שנפל לתוך עיסה וחימיצה ואחר כך נפל שאור של תרומה או שאור של כלאי הכרם ויש בו כדי לחמץ אסור
If Se'or of Chulin fell into a dough and fermented it, and afterwards, Se'or of Terumah or Kilai ha'Kerem fell in, and it was enough to ferment it, the dough is forbidden;
ורבי שמעון מתיר:
R. Shimon permits it.
גמ' תני חנניה בשם רבי יוחנן אף הראשונה במחלוקת.
(Gemara - Chananyah citing R. Yochanan): Also the first law (the forbidden Se'or fell in before the Chulin Se'or did) is an argument (R. Shimon permits).
[דף כה עמוד ב (עוז והדר)] א''ר יונה הוינן [דף יג עמוד ב] סברין מימר מה פליגין כשחימץ זה כל כוחו וזה כל כוחו ונפל שאור של חולין תחילה.
Assumption (R. Yonah): We (Bnei ha'Yeshivah) thought to say, when do they argue? It is when this fermented all its strength (was in the dough long enough to ferment as much as it can), and this [fermented] all its strength, and the Chulin Se'or fell first (the Asur Se'or is li'Fgam, i.e. detrimental);
אבל אם נפל שאור של תרומה תחילה כבר נתחמצה העיסה.
However, if the Terumah Se'or fell first, the dough already fermented [due to the Terumah, so all forbid].
כל נותני טעמים בין לפגם בין לשבח אסור דברי ר''מ.
Every [Isur] that gives taste, whether li'Fgam or li'Shevach (beneficial), is forbidden. R. Meir says so;
ר''ש אומר לשבח אסור לפגם מותר.
R. Shimon says, li'Shevach is forbidden, and li'Fgam is permitted.
רשב''ל אמר מה פליגין כשהשביח ואח''כ פגם אבל אם פגם ואח''כ השביח אוף ר''מ מודה.
(Reish Lakish): When do they argue? It is when it improved [the taste], and afterwards detracted, but if detracted, and afterwards improved, even R. Meir agrees (that it is permitted).
רבי יוחנן אמר לא שנייא היא השביח (היא פגם היא פגם היא) [צ''ל ואח''כ פגם היא פגם ואח''כ - הגר''א] השביח היא המחלוקת.
(R. Yochanan): There is no difference. If it improved, and afterwards detracted, it is the same as if it detracted, and afterwards improved; they argue.
תמן תנינן שעורין שנפלו לתוך הבור של מים אף על פי שהבאישו מימיו מימיו מותרים.
(Mishnah): Barley that fell into a pit of water, even if it made the water smell, the water is permitted (for it is li'Fgam).
והדא מתנית' מה היא
Question: What is [the status of] this Mishnah? (Is it unanimous, or do Tana'im argue about it?)
ר' יוחנן אמר במחלוקת
Answer #1 (R. Yochanan): It is an argument.
רבי שמעון בן לקיש אמר דברי הכל.
Answer #2 (Reish Lakish): It is like everyone.
רבי יוסי בי רבי בון אמר אילין שמועתא הדא רבי יוחנן אמר במחלוקת רשב''ל אמר דברי הכל.
And so said R. Yosi bei R. Bun like these teachings, that R. Yochanan says that it is an argument, and Reish Lakish said that it is like everyone.
[דף כו עמוד א (עוז והדר)] אמר רבי יונה צורכה להדא דרבי שמעון בן לקיש לא כן סברנן מימר מה פליגין כשחימץ זה כל כוחו וזה כל כוחו ונפל שאור של חולין תחילה אבל אם נפל שאור של תרומה תחילה כבר נתחמצה העיסה
Question (R. Yonah, against Reish Lakish): Did we (Bnei ha'Yeshivah) not hold that they argue when this fermented all its strength, and this [fermented] all its strength, and the Chulin Se'or fell first, but if the Terumah Se'or fell first, the dough already fermented [due to the Terumah, so all forbid? We explained this like RIDVAZ.]
ואפי' נפל שאור של חולין תחילה נעשה כמי (שהשביח מעיקרו ואח''כ פגם) [צ''ל שפגם מעיקרו - שערי תורת ארץ ישראל]
And even if the Chulin Se'or fell first, it is as if it detracted from the beginning! (Reish Lakish holds that R. Meir forbids only if it initially improved - SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL).
חזר רבי יונה ומר האשה הזאת אינה מחמצת כל צורכה משיירת היא כל שהוא. אותו כל שהוא יעשה כמי שהשביח ולבסוף פגם.
Answer (R. Yonah): This woman [making the dough] does not [put enough Se'or to] fully ferment [lest it ferment too much]. She omits Mashehu (a drop. The Terumah Se'or fermented) that Mashehu, so it is as if it improved, and afterwards detracted (R. SHLOMO SIRILIYO).
וקשיא אילו השביח ולא פגם שמא כלום היא.
Rebuttal: If it only improved [fermented the last Mashehu], and did not detract, is this anything?! (Surely Terumah does not forbid due to Mashehu Shevach, rather, due to the Pegam, unlike Reish Lakish! - MAHARA FULDA, GRA.)
[דף כו עמוד ב (עוז והדר)] ר' יונה בעי מה בין שבח מזה ומזה ומה בין פגם מזה ומזה. שבח מזה ומזה אסור פגם מזה ומזה מותר.
Question (R. Yonah): What is the difference between if it improves from this (Isur) and from this (Heter), and when there is Pegam from this and from this?! When it improves from this and from this, it is forbidden (R. Shimon agrees in the Reisha, even though the Isur improved only part) and when there is Pegam from this and from this (in the Seifa, R. Shimon) permits! (If he attributes all the Pegam to the Isur, in the Reisha he should attribute all the Shevach to the Isur!),
[דף יד עמוד א] א''ר מנא שבח מזה ומזה את רואה [צ''ל את ההיתר - ר''ש סיריליו] כמי שאינו אותו האיסור (אם - ר''ש סיריליו מוחקו) יש בו כדי לאסור. פגם מזה ומזה את רואה את ההיתר כמי שאינו אותו האיסור אין בו כדי לאסור:
Answer (R. Mana): When it improves from this and from this, you view the Heter as if it is not; the Isur has enough to forbid. When there is Pegam from this and from this, you view the Heter as if it is not; the Isur is not enough to forbid. (I.e. there is no reason to forbid; R. Shimon says that only Shevach is a reason to forbid.)