1)

LAWS OF WHEN ISURIM FORBID A MIXTURE (Yerushalmi Orlah Perek 2 Halachah 5 Daf 14a)

רבי אבהו בשם רבי לעזר במיני מתיקה שנו.

(a)

Answer (R. Avahu citing R. Lazar): [Our Mishnah] teaches that kinds of sweeteners join.

[דף כז עמוד א (עוז והדר)] רבי אבהו בשם רבי יוחנן שלשה נותני טעמים הן

(b)

(R. Avahu citing R. Yochanan): There are three laws of giving taste;

כל שההדיוט טועמו ואומר קדירה זו אינה חסירה (ונפל זו היא נותן טעם לשבח) [צ''ל כלום ונפגמו זו היא נותן טעם לפגם - הגר''א] מותר.

1.

Anything that [Isur fell in and harmed the taste, and] a commoner tastes it, and says 'this pot is not lacking anything (no spice will fix it)', this is Nosen Ta'am li'Fgam; it is permitted;

ואפילו אמר תבלין פלוני יש בקדירה זו זה הוא נותן טעם לפגם מותר.

2.

And even if [a commoner] said 'spice Ploni is in the pot (and therefore the Isur is li'Fgam)', this is Nosen Ta'am li'Fgam; it is permitted.

וכל שהאומן טועמו ואומר תבלין פלוני (יש) [צ''ל אין - הגר''א] בקדירה זו זה הוא נותן טעם לפגם אסור.

3.

And anything that an expert [cook] tasted it, and he said '[it is bad because] spice Ploni is not in the pot', this is Nosen Ta'am li'Fgam that is forbidden (for it can be fixed through adding the spice. We explained this like GRA.)

רבי אבהו בשם רבי יוחנן כל האיסורין משערין אותן כילו בצל כילו קפלוט.

(c)

(R. Avahu citing R. Yochanan): All Isurim [that became mixed with Heter, and we cannot test whether or not it gives taste), we estimate them like onions or leeks (if the Isur's volume of onions or leeks would give taste to the mixture, it is forbidden).

עד כדון דבר שדרכו להשתער בבצל וקפלוט דבר שאין דרכו להשתער בבצל וקפלוט במה אתה משערו. הכמון [דף יד עמוד ב] במה אתה משערו.

(d)

Question: This is for something that it is normal to gauge with onions and leeks (one adds as much as of it as he would add onions and leeks). Something that it is not normal to gauge with onions and leeks, how does he gauge it?

אמר רבי יודן לא כן אמר רבי אבהו בשם רבי לעזר במיני מתיקה שנו. [דף כז עמוד ב (עוז והדר)] מיני מתיקה על ידי שדרכן להשתער בבצל וקפלוט משערין אותו כילו בצל כילו קפלוט שאר כל האיסורין על ידי שאין דרכן להשתער בבצל וקפלוט משערין אותן במינן. הכמון משערין אותו במינו.

(e)

Answer #1 (R. Yudan): Didn't R. Avahu citing R. Lazar say that [our Mishnah] discusses kinds of sweeteners? Kinds of sweeteners, because they are normally added like onions and leeks, we gauge them as if they are onions and leeks. All Isurim, which are not normally added like onions and leeks, we gauge them with their species.

רבי מנא לא אמר כן אלא לא כן אמר רבי אבהו אמר רבי לעזר במיני מתיקה שנו. מיני מתיקה על ידי שטעמן שוה משערין אותן כילו בצל כילו קפלוט שאר כל האיסורין על ידי שאין טעמן שוה אין משערין אותן כילו בצל כילו קפלוט.

(f)

Answer #2: R. Mana did not say so. Rather, didn't R. Avahu citing R. Lazar say that [our Mishnah] discusses kinds of sweeteners? Kinds of sweeteners, because their taste is the same, we gauge them as if they are onions and leeks. All other Isurim, because their taste is not the same, we do not gauge like onions and leeks.

הכמון צריכה.

(g)

Cumin, it is a question (how we gauge it).

2)

THE CHIDUSH OF ISURIE NAZIR (Yerushalmi Orlah Perek 2 Halachah 5 Daf 14b)

רבי אבהו בשם ר' יוחנן כל נותני טעמים אין לוקין עליהן עד שיטעום טעם ממשו של איסור.

(a)

(R. Avahu citing R. Yochanan): All [Isurim] that give taste, one is not lashed for them until he tastes intact Isur.

התיב רבי חמא ב''ר יוסי קומי ר' יוחנן הרי בשר בחלב הרי לא טעם ממשו של איסור ואת אמר לוקה

(b)

Question (R. Chama b'Ribi Yosi, to R. Yochanan): Meat and milk, he does not taste intact Isur, and you say that he is lashed!

וקבלה.

(c)

He accepted [the question].

מהו וקבלה כאינש דשמע מיליה דבעל דיני' וקבלה.

(d)

What does it mean he accepted it? This is like a man who heard a claim from his opponent, and he took it (he was not concerned to answer him, for meat and milk is a Chidush).

[דף כח עמוד א (עוז והדר)] רבי אבהו בשם ר' יוחנן כל נותני טעמים אין לוקין עליהן חוץ מנותני טעם של נזיר.

(e)

(R. Avahu citing R. Yochanan): All Nosenei Ta'am, one is not lashed of them, except for Nosenei Ta'am of Nazir. (He did not explain this. R. Zeira and R. Aba bar Mamal argue about what he meant, and resolve it with R. Avahu's teaching above.)

אמר רבי זעירא כל נותן טעם אין לוקין עליהן עד שיטעום טעם ממשו של איסור ובנזיר אפי' לא טעם טעם ממשו של איסור.

(f)

Explanation #1 (R. Ze'ira): All Nosenei Ta'am, one is not lashed of them unless he tastes intact Isur. For Nazir, [he is lashed] even if he does not taste intact Isur.

אמר רבי בא בר ממל כל נותני טעמים אין איסור והיתר מצטרפין ובנזיר איסור והיתר מצטרפין.

(g)

Explanation #2 (R. Ba bar Mamal): All Nosenei Ta'am, Isur and Heter do not join [to a Shi'ur to be liable]. For Nazir, Isur and Heter join.

מתניתא מסייע לדין ומתניתא מסייע לדין.

(h)

A Beraisa supports this one (R. Ze'ira), and A Beraisa supports this one (R. Ba bar Mamal).

מתניתא מסייע לרבי זעירא כזית יין שנפל לקדירה אכל ממנה כזית פטור עד שיאכל את כולה.

(i)

Support (for R. Ze'ira - Beraisa #1): If a k'Zayis of wine fell into a pot, and [a Nazir] ate a k'Zayis of [the food inside], he is exempt, until he eats all of it (for then, he consumed the entire k'Zayis of wine).

על דעתיה דרבי בא בר ממל כיון שאכל ממנה כזית חייב.

1.

According to R. Ba bar Mamal, once he ate a k'Zayis of it, he is liable (for the Heter joins to the Isur)!

מתני' מסייע לר' בא בר ממל ממשמע שנאמר [במדבר ו ג] וכל משרת ענבים לא ישתה וכי מה הניח הכתוב שלא אמרו.

(j)

Support (for R. Ba bar Mamal - Beraisa #2) Question: Since it says "v'Chol Mishras Anavim Lo Yishteh va'Anavim Lachim vi'Yveshim Lo Yochal'' - what did the Torah not say (that it needed to say "v'Chol Mishras Anavim'')?

אלא לפי שנאמר [שם ד] מכל אשר יעשה מגפן היין מחרצנים ועד זג לא יאכל מיין ושכר יזיר מה ת''ל וכל משרת ענבים לא ישתה. אלא שאם שרה ענבים (ושרה פתו בהן ויש בהן כדי לצרף בהן) [צ''ל במים וכן אם שרה פיתו ביין ויש בהן כדי לצרף - הגר''א] כזית חייב.

1.

Answer: Rather, because it says ""mi'Chol Asher Ya'aseh mi'Gefen ha'Yayin me'Chartzanim v'Ad Zag Lo Yochal'', and it says "mi'Yayin umi'Shechar Yazir'' - why does it say "v'Chol Mishras Anavim Lo Yishteh''? Rather, [this teaches that] if he soaked grapes in water, or similarly if he soaked his bread in [wine], and there is enough to join to a k'Zayis (i.e. the grapes and the water they absorbed, or the bread and the wine it absorbed), he is liable.

מיכן אתה דן לכל איסורין שבתורה ומה אם היוצא מן הגפן שאין איסורו איסור עולם ואין איסורו איסור הנאה ויש לו היתר לאחר איסורו עשה בו טעם כעיקר

2.

From here you learn to all Isurim in the Torah. What comes from the vine, it is not a permanent Isur (it is permitted after he finishes Nezirus), and it is not an Isur Hana'ah, and there is a Heter after its Isur (even during the term the accepted, through Heter Chacham), and Ta'am k'Ikur (what absorbed the taste of the Isur is forbidden like the Isur itself)...

שאר כל האיסורין שבתורה שאיסורן איסור עולם ואיסורן איסור הנייה [דף כח עמוד ב (עוז והדר)] ואין להן היתר אחר איסורן אינו דין שנעשה בהן את הטעם כעיקר. מכאן למדו חכמים כל נותני טעמים שיהו אסורין.

3.

Other Isurim in the Torah, their Isur is permanent, it is an Isur Hana'ah, and there is no Heter after its Isur, all the more so we should say that Ta'am k'Ikur! From here Chachamim learned to all Nosenei Ta'am, that they are forbidden.

i.

Note: If another Isur has even one of these three stringencies, there is a Kal v'Chomer. The Bavli (Kidushin 38a) says that Chadash has all three leniencies. Rishonim argue about the Heter after its Isur. Perhaps the Yerushalmi argues, and holds that Chadash has no Heter after its Isur. Alternatively, we do not learn to all other Isurim. (PF)

וקשיא על דרבי זעירא בכל אתר אמר עד שיטעום וכא אמר אפי' לא טעם:

4.

This is difficult for R. Ze'ira [who says that] everywhere [else] one is liable only if he tastes [intact Isur], and here (Nazir) even if he did not taste it. (We explained this like GRA.)