כתובות דף מו. א
מה לומדים מהפסוקים דלהלן?
"לא תלך רכיל" | "ונשמרת מכל דבר רע" | |
לר' אלעזר |
אזהרה למוציא שם רע [1] | שלא יהרהר בעבירה ביום ויבוא לטומאה בלילה |
לר' נתן | אזהרה לב"ד שלא יהיו רך לזה וקשה לזה | אזהרה למוציא שם רע |
נמצא שהיה שקר ולא זינתה, באופנים דלהלן האם הבעל לוקה ומשלם מאה כסף?
שכר עדי שקר | אמר להם להעיד ולא שכר | כשבאו והעידו מעצמם | |
לרבנן | חייב | חייב | פטור |
לר' יהודה | חייב | פטור [2] | פטור |
לר' אליעזר בן יעקב שאין חייב מוציא שם רע מלקות ומאה כסף עד שיבעול,
מה החילוק בין כדרכה ללא כדרכה?
בעילת הבעל כיצד | ביאת ההוצאת שם רע כיצד | |
בהו"א | אפי' בבעילה שלא כדרכה [3] | דוקא על בעילה כדרכה [4] |
למסקנא | דוקא על בעילה כדרכה [5] | דוקא על בעילה כדרכה |
[1] דהנה עונש מלקות למדנו אותו מיסרו" ובגז"ש מבן סורר ומורה וכו'. אכן כלל הוא שלא ענש הכתוב אלא א"כ הזהיר, וא"כ צריך שיהיה פסוק שיזהיר שאסור להוציא שם רע.
[2] ויליף מגז"ש "שימה" "שימה" מריבית, דכמו שם הוא שימת ממון, כך כאן במוציא שם רע צריך שישים ממון - דהיינו שישכור אותם להעיד שקר.
[3] כי לא חילק הכתוב למכות ועונשים בין ביאה כדרכה לשלא כדרכה.
[4] דהרי מוציא עליה שם רע שלא מצא לה בתולים - ולכן צריך להיות דוקא הוצאת שם רע על ביאה שלא כדרכה. [אכן אם היה הדבר אמת שזינתה, אפי' שזינתה שלא כדרכה היא נסקלת].
[5] דהרי צריך לומר שלא מצא לה בתולים, וזה שייך רק כשבועל כדרכה.